Danskerne græder over spildt kød

Kød indtager førstepladsen i danskernes fødevareforbrug og fylder mere i skraldespanden til jul end normalt. Men danskerne er kede af at smide kødet ud - hvorimod vi er mest ligeglade med udsmid af tilbehør, viser en ny undersøgelse.

Ny undersøgelse fortæller om danskernes madaffaldsvaner. Foto: Photos.com .

04.12.2013

CSR.dk

Vi smider mad ud, og vi glemmer at spise op fra køleskabet – men alligevel græder vi over spildt mad. Selvom de danske forbrugere er blevet bedre til at undgå madspild, er danskerne ikke kommet madspildet til livs endnu. Det viser en ny landsdækkende undersøgelse fra Landbrug & Fødevarer og Stop Spild Af Mad, som belyser danskernes madspild fordelt på forskellige typer fødevarer.

Størst ærgelse over udsmid af kød
Dén fødevaregruppe, som flest danskere er kede af at smide ud, er fersk eller frosset kød. På en liste over 11 fødevarekategorier angiver 39 procent af de adspurgte i undersøgelsen, at de er mest kede af at smide fersk eller frosset kød/fjerkræ ud. Dette er måske ikke så overraskende i et økonomisk perspektiv, idet kød, ifølge Danmarks Statistik, udgør 25 procent af husstandens fødevareforbrug. Imidlertid viser resultater, at kød kun sjældent smides ud, hvilket indikerer, at fersk eller frosset kød ikke udgør den største madspildsudfordring for forbrugerne.

Det gør tilbehøret til gengæld. Kun 19 procent af de adspurgte angiver, at de er kede af at smide middagsrettens tilbehørs-rester ud, selvom det er den type, som oftest smides ud.

Læs også: Madaktivist går internationalt

Julen er en madspildshøjtid
Ifølge Landbrug & Fødevarer løber julemånedens madspild alene op i næsten 1.000 kroner per dansk gennemsnitsfamilie. Detailhandelsomsætningen med fødevarer ligger cirka 20 procent højere i december end i gennemsnittet af alle andre måneder - det betyder, at der ryger mad i skraldespanden for 1,53 milliarder kroner i december.

Glemmer at rydde op i køleskabet
Den største enkeltstående forhindring i at undgå madspild er, at man glemmer at rydde op i køleskabet og fryseren. Afhængig af fødevarens placering i køleskabet glemmer danske forbrugere at spise bestemte fødevarer, inden de bliver for gamle og må kasseres.

Derudover udgør det en relativ stor forhindring, at man er single i sin husstand, og mange fødevarer leveres i en pakkestørrelse skabt til familier. Dette forhold stemmer godt overens med, at en tredjedel af forbrugerne nævner for store pakker som typisk årsag til madspild. Ifølge Danmarks Statistik består 39 procent af alle husstande af én person.

Læs også: Kampen mod madspild får Nordisk Råds Miljøpris 2013

Vigtig ny viden
Marianne Gregersen, forbrugerøkonom i Landbrug & Fødevarer, analyserer:

”Undersøgelsen skaber vigtig ny viden i sagen imod madspild. Resultaterne viser, at madspild ikke bare er madspild. Der er store forskelle imellem de enkelte typer af fødevarer. Som branche kan vi dermed arbejde mere præcist imod madspild ved at tage udgangspunkt i de konkrete udfordringer, som forbrugerne har. Det er et vigtigt bidrag i forhold til at kunne iværksætte konkrete tiltag for at begrænse madspildet."

-MH

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

04.12.20253H Law

Sponseret

Tre udbredte misforståelser om grøn markedsføring

19.11.2025CSR.dk

Nye tal: Klima er stadig afgørende for, hvordan danskerne stemmer

17.11.2025CSR.dk

Folkekirkens Nødhjælp går ind i kampen for at sikre VM i fodbold mod klimakrisen

12.11.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Hjælp de grønne retter på vej – en dialogguide til mødesælgere

11.11.20253H Law

Sponseret

Store bøder og en aktiv Forbrugerombudsmand: Er compliance med markedsføringen virkelig så vigtig?

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

24.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Fødevarebranchen

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle