CSR-kriser rammer hver fjerde virksomhed

CSR-kriser er ikke fremmede for Danmarks største virksomheder. De forværrer omdømmet og er den slags krise virksomhederne helst vil undgå.

CSR kriser forekommer hyppigt og er den slags krise, virksomhederne nødigst vil ud i..

29.04.2016

Eva Harpøth Skjoldborg og Pernille Winge Nymark Hahn, CSR.dk

En spørgeskemaundersøgelse blandt Danmarks største virksomheder er en central del af cand. Merc. Pernille Winges Nymark Hahns kandidatafhandling ’Når etikken brister’ fra slutningen af 2015. Den undersøger kriser, med særligt fokus på CSR-kriser – hvorfor opstår de og hvilke konsekvenser har de?

I alt har 155 virksomheder svaret på, om de har oplevet en krise inden for de sidste fem år, hvilket var tilfældet i 100 virksomheder svarende til 65 procent. Ser man herunder på de enkelte krisetyper, så er CSR-krisen den hyppigst forekommende.

Mere end hver fjerde virksomhed i undersøgelsen (27 procent) været udsat for en CSR-krise inden for de sidste fem år. Med snedig statistikmagi kan man på baggrund af undersøgelsens besvarelser med 95 procent sikkerhed sige, at mindst hver femte af Danmarks 1000 største virksomheder har oplevet en CSR-krise inden for de sidste fem år.

Ansvar defineres udefra
CSR-kriser er i undersøgelsen defineret som en konflikt relateret til virksomhedens samfundsansvar. Det kan både være et spørgsmål om mangel på eller overskridelse af CSR-løfter og spørgsmål om adfærd og kommunikation, der ikke direkte omhandler virksomhedens CSR-arbejde men som af omverdenen opfattes som uetisk. Som Pernille Winge skriver, så ”…er virksomhedens samfundsansvar ikke kun det, virksomheden selv definerer.” Tidens store skandale om skattely er et eksempel på dette.

Hvem er de?

Virksomheder der har oplevet en CSR-krise inden for de sidste fem år:
  • 41 procent er børsnoterede
  • 90 procent har en CSR-strategi
  • 83 procent af dem, der har oplevet CSR-kriser, er B2C-virksomheder

CSR-aktive virksomheder er særligt udsat for CSR-kriser
Særligt virksomheder, der arbejder proaktivt med CSR, er udsat for CSR-kriser. Det gælder for ni ud af ti tilfælde. For 31 procent handlede CSR-krisen mangel på CSR-tiltag eller etiske retningslinjer, og for 69 procent om eksisterende CSR-tiltag og etiske retningslinjer.

Det resultat giver opbakning til den melding, som flere virksomheder gav udtryk for ved Dansk Initiativ for Etisk Handels konference d. 20. april, nemlig at medier og NGO’er gerne måtte prøve at fokusere mere ”på dem der står bagerst” og ikke kun på dem, der prøver at arbejde med de svære emner.

CSR-kriser er frygtede men sandsynlige
Undersøgelsen har også bedt virksomhederne om at sammenligne med f.eks juridiske, økoomiske, teknologiske kriser. Dem har der også været nogle af, men CSR-krisen den krisetype, som flest virksomheder har oplevet og den de mest frygter at opleve igen.

Oven i det mener virksomheder, der har oplevet CSR-kriser, at der er større risiko for at opleve endnu en CSR-krise inden for de næste fem år, end det er tilfældet for andre typer af kriser. Måler man risikoen på en skala fra 1-5, hvor 1 er meget lille, så vurderer de risikoen til at være 3,6.

Konsekvenserne af en CSR-krise
I undersøgelsen peger virksomhederne på, at CSR-krisen i høj grad mener skaber negativ medieomtale i både traditionelle og sociale medier (hhv. 88% og 73%). Over halvdelen oplever at konsekvensen er et dårligere image. Også i det perspektiv opleves en CSR-krise som værre end andre kriser, hvor kun ca. 40 procent mente at krisen havde påvirket deres image.  

Der er også meget, der tyder på, at CSR-kriser i høj grad er forbrugerdrevne. Ud af virksomhederne, der har oplevet CSR-kriser, er 83 procent B2C-virksomheder. Op mod 15 procent vurderer at have mistet kunder som direkte konsekvens af CSR-krisen, mens 21 procent vurderer, at tillidsforholdet til interesseorganisationer er blevet forværret.

Dansk Standard

Sponseret

Global standard for bæredygtighed i event-, møde-, sports- og oplevelsesbranchen nu på dansk.

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

10.02.2025Denteks A/S

Sponseret

Danske hoteller skal være mere omkostningseffektive end nabolandene for at tjene på erhvervsturisme

22.01.2025CSR.dk

Forbrugerombudsmanden politianmelder flyselskabet KLM for vildledende udsagn om bæredygtighed

Schneider Electrics vidensportal overgår til mySchneider

08.01.2025Schneider Electric

Sponseret

20.12.2024CSR.dk

Millionbøde til endnu bilproducent for greenwashing

17.12.2024Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

05.12.2024Atea Danmark A/S

Sponseret

Atea bliver en del af ny rangliste over verdens mest bæredygtige virksomheder

04.12.2024CSR.dk

Ny genbrugskampagne skal bekæmpe elektronikaffald

25.11.2024DreistStorgaard Advokater A/S

Sponseret

Governance på agendaen i ESG

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

27.01.2025

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Sustainable Business Change Manager – Praktisk mini MBA med certificering - Hybrid - Efterår 2024

Tid til at forbedre ESG og sustainability-indsatsen I virksomheden – eller til at tage næste karriereskridt? Få nyeste viden og praktiske værktøjer til at opgradere din virksomheds ESG- og bæredygtighedsindsats, din egen faglighed og dit CV. Holdstart november 2024.

Dato

28.01.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Folkekirkens Nødhjælp
Event
Invest in Women: En aften for forandring i verden ~ Folkekirkens Nødhjælp

Gå ikke glip af årets mest inspirerende aften! Deltag i velgørenhedsarrangementet Invest in Women i Moltkes Palæ. En spændende aften om kvinders økonomiske empowerment og ligestilling – med stærke keynote-speakers og netværk.

Dato

06.02.2025

Sted

Moltkes Palæ, Dronningens Tværgade 2, 1302 København K

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Introduktion til klimadata og klimaregnskaber i praksis - Februar

Er du ny i arbejdet med klimaregnskaber, og mangler du en grundlæggende forståelse for, hvad arbejdet med klimadata og udarbejdelse af klimaregnskaber indebærer? Så er dette kursus for dig.

Dato

17.02.2025

Tid

09:00

Sted

Live online (Zoom)

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Ledelse og bæredygtighed

Sæt retningen for arbejdet med bæredygtighed, engager organisationen og få viden om hvordan du arbejder henimod mere bæredygtighed og grøn omstilling i din organisation. 4 kursusdage i Aarhus på statsgodkendt efteruddannelse med ECTS-point.

Dato

18.02.2025

Tid

08:30

Sted

Sønderhøj 30, 8260 Viby J

Alexandra Instituttet
Kursus
Udviklingsforløb: Bæredygtig strategi og ledelse (Afkobling 2030-forløb)

På dette skræddersyede udviklingsforløb giver vi dig kompetencer og værktøjer til at lede strategiske transformationsprocesser og skabe engagement og involvering på tværs af kunder, medarbejdere og værdikæde.

Dato

18.02.2025

Tid

09:00

Sted

DANDY Business Park, Innovations Allé 3, 7100 Vejle