Don’t waste your piss!

Plakater med unge mænd, der står med ryggen til og bukserne nede om knæene, har hen over sommeren været årsag til panderynken og smil hos mange.D. 8. december er kampagnen en blandt flere stærke cases om innovative partnerskaber på halvdagskonference

10.10.2015

Lars Münter, CSR.dk

Det er Landbrug & Fødevarer, der er ophavsmanden, og med kampagnen fik brancheorganisationen sat solidt fokus på bæredygtighed, miljø og musik under årets Roskilde Festival.

"Det handler om recirkulation og at få ressourcerne tilbage fra byerne til landet", siger Leif Nielsen, kommunikationsdirektør i Landbrug & Fødevarer, og fortæller hvorfor lige netop Roskilde Festival blev valgt som omdrejningspunktet for den meget synlige kampagne med det for nogen provokerende navn ”Don’t Waste Your Piss”:

”Roskilde Festival er en stærk platform til at sætte fokus på bæredygtige budskaber, og alene navnet ’Don’t Waste Your Piss’ er som skræddersyet til festivalen. Når talen falder på festivalen, ser vi jo alle billedet for os af unge mennesker, der lader deres vand, og festivalen har vitterligt et stort problem med det. Har du været på festivalen, har du også bemærket den gennemtrængende lugt af pis. Men Roskilde Festival har samtidigt en vilje til at skille sig ud og tage utraditionelle metoder i brug, og bæredygtighed har meget høj prioritering for dem. I det hele taget er der så mange sammenfaldende interesser mellem vores kampagne og festivalen, at det var oplagt for os at spørge dem, om de ville samarbejde med os om projektet. Og det ville de gerne. Resten er historie, som man siger.”

Leif Nielsen er sammen med Christina Bilde, talskvinde for Roskilde Festival, vært for halvdagskonferencen om de mange innovative partnerskaber, som festivalen lægger jorde til, og kampagnen er en del af.
 
Landbrug & Fødevarer repræsenterer en stor del af fødevareklyngen, der med en eksport på over 156 milliarder kroner årligt og 169.000 beskæftigede er et af Danmarks vigtigste erhverv. Det stærke ophæng i landbrugssektoren har i stadigt større grad sat organisationen i et modsætningsforhold til den stigende urbanisering, og det er ikke kun, fordi den næres af en affolkning landområderne uden for byerne. Byen suger som en magnet råstofferne på landbrugets gode jorde til sig og leverer som tak kun affald tilbage.

En del af et biobaseret kredsløb
Det forhold vil Landbrug & Fødevarer gerne ændre på og har derfor givet sig selv den opgave at få byboerne til at se sig selv som del af et biobaseret kredsløb, hvor de modtager landbrugets varer i uforarbejdet eller tilberedt form og – ikke bare billedligt talt – ud af den anden ende leverer et produkt, der igen kan indgå i landbrugets produktion.
 
”I bund og grund skal vi udvikle samfundet i en mere biobaseret retning, hvis vi skal komme til at leve bæredygtigt. Vi skal lære at se alle vores ressourcer i et cradle-to-cradle perspektiv,” siger Leif Nielsen og fortæller videre, at Don’t Waste Your Piss-kampagnen er en vej til at gøre intellektuelt stof folkeligt: ”Kampagnen er ikke vores første projekt med Roskilde Festival. For par år siden lavede vi en anden kampagne, der hed ’Fra lort til lys’, og den var bestemt heller ikke kedelig, men den gik henover hovedet på folk. Derfor har vi slået denne kampagne op i storskala og lader tusindvis af liter pis fra festivalen blive forarbejdet og kørt på landbrugsjord, så det med en godt gødet byg igen kan indgå i øl. Når pisset kommer fra festivalen, er der jo stor sandsynlighed for, at der er øl i det, og derfor kalder vi det ’beercycling’.”
 
Som for så mange andre projekter, der er på nyskabende vis vender tingene på hovedet, har det ikke været problemfrit for Landbrug og Fødevarer at søsætte urinindsamlingen. Leif Nielsen fortæller med et smil, at de kun arbejder med godkendt tis, for det produkt, de leverer, skal være godkendt til anvendelse som gødning på landbrugsjord. Det har været en tung proces. Til gengæld oplever de nu en efterspørgsel fra andre festivaler, og derfor ser Leif Nielsen ingen grund til at stoppe foreløbigt:
 
”Beercyclingen tager en rum tid, men det er jo en god fortælling, at menneskeligt affald kan genbruges og endda maltes og blive til god øl,” oplyser Leif Nielsen og peger med tilfredshed på, at de har fat i den lange ende med netop øl i forhold til bysamfundene: ”Don’t Waste Your Piss-kampagnen er lavet for at få det sat på dagsordenen, at de store byer skal genanvende deres ressourcer lokalt. Det er har meget stor betydning, hvis vi vil bevare landbruget i Danmark. For ved siden af urbaniseringen sker der også en udflytning af landbrugsproduktionen til andre dele af verdenen. Det er dårlig bæredygtighedsøkonomi, for så skal vi flytte produkterne over meget store afstande, alt imens ressourcerne ikke føres tilbage igen. Lykkeligvis er kampagnen gået over al forventning, og vi har fået omtale i en lang række internationale medier, og nyheden er løbet viralt over hele verden.”

Innovation og partnerskaber
Bag arrangementet står CSR LINK som initiativtager og facilitator. Mødet afholdes i Roskilde Festivals ånd med masser af interaktivitet og praktiske eksempler på innovation. Foruden inspiration garanterer CSR LINK, at deltagerne får en vifte af kulinariske oplevelser med sig hjem.
 
Det hele afholdes på Axelborg d. 8. december kl. 13 – 18 og byder på en stribe af innovative partnerskaber med Roskilde Festival i centrum. Blandt de medvirkende virksomheder og organisationer er: CBS, Det Runde Bord, SuperBrugsen, Lovespring, Naturmælk, Husbryggeriet Jacobsen, Dropbucket, Hansen Is, Rockwool, Verdens Bedste Nyheder, AskovFonden og ikke mindst, naturligvis, Landbrug & Fødevarer og Roskilde Festival.

Læs mere og tilmeld på CSR LINK’s hjemmeside, www.csr-link.dk

Bureau Veritas

Sponseret

Understand Climate Footprint Calculations – LCA, EPD, PEF and the GHG Protocol Explained

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

16.09.2025MäRK

Sponseret

Vi får den verden, vi fortæller om

15.09.2025CSR.dk

Cirkulær økonomi vinder frem i klimakommunikationen

15.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Detailbranchen

10.09.2025CSR.dk

Slut med ekstra midler til greenwashing trods stort behov

09.09.2025Vugge til Vugge ApS

Sponseret

Green Claims Under Scrutiny: How to Communicate with Evidence

08.09.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: B2B og ESG - Gælder markedsføringsloven?

01.09.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grønt men ikke greenwashing – tre eksempler på “safe” kommunikation

01.09.2025Miljømærkning Danmark

Sponseret

Fra ambition til action – succes med miljømærkede indkøb

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ligestilling, Diversitet og Ledelsessystemet Introduktion til DS 5001 og ISO 30415

Ligestilling og diversitet er for alvor kommet på virksomhedernes dagsorden og flere studier peger på, at et strategisk fokus på emnet skaber robuste virksomheder, tilfredse medarbejdere og bedre bundlinjer. Med andre ord er der god grund til at have et stærkt fokus på diversitet, men hvordan får man hjulpet udviklingen og virksomhedskulturen i den rigtige retning.

Dato

17.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 Foundation

Lær hvordan direktivets krav implementeres effektivt med afsæt i ledelsesstandarderne ISO 27001 og ISO 22301

Dato

17.09.2025

Sted

København

Bureau Veritas
Kursus
CSRD - bæredygtighedsrapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG). I første omgang omfatter CSRD større virksomheder, men det forventes, at direktivet ligeså vil påvirke små- og mellemstore, idet de store virksomheder vil søge information i deres leverandørkæde.

Dato

17.09.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

17.09.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Aros Business Academy
Kursus
Bæredygtighed & ESG – stå stærkere og skab større værdi!

Kom godt i gang med jeres bæredygtige transformation! På dette lynkursus lærer du, hvad bæredygtig omstilling betyder for din branche og organisation, og hvordan I kan tænke bæredygtighed ind i jeres strategier og mål – og samtidig styrke forretningen!

Dato

17.09.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gavn

Dato

17.09.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København