Høje hæle, høje mål: roccamore vækster med erhvervsfremme
roccamore forener bæredygtighed og konkurrenceevne. Med Cradle to Cradle 4.0-certificering, digitalt produktpas og strategiske materialevalg står den danske skovirksomhed stærkt på krævende markeder.
Signe Marie Bakka Backhaus er Head of Design & Product Development i roccamore.. Foto: roccamore
Hvordan får man en lille virksomhed til at rykke på en tung, global dagsorden? For roccamore var svaret at bruge hele erhvervsfremmesystemet: Fra rådgivning og innovationsprojekter til investering og netværk.
Med støtte fra EU-projektet SMV:Grøn og sparring fra Erhvervshusene og Lifestyle and Design Cluster har roccamore opbygget stærke processer, certificeringer og nye digitale løsninger, der gør virksomheden klar til fremtidens krav fra både lovgivning og kunder.
“Vi har fået hjælp til både at løfte vores viden, teste nye teknologier og træffe de rigtige strategiske valg. Det har gjort os hurtigere og langt mere ambitiøse”, siger Signe Marie Bakka Backhaus, Head of Design & Product Development i roccamore.
Fra blockchain til produktpas
roccamore har arbejdet med transparens længe før det blev et buzzword. Allerede i 2018 testede virksomheden blockchain-teknologi, QR-koder og kundeinvolverende kampagner for at skabe fuld gennemsigtighed i hele værdikæden. Eksempelvis indledte man et unikt samarbejde omkring data med det danske brand SPOOR, der leverer sporbart læder af høj kvalitet. Derfor kan roccamore følge hvert enkelt skind i deres Traceable Collection helt tilbage til det dyr, det stammer fra.
Det var i regi af et innovationsprojekt hos Lifestyle and Design Cluster, og i dag er det viden og erfaringer fra dengang, der danner grundlag for roccamores nyeste skridt: et digitalt produktpas (DPP) på tre af brandets bedst sælgende støvler. Passet er ikke bare et stykke compliance. Det giver også data om, hvad kunderne faktisk klikker på og efterspørger.
"Vi tester, hvilke datapunkter der er vigtige for kunderne. Det er en kæmpe hjælp, når vi skal beslutte, hvordan vi udvikler produktpasset fremover”, forklarer Signe Marie Bakka Backhaus.
Cradle to Cradle blev et stærkt fundament
En vigtig milepæl på roccamores rejse var Cradle to Cradle 4.0-certificeringen, som virksomheden gennemførte med støtte fra SMV:Grøn.
Certificeringen gav en klar ramme for dataindsamling og materialevalg gennem hele processen fra første designskitse til færdigt produkt, hvor fokus er på:
- Materialer vælges ud fra dokumenteret kemi, energi- og vandforbrug
- Komponenter designes, så skoene kan skilles ad og genanvendes
- Leverandører udvælges efter certificeringer og grøn energi-andel
“Certificeringen har ændret hele vores tankegang, og virkelig givet os styr på vores data. Vi starter nu ved råvaren og bygger op derfra. Det giver fuld transparens og et stærkt fundament for fremtiden”, forklarer Signe Marie Bakka Backhaus og fremhæver de mange metoder og greb, som certificeringen gav: ”Vi stiller spørgsmål på en helt anden måde end før. Dermed træffes beslutninger altid ud fra vores egne parametre. Det har stor betydning for hele produktionsprocessen".
Rejsen gennem udviklingsprojekter
For roccamore har deltagelse i udviklingsprojekter som Data til Business og SMV:Grøn været en central del af deres grønne og digitale transformation.
Som en mindre og meget agil virksomhed kan de rykke hurtigt og afprøve nye ideer, men det kræver også ekstern sparring og adgang til specialiseret viden.
“Vi lærer enormt meget af at være med i pilotprojekter. Det højner ambitionsniveauet, og vi får nye ideer med hjem, som vi kan implementere og dele med resten af teamet”, fortæller Signe Marie Bakka Backhaus og fremhæver, at erhvervsfremmeprojekter fører til mange interne samtaler, så organisationen sammen kan eksekvere hurtigt og kreativt.
Det store engagement betyder da også, at medarbejderne nu føler sig langt fremme, når de er med i projekter med andre virksomheder:
”Vi er meget digitalt modne, og det er selvfølgelig en stor tilfredsstillelse. Alligevel er det altid inspirerende at møde andre virksomheder og høre, hvorfor de gør, som de gør".
Data som konkurrencekraft
Hvor mange gange bruger en kunde sine sko? Hvornår bliver de repareret? Og hvordan kan de få et nyt liv, når de til sidst kasseres?
Det er præcis den type spørgsmål, roccamore arbejder med i Data til Business, som er et nordisk EU/Interreg-projekt faciliteret af Lifestyle and Design Cluster. Her udvikler virksomheder deres eget digitale produktpas og lærer at bruge data strategisk. Ikke kun for at leve op til EU’s krav, men for at skabe nye forretningsmodeller, og roccamore oplever projektet som meget givtigt:
"Vi tror på, at data bliver afgørende for fremtidens konkurrencekraft. Det handler ikke kun om at overholde lovgivningen, men om at skabe nye services og indtjeningsmuligheder. Vores mål er, at alle produkter skal være ’talende’; forbundet til et digitalt univers, så vi får indsigt i både miljøpåvirkning og kundernes adfærd.”
Roccamore har netop udstillet sin digitale løsning på produktpas i Borås sammen med 22 andre nordiske brands.
Åbenhed og hastighed
Som en mindre virksomhed kan roccamore rykke hurtigt. Nye ideer testes i lille skala, og resultaterne omsættes direkte til handling.
Den tilgang gør dem til en attraktiv partner i pilotprojekter – og giver et forspring i forhold til mange større virksomheder, der ofte er tynget af tunge systemer og lange beslutningsgange.
"Vi deler åbent vores erfaringer – også når tingene ikke går som planlagt. Det er sådan, vi rykker hurtigst," siger Signe Marie Bakka Backhaus.
Klar til fremtiden
roccamore har også hentet vigtig viden fra andre brancher, bl.a. byggeri og fødevarer, hvor transparens og dataarbejde er længere fremme. Det har været en øjenåbner og understreger værdien af netværk.
”Når vi møder virksomheder fra helt andre brancher, bliver vi udfordret på vores egen måde at gøre tingene på. Det er utroligt inspirerende", siger Signe Marie Bakka Backhaus, som mener, at det danske erhvervsfremmesystem er unikt: “Jeg har arbejdet i både Italien, England og Frankrig. Der findes ikke noget lignende. Det giver en kæmpe værdi at kunne trække på netværk, rådgivning og viden”.
Men rejsen er ikke uden udfordringer. Certificeringer og dataarbejde er komplekst og kræver så mange ekstra timer, at det kan føles som en ekstra uddannelse. Alligevel oplever roccamore, at indsatsen giver et solidt fundament og en konkurrencefordel, som rækker langt ud over compliance.
Om få år bliver digitalt produktpas og dokumenteret bæredygtighed et krav på mange markeder, som samtidig kan give en klar konkurrencefordel. roccamore er allerede klar, fordi de har arbejdet strategisk og målrettet i flere år.
"Vi er foran, fordi vi har brugt erhvervsfremmesystemet aktivt og turdet investere tid og kræfter i det her. Det gør os klar til at konkurrere; også globalt," fastslår Signe Marie Bakka Backhaus.
