Don’t waste your piss!

Plakater med unge mænd, der står med ryggen til og bukserne nede om knæene, har hen over sommeren været årsag til panderynken og smil hos mange.D. 8. december er kampagnen en blandt flere stærke cases om innovative partnerskaber på halvdagskonference

10.10.2015

Lars Münter, CSR.dk

Det er Landbrug & Fødevarer, der er ophavsmanden, og med kampagnen fik brancheorganisationen sat solidt fokus på bæredygtighed, miljø og musik under årets Roskilde Festival.

"Det handler om recirkulation og at få ressourcerne tilbage fra byerne til landet", siger Leif Nielsen, kommunikationsdirektør i Landbrug & Fødevarer, og fortæller hvorfor lige netop Roskilde Festival blev valgt som omdrejningspunktet for den meget synlige kampagne med det for nogen provokerende navn ”Don’t Waste Your Piss”:

”Roskilde Festival er en stærk platform til at sætte fokus på bæredygtige budskaber, og alene navnet ’Don’t Waste Your Piss’ er som skræddersyet til festivalen. Når talen falder på festivalen, ser vi jo alle billedet for os af unge mennesker, der lader deres vand, og festivalen har vitterligt et stort problem med det. Har du været på festivalen, har du også bemærket den gennemtrængende lugt af pis. Men Roskilde Festival har samtidigt en vilje til at skille sig ud og tage utraditionelle metoder i brug, og bæredygtighed har meget høj prioritering for dem. I det hele taget er der så mange sammenfaldende interesser mellem vores kampagne og festivalen, at det var oplagt for os at spørge dem, om de ville samarbejde med os om projektet. Og det ville de gerne. Resten er historie, som man siger.”

Leif Nielsen er sammen med Christina Bilde, talskvinde for Roskilde Festival, vært for halvdagskonferencen om de mange innovative partnerskaber, som festivalen lægger jorde til, og kampagnen er en del af.
 
Landbrug & Fødevarer repræsenterer en stor del af fødevareklyngen, der med en eksport på over 156 milliarder kroner årligt og 169.000 beskæftigede er et af Danmarks vigtigste erhverv. Det stærke ophæng i landbrugssektoren har i stadigt større grad sat organisationen i et modsætningsforhold til den stigende urbanisering, og det er ikke kun, fordi den næres af en affolkning landområderne uden for byerne. Byen suger som en magnet råstofferne på landbrugets gode jorde til sig og leverer som tak kun affald tilbage.

En del af et biobaseret kredsløb
Det forhold vil Landbrug & Fødevarer gerne ændre på og har derfor givet sig selv den opgave at få byboerne til at se sig selv som del af et biobaseret kredsløb, hvor de modtager landbrugets varer i uforarbejdet eller tilberedt form og – ikke bare billedligt talt – ud af den anden ende leverer et produkt, der igen kan indgå i landbrugets produktion.
 
”I bund og grund skal vi udvikle samfundet i en mere biobaseret retning, hvis vi skal komme til at leve bæredygtigt. Vi skal lære at se alle vores ressourcer i et cradle-to-cradle perspektiv,” siger Leif Nielsen og fortæller videre, at Don’t Waste Your Piss-kampagnen er en vej til at gøre intellektuelt stof folkeligt: ”Kampagnen er ikke vores første projekt med Roskilde Festival. For par år siden lavede vi en anden kampagne, der hed ’Fra lort til lys’, og den var bestemt heller ikke kedelig, men den gik henover hovedet på folk. Derfor har vi slået denne kampagne op i storskala og lader tusindvis af liter pis fra festivalen blive forarbejdet og kørt på landbrugsjord, så det med en godt gødet byg igen kan indgå i øl. Når pisset kommer fra festivalen, er der jo stor sandsynlighed for, at der er øl i det, og derfor kalder vi det ’beercycling’.”
 
Som for så mange andre projekter, der er på nyskabende vis vender tingene på hovedet, har det ikke været problemfrit for Landbrug og Fødevarer at søsætte urinindsamlingen. Leif Nielsen fortæller med et smil, at de kun arbejder med godkendt tis, for det produkt, de leverer, skal være godkendt til anvendelse som gødning på landbrugsjord. Det har været en tung proces. Til gengæld oplever de nu en efterspørgsel fra andre festivaler, og derfor ser Leif Nielsen ingen grund til at stoppe foreløbigt:
 
”Beercyclingen tager en rum tid, men det er jo en god fortælling, at menneskeligt affald kan genbruges og endda maltes og blive til god øl,” oplyser Leif Nielsen og peger med tilfredshed på, at de har fat i den lange ende med netop øl i forhold til bysamfundene: ”Don’t Waste Your Piss-kampagnen er lavet for at få det sat på dagsordenen, at de store byer skal genanvende deres ressourcer lokalt. Det er har meget stor betydning, hvis vi vil bevare landbruget i Danmark. For ved siden af urbaniseringen sker der også en udflytning af landbrugsproduktionen til andre dele af verdenen. Det er dårlig bæredygtighedsøkonomi, for så skal vi flytte produkterne over meget store afstande, alt imens ressourcerne ikke føres tilbage igen. Lykkeligvis er kampagnen gået over al forventning, og vi har fået omtale i en lang række internationale medier, og nyheden er løbet viralt over hele verden.”

Innovation og partnerskaber
Bag arrangementet står CSR LINK som initiativtager og facilitator. Mødet afholdes i Roskilde Festivals ånd med masser af interaktivitet og praktiske eksempler på innovation. Foruden inspiration garanterer CSR LINK, at deltagerne får en vifte af kulinariske oplevelser med sig hjem.
 
Det hele afholdes på Axelborg d. 8. december kl. 13 – 18 og byder på en stribe af innovative partnerskaber med Roskilde Festival i centrum. Blandt de medvirkende virksomheder og organisationer er: CBS, Det Runde Bord, SuperBrugsen, Lovespring, Naturmælk, Husbryggeriet Jacobsen, Dropbucket, Hansen Is, Rockwool, Verdens Bedste Nyheder, AskovFonden og ikke mindst, naturligvis, Landbrug & Fødevarer og Roskilde Festival.

Læs mere og tilmeld på CSR LINK’s hjemmeside, www.csr-link.dk

Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

27.06.2025CSR.dk

Haag forbyder reklamer for klimabelastende rejser

23.06.2025CSR.dk

Horisont Gruppen søger ESG-kompetencer til videreudvikling af CSR.dk

18.06.2025CSR.dk

Forslag til at tæmme reklamens magt

17.06.2025CSR.dk

Seneste bøde: Betaler 4 millioner kroner for vildledende klimaudsagn

11.06.2025CSR.dk

Folkemødet 2025: 33 på tre dage

23.05.2025CSR.dk

International opfordring til flybranchen om at gennemgå grøn markedsføring

21.05.2025Schneider Electric

Sponseret

Offgrid strømstation til sommerhus og strømafbrydelser

05.05.2025TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Her bor den gode ESG-historie – og derfor skal du turde fortælle den

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Training

Event Description

Dato

01.07.2025

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
[Webinar] Sustainable Career Moves - Tag næste skridt på din bæredygtige karrierevej

Drømmer du om en karriere med mere mening og bæredygtig impact?  Er du på udkig efter nye muligheder inden for ESG, CSR eller bæredygtig forretningsudvikling – enten i dit nuværende job eller i en ny rolle?

Dato

01.07.2025

Tid

08:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 2. juli: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

02.07.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

DTU
Webinar
Master in Sustainable Leadership Information Session

Discover how you can elevate your career and bring significant value to your company with a Master in Sustainable Leadership.

Dato

03.07.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
ESG Summer School - Live Webinar - Learn to speak ESG

Want to work with ESG and sustainable business? Even experienced professionals can get lost in the terminology. Gain a clear overview and insight into the key terms and abbreviations, so you can understand and discuss how companies can create value for both society and the bottom line.

Dato

03.07.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
ESG Sommerskole - Live Webinar - Lær at tale ESG

Ønsker du at arbejde med ESG og bæredygtig business? Selv erfarne fagfolk roder rundt i begreberne. Få overblik og indblik i de centrale nøgleord og bogstavsforkortelser. Så du kan forstå og tale med om, hvordan virksomheder kan skabe værdi for både samfund og bundlinje.

Dato

04.07.2025

Tid

09:00

Sted

Zoom