Don’t waste your piss!

Plakater med unge mænd, der står med ryggen til og bukserne nede om knæene, har hen over sommeren været årsag til panderynken og smil hos mange.D. 8. december er kampagnen en blandt flere stærke cases om innovative partnerskaber på halvdagskonference

10.10.2015

Lars Münter, CSR.dk

Det er Landbrug & Fødevarer, der er ophavsmanden, og med kampagnen fik brancheorganisationen sat solidt fokus på bæredygtighed, miljø og musik under årets Roskilde Festival.

"Det handler om recirkulation og at få ressourcerne tilbage fra byerne til landet", siger Leif Nielsen, kommunikationsdirektør i Landbrug & Fødevarer, og fortæller hvorfor lige netop Roskilde Festival blev valgt som omdrejningspunktet for den meget synlige kampagne med det for nogen provokerende navn ”Don’t Waste Your Piss”:

”Roskilde Festival er en stærk platform til at sætte fokus på bæredygtige budskaber, og alene navnet ’Don’t Waste Your Piss’ er som skræddersyet til festivalen. Når talen falder på festivalen, ser vi jo alle billedet for os af unge mennesker, der lader deres vand, og festivalen har vitterligt et stort problem med det. Har du været på festivalen, har du også bemærket den gennemtrængende lugt af pis. Men Roskilde Festival har samtidigt en vilje til at skille sig ud og tage utraditionelle metoder i brug, og bæredygtighed har meget høj prioritering for dem. I det hele taget er der så mange sammenfaldende interesser mellem vores kampagne og festivalen, at det var oplagt for os at spørge dem, om de ville samarbejde med os om projektet. Og det ville de gerne. Resten er historie, som man siger.”

Leif Nielsen er sammen med Christina Bilde, talskvinde for Roskilde Festival, vært for halvdagskonferencen om de mange innovative partnerskaber, som festivalen lægger jorde til, og kampagnen er en del af.
 
Landbrug & Fødevarer repræsenterer en stor del af fødevareklyngen, der med en eksport på over 156 milliarder kroner årligt og 169.000 beskæftigede er et af Danmarks vigtigste erhverv. Det stærke ophæng i landbrugssektoren har i stadigt større grad sat organisationen i et modsætningsforhold til den stigende urbanisering, og det er ikke kun, fordi den næres af en affolkning landområderne uden for byerne. Byen suger som en magnet råstofferne på landbrugets gode jorde til sig og leverer som tak kun affald tilbage.

En del af et biobaseret kredsløb
Det forhold vil Landbrug & Fødevarer gerne ændre på og har derfor givet sig selv den opgave at få byboerne til at se sig selv som del af et biobaseret kredsløb, hvor de modtager landbrugets varer i uforarbejdet eller tilberedt form og – ikke bare billedligt talt – ud af den anden ende leverer et produkt, der igen kan indgå i landbrugets produktion.
 
”I bund og grund skal vi udvikle samfundet i en mere biobaseret retning, hvis vi skal komme til at leve bæredygtigt. Vi skal lære at se alle vores ressourcer i et cradle-to-cradle perspektiv,” siger Leif Nielsen og fortæller videre, at Don’t Waste Your Piss-kampagnen er en vej til at gøre intellektuelt stof folkeligt: ”Kampagnen er ikke vores første projekt med Roskilde Festival. For par år siden lavede vi en anden kampagne, der hed ’Fra lort til lys’, og den var bestemt heller ikke kedelig, men den gik henover hovedet på folk. Derfor har vi slået denne kampagne op i storskala og lader tusindvis af liter pis fra festivalen blive forarbejdet og kørt på landbrugsjord, så det med en godt gødet byg igen kan indgå i øl. Når pisset kommer fra festivalen, er der jo stor sandsynlighed for, at der er øl i det, og derfor kalder vi det ’beercycling’.”
 
Som for så mange andre projekter, der er på nyskabende vis vender tingene på hovedet, har det ikke været problemfrit for Landbrug og Fødevarer at søsætte urinindsamlingen. Leif Nielsen fortæller med et smil, at de kun arbejder med godkendt tis, for det produkt, de leverer, skal være godkendt til anvendelse som gødning på landbrugsjord. Det har været en tung proces. Til gengæld oplever de nu en efterspørgsel fra andre festivaler, og derfor ser Leif Nielsen ingen grund til at stoppe foreløbigt:
 
”Beercyclingen tager en rum tid, men det er jo en god fortælling, at menneskeligt affald kan genbruges og endda maltes og blive til god øl,” oplyser Leif Nielsen og peger med tilfredshed på, at de har fat i den lange ende med netop øl i forhold til bysamfundene: ”Don’t Waste Your Piss-kampagnen er lavet for at få det sat på dagsordenen, at de store byer skal genanvende deres ressourcer lokalt. Det er har meget stor betydning, hvis vi vil bevare landbruget i Danmark. For ved siden af urbaniseringen sker der også en udflytning af landbrugsproduktionen til andre dele af verdenen. Det er dårlig bæredygtighedsøkonomi, for så skal vi flytte produkterne over meget store afstande, alt imens ressourcerne ikke føres tilbage igen. Lykkeligvis er kampagnen gået over al forventning, og vi har fået omtale i en lang række internationale medier, og nyheden er løbet viralt over hele verden.”

Innovation og partnerskaber
Bag arrangementet står CSR LINK som initiativtager og facilitator. Mødet afholdes i Roskilde Festivals ånd med masser af interaktivitet og praktiske eksempler på innovation. Foruden inspiration garanterer CSR LINK, at deltagerne får en vifte af kulinariske oplevelser med sig hjem.
 
Det hele afholdes på Axelborg d. 8. december kl. 13 – 18 og byder på en stribe af innovative partnerskaber med Roskilde Festival i centrum. Blandt de medvirkende virksomheder og organisationer er: CBS, Det Runde Bord, SuperBrugsen, Lovespring, Naturmælk, Husbryggeriet Jacobsen, Dropbucket, Hansen Is, Rockwool, Verdens Bedste Nyheder, AskovFonden og ikke mindst, naturligvis, Landbrug & Fødevarer og Roskilde Festival.

Læs mere og tilmeld på CSR LINK’s hjemmeside, www.csr-link.dk

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

19.11.2025CSR.dk

Nye tal: Klima er stadig afgørende for, hvordan danskerne stemmer

17.11.2025CSR.dk

Folkekirkens Nødhjælp går ind i kampen for at sikre VM i fodbold mod klimakrisen

12.11.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Hjælp de grønne retter på vej – en dialogguide til mødesælgere

11.11.20253H Law

Sponseret

Store bøder og en aktiv Forbrugerombudsmand: Er compliance med markedsføringen virkelig så vigtig?

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

08.10.2025MäRK

Sponseret

Fra logik til magi - Virksomhedernes bæredygtighedsfortællinger skal flytte ud af hjernen og ind i hjertet

24.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Fødevarebranchen

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Morgenmøde for danske SMV'er

Deltag i vores online morgenmøde, hvis du vil vide mere om hvordan UN Global Compact Network Denmark kan støtte jer i arbejdet med bæredygtighed.

Dato

27.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online

JUC SERVICE ApS
Kursus
EU-taksonomien i praksis

Dette kursus har til formål at give dig den nødvendige viden og de praktiske værktøjer til at arbejde strategisk og operationelt med EU-taksonomien i virksomheder.

Dato

27.11.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

SUSTAINX ApS
Webinar
Sådan rapporterer du effektivt med VSME-standarden

I dette 45-minutters webinar kan du blive klogere på den frivillige standard målrettet til virksomheder, der ønsker at arbejde med bæredygtighedsrapportering.

Dato

27.11.2025

Tid

10:05

Sted

Teams

Dansk Standard
Event
DS Bæredygtighedsdag

Hvordan prioriterer man bæredygtighed i en brydningstid? Til DS Bæredygtighedsdag sætter vi fokus på, hvordan virksomheder kan stå fast på deres principper i en foranderlig verden – og hvorfor bæredygtighed stadig er en strategisk fordel.

Dato

27.11.2025

Tid

14:00

Sted

Dansk Standard, Gôteborg Plads 1, 2150 Nordhavn og online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
[Webinar] Selvstændige Konsulenter I Sustainable Career Moves

Ønsker du at tage første – eller næste – skridt mod en karriere med ESG og bæredygtighed i centrum? På dette webinar stiller vi skarpt på karrieremuligheder som rådgiver inden for ESG, CSR og bæredygtighed.

Dato

28.11.2025

Tid

08:30

Sted

Zoom