Danmark har fået sine første markedsføringsøkonomer med speciale i bæredygtighed

26 nyuddannede markedsføringsøkonomer med speciale i bæredygtighed er som de første af sin slags klar til at løfte opgaver indenfor bæredygtighed og cirkulær økonomi.

Carl-Emil Markussen, Niels Dufour og 24 andre markedsføringsøkonomer med speciale i bæredygtighed – de første af sin slags i Danmark – er klar til at hjælpe virksomheder med at træffe mere bæredygtige valg. Foto: Erhvervsakademi Aarhus..

01.07.2022

CSR.dk

24-årige Carl-Emil Markussen har som en af de første i landet papir på, at han kan hjælpe virksomheder med at udpege grønne initiativer og udfordre produkt- og markedsføringsstrategien.

Han håber, at han med specialet vil komme foran i køen til et job.

”Grøn omstilling er fremtidens konkurrenceparameter. Ved at lære at identificere grønne muligheder og omsætte dem til bæredygtige produkter eller services indenfor salg og markedsføring, vil jeg kunne tilbyde virksomhederne noget, som de virkelig efterspørger,” siger den nyuddannede markedsføringsøkonom med speciale i bæredygtighed.

I denne uge dimitterede han sammen med 25 andre med denne nye uddannelsestitel.

Skulle få kolleger til at tage cyklen
Sit afgangsprojekt lavede Carl-Emil Markussen i samarbejde med Salling Groups CSR-afdeling, hvor han også var i praktik. Her arbejdede han med et cykelevent, der resulterede i at flere Salling-ansatte i dag cykler på arbejde.

”Virksomhederne bliver nødt til at tænke i bæredygtighed image-wise i forhold til f.eks. rekruttering af arbejdskraft og pga. forbrugernes stigende krav til området. Den grønne omstilling er kommet for at blive. Det bliver en del af hverdagen at tænke bæredygtighed ind i alt, hvad vi gør,” siger Carl-Emil Markussen. Efter sommerferien vil han læse videre til bachelor i international handel og markedsføring. Indtil da arbejder han i Netto-marketingafdelingen i Salling Group. 

Læs også: Masteruddannelse i bæredygtighed blåstemplet i ind- og udland

Efterspurgte kompetencer
Reduktion af CO2 og øget bæredygtighed er afgørende for de danske forbrugere. Og netop her vil de nye markedsføringsøkonomer kunne bidrage. Det siger adjunkt Casper Agerbo fra Erhvervsakademi Aarhus.

”Vi mærker hos virksomhederne en efterspørgsel efter medarbejdere, der kan tale med om grønne problemstillinger og som kan udfordre produktstrategier og skubbe virksomhederne i en mere bæredygtig retning. Derfor håber vi, at cirkulær økonomi og bæredygtighed kommer på skemaet som et generelt fag på mange flere uddannelser,” siger han.

Hvad tænker hotelgæster om økologi?
Fra første semester arbejder de studerende med de traditionelle markedsføringsfag, men med afsæt i problemstillinger inden for bæredygtighed og cirkulær økonomi og ofte i samarbejde med virksomheder og reelle problemstillinger. De studerende lærer om forsyningskæder og om, hvordan virksomheder kan arbejde med FN’s verdensmål.

I gruppeprojekter afdækker de studerende f.eks. for en hotelkæde, hvad deres forbrugere tænker om økologi og bæredygtighed. Svaret kan gøre hotellet klogere på værdien af at tilbyde grønne produkter og services.

Sammenlignet med traditionelle markedsføringsøkonomstuderende har de studerende på bæredygtighedsspecialet 25 timer ekstra per semester.

Specialet påvirker de studerende til en mere bæredygtig adfærd
For en af de nyuddannede 25-årige Niels Dufour har uddannelsen også betyder noget på ultralokalt niveau.

”Specialet er et godt udgangspunkt for at kunne arbejde professionelt med bæredygtighed i virksomheder, men også på det helt nære plan har specialet skubbet til mig og mange af mine medstuderendes adfærd og åbnet vores øjne for, hvorfor det er vigtigt at træffe mere bæredygtige valg,” fortæller han.

Fodboldfans cykler til kamp
Som CSR- og eventpraktikant i den aarhusianske fodboldklub AGF hjalp Niels bl.a. med at få flere fodboldfans til at cykle til kampe. I dag arbejder Niels hos AGF i en projektstilling som eventkoordinator. Til august vil han læse videre til professionsbachelor i sport management. Derefter er det drømmen at være med til at bidrage til den grønne omstilling.

”Bæredygtighed fylder mere og mere i sportsbranchen. Derfor giver det rigtig god mening at jeg nu bedre kan forstå og være med til at håndtere denne komplekse omstilling,” siger han.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

30.10.2025BSR

Sponseret

How Stronger Just Transition Policies Can Enable Business Action

30.10.2025CSR.dk

Mellemlederes trivsel er belastet af høje krav

29.10.2025Læger uden Grænser

Sponseret

Pilgrim donerer omsætning til Læger uden Grænser

26.10.2025Dansk Industri

Sponseret

Når forskellighed bliver en styrke

24.10.2025CSR.dk

Kommune fejrer og giver diplomer for at tage socialt ansvar

23.10.2025TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Bæredygtige karriereveje: nyt program sætter fokus på kompetencer, karriereskift og ESG-roller

13.10.2025BSR

Sponseret

Stakeholder Engagement in a Changing Business Landscape

13.10.2025CSR.dk

Trivsel er også et spørgsmål om konkurrenceevne

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Folkekirkens Nødhjælp
Event
'Kæmp for alt, hvad du har kært' med generalsekretær Jonas Nøddekær

I november rejser Jonas Nøddekær, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, rundt i landet og fortæller om organisationens arbejde med billeder fra verdens brændpunkter herunder Ukraine, Palæstina, Zimbabwe og Cambodja.

Dato

28.10.2025

Sted

Odense, København, Aarhus, Haderslev, Aalborg

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
OHSMS Auditor/Lead Auditor course based on ISO 45001 | CQI IRCA Certified Course ID: 1877

This course is designed to develop a clear understanding of safety management in the modern era and provide those involved in audit conduct and management with the skills to fulfil their role.

Dato

03.11.2025

Sted

Odense

Klimakampen ApS
Event
Klimakampen - November 2025

Klimakampen er en interaktiv kampagne, hvor kollegaer konkurrerer om at udføre klimavenlige handlinger. Kampagnen skaber engagement, styrker fællesskabet og gør det let for jeres organisation at handle på klimaforandringer.

Dato

03.11.2025

Tid

00:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

03.11.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gavn

Dato

03.11.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus