Derfor skal ESG-folk gå op i kommunikation

Værdien af ESG bliver større af at få mål, indsatser og resultater kommunikeret godt. Historisk har ESG-folk selv løftet meget af den opgave. Det er tid til at få hjælp.

Foto: 123rf.com

24.06.2024

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Kommunikationsbureauet RelationsPeople har for nyligt udgivet en rapport om, hvordan ESG-kommunikation i danske virksomheder ser ud lige nu. CSR.dk’s har talt med partner i og leder af kommunikationsbureauet, Kristian Eiberg, for at finde ud af, hvorfor han med 30 år som kommunikationsrådgiver bag sig mener, at ESG-folk skal interessere sig for kommunikation. 

Hvad kan ESG-folk få ud af at interesse sig for, hvordan kommunikationen af ESG udføres i deres virksomhed? 

Lidt muntert sagt så kan man måske komme af med ansvaret for nogle opgaver, og det kan jo i sig selv motivere. Så man kan koncentrere sig om at drive udviklingen frem mod virksomhedens ESG-mål og ikke også skulle stå for kommunikationsopgaven 

Vi skriver ikke om det i rapporten, men vores interviews og efterfølgende test af vores konklusioner i nogle af de deltagende virksomheder viser tydeligt, at ESG-afdelingerne i virksomhederne har meget, meget travlt i disse år. ESG er et område i rivende udvikling, især ift. compliance, så de fleste ESG-ansvarlige ville nok ikke væres så kede af at få lettet byrden lidt.

Det ser ud til, at der i mange virksomheder er en tradition for at ESG-kommunikationen følger ESG-teamet, uden nogen synderlig dybde i kommunikationsafdelingens involvering. Det kan være godt, fordi man derved sikrer ESG-fagligheden. Men ser man på det fra et strategisk kommunikationssynspunkt, så er det noget paradoksalt, at afdelingen med det formelle ansvar for virksomhedens brand og omdømme ofte ikke har et udførende ansvar på et område, der i stadig stigende grad bliver integreret i virksomhedens forretningsstrategi og brand. 

I ESG-faget ville vi nok sige, at vi bare gerne vil være sikre på, at det, der kommunikeres, er rigtigt? Det er der vel ikke noget galt i? 

Selvfølgelig er det ok. Men det behøver ikke betyde, at man skal gøre det selv. Det fremgår klart, at det ofte er komplekse emner, man skal kommunikere om under ESG-paraplyen, men det er også forkert at tro, at kommunikationsfolk ikke kan arbejde med komplekse emner. Det handler om mind-set og om at investere tid i at få samarbejdet til at fungere og at lære af hinanden. 

Hvad kan konsekvenserne være af, at kommunikationsafdelingen ikke rigtig ejer ESG-kommunikationen? 

Det kan i værste fald betyde, at virksomheden ikke får udløst potentialet i sin ESG-indsats. Vi ved fra en PwC-undersøgelse, at forbedret omdømme er det, de fleste CEOs i danske virksomheder forventer at få ud af arbejdet med ESG. Men hvis kommunikationen af indsatsen ikke er tænkt ind i virksomhedens løbende kommunikationsaktiviteter, så bliver det svært at indløse den gevinst. 

En anden konsekvens kan være, at virksomheden får sværere ved at nå sine ESG-mål. Arbejdet hen mod målene skal jo udføres af virksomhedens medarbejdere, og hvis ledelsen – på alle niveauer – ikke taler om ESG, hvorfor skulle medarbejderne så prioritere det i deres daglige arbejde?  Det handler om et øget fokus på intern kommunikation af ESG – som netop fremstår som underprioriteret i vores undersøgelse. 

Medarbejdere prioriterer det, ledelsen taler om 

Hvordan ser god intern kommunikation af ESG ud? 

Vi ved, hvordan den ikke ser ud. Det er ikke sporadiske artikler på intranettet og kampagneuger med grøn mad i kantinen. 

Vi ved også, hvordan effektiv intern kommunikation generelt ser ud. Det handler om at arbejde struktureret og integreret med leder kommunikation og intern kommunikation. Jeg kan ikke understrege nok, hvor vigtig systematik, tydelighed og vedholdenhed er. Hvis topledelsen taler om noget, synes medarbejderne det er vigtigt. Og det modsatte gør sig også gældende. 

Når vi ser flere og flere virksomheder med ESG-mål i deres forretningsstrategier, så må vi jo antage, at de mål er vigtige for virksomhedens fremtid. Effektiv intern ESG-kommunikation handler derfor om at holde den interne samtale i gang på alle organisatoriske niveauer og gøre den levende og nærværende for den enkelte. Det skal ESG-folk hjælpe de kommunikationsansvarlige med at få til at ske. Fordi det vil være deres faglige mål, som bliver fremmet på den måde. 

I rapporten, I lige har udgivet, er der en model for modenhed i ESG-kommunikation. Hvor mange i jeres undersøgelse ville I kunne placere i den meget modne gruppe? 

Ingen af de 16 virksomheder, vi interviewede, var helt i mål i forhold til vores model. Nogle stykker var godt på vej til at ramme ”best in class”. Vi har diskuteret med os selv og med nogle af de deltagere, vi har testet vores konklusioner på, hvad der kan stå i vejen for at få ”fuld plade”. 

For nogle handler det om, at kommunikationsafdelingerne er for små. Man sidder måske to mennesker, som mest har til opgave at lave pressearbejde, skrive taler for ledelsen og holde styr på hjemmesiden. I nogle få af de interviews vi lavede omkring årsskiftet, var der kommunikationsansvarlige, der ikke var helt klar over, hvad CSRD var, og henviste til ESG-afdelingen. Så ESG-kommunikation var tydeligvis ikke en del af deres mandat.  

Andre gange er man ikke helt nået hen til kommunikationsdelen i udviklingen af ESG-indsatsen endnu. Heller ikke i de 20 procent af virksomhederne, hvor ESG og kommunikation hører til under samme leder. Som en af dem sagde til os, så kunne det ved nærmere eftertanke godt ske, at man i øjeblikket havde så travlt med at blive klar til nye ESG-rapporteringskrav, at man i nogen grad glemte at lægge planer for ESG-kommunikationen.

Ekspertens eksempler på god ESG-kommunikation

Men er rapportering ikke også kommunikation?

Jo, men efter de nye krav i årsregnskabsloven, som har integreret CSRD i dansk lov, er rapporteringen rettet mod én målgruppe: den finansielle sektor. Modsat de tidligere selvstændige bæredygtighedsrapporter, som ofte var skrevet til hele reservoiret af målgrupper: kunder, medarbejdere, investorer, presse, NGO’er etc. Og som ofte tegnede et 360-graders billede af virksomheden og alle de aktiviteter og værdier, som ikke kan udtrykkes i nøgletal. Så når den rapport forsvinder, hvor skal man så kommunikere til de andre målgrupper? 

Det spørgsmål har vi tænkt over i RelationsPeople, og jeg mener, vi skal kigge på det klassiske kommunikationsprodukt, mange virksomheder havde før i tiden: Profilbrochuren. De yngre medarbejdere i RelationsPeople driller mig lidt med det, men jeg mener selvfølgelig ikke, at vi skal tilbage til at have kassevis af printede 16-siders brochurer på blankt papir stående på lageret. Men det indhold, profilbrochuren havde, skal finde sin vej ind i andre – nok digitale – formater og kanaler. Det er jeg helt sikker på.   

Har du nogle best practice-eksempler på ESG-kommunikation, du kan dele? 

Det første eksempel handler om data. Undersøgelsen viser, at et stort flertal af deltagerne ser dokumentation som nøglen til bedre ESG-kommunikation. Men der er samtidig kun to af de interviewede, som fortæller, at deres virksomhed har strukturer og systemer til at arbejde med, vurdere og dele ESG-data. Vi har i rapporten en case fra Pandora, som vi kender fra andre sammenhænge. De fortæller, hvordan de har kvartalsvis rapportering og opfølgning på ESG-data, og er i gang med at udvikle en ”claims hub”, hvor alle medarbejdere, der vil kommunikere om ESG, kan se, hvad virksomheden faktisk kan dokumentere. Det er godt tænkt, at data indsamlet til rapportering også kan benyttes til at opfylde krav om øget dokumentation i andre sammenhænge.

Et andet eksempel handler om fordelene ved at have et afklaret narrativ om ESG, som vi i vores model definerer som en nødvendig basis for god ESG-kommunikation. I 2022-2023 udviklede vi i RelationsPeople et narrativ for en international industrivirksomhed, hvor essensen blev virksomhedens bidrag til den grønne omstilling. Det var bestemt ikke givet på forhånd, at fortællingen skulle ende der, men da det først var besluttet på baggrund af en omfattede analyse og co-creation proces med organisationen, satte narrativet en klar retning for en række andre beslutninger. Fx om den generelle ESG-kommunikation og om virksomhedens employer brand.

Rapportens gode råd er jo rettet mod kommunikationsfolk, men har du noget, du vil råde ESG-ansvarlige og deres medarbejdere til i forhold til kommunikation? 

  1. Søg samarbejde. ESG er på mange måder et forandringsprojekt, og kommunikation er en helt afgørende faktor for forandring. Kommunikationsafdelingen har kompetencen og værktøjerne til at få det til at ske.
  2. Sæt tingene i system. Alle har travlt – både i kommunikations- og ESG-folk. Det lyder jo superbanalt, men ved at lave aftaler, bliver tingene gjort. 
  3. Vær modig. Alle træder ny grund her, men sammen lykkes man bedre. Vær derfor åben omkring spørgsmål og usikkerheder, snarere end at vente til man har alle svarene. For så er det som regel for sent.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

Tema: ESG-kommunikation for virksomheder

Hvordan griber man bedste ESG-kommunikation an i en verden præget af usikkerhed, polarisering og vigende interesse?

Relateret indhold

19.11.2025CSR.dk

Nye tal: Klima er stadig afgørende for, hvordan danskerne stemmer

17.11.2025CSR.dk

Folkekirkens Nødhjælp går ind i kampen for at sikre VM i fodbold mod klimakrisen

12.11.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Hjælp de grønne retter på vej – en dialogguide til mødesælgere

11.11.20253H Law

Sponseret

Store bøder og en aktiv Forbrugerombudsmand: Er compliance med markedsføringen virkelig så vigtig?

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

08.10.2025MäRK

Sponseret

Fra logik til magi - Virksomhedernes bæredygtighedsfortællinger skal flytte ud af hjernen og ind i hjertet

24.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Fødevarebranchen

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense