CSR-kriser rammer hver fjerde virksomhed

CSR-kriser er ikke fremmede for Danmarks største virksomheder. De forværrer omdømmet og er den slags krise virksomhederne helst vil undgå.

CSR kriser forekommer hyppigt og er den slags krise, virksomhederne nødigst vil ud i..

29.04.2016

Eva Harpøth Skjoldborg og Pernille Winge Nymark Hahn, CSR.dk

En spørgeskemaundersøgelse blandt Danmarks største virksomheder er en central del af cand. Merc. Pernille Winges Nymark Hahns kandidatafhandling ’Når etikken brister’ fra slutningen af 2015. Den undersøger kriser, med særligt fokus på CSR-kriser – hvorfor opstår de og hvilke konsekvenser har de?

I alt har 155 virksomheder svaret på, om de har oplevet en krise inden for de sidste fem år, hvilket var tilfældet i 100 virksomheder svarende til 65 procent. Ser man herunder på de enkelte krisetyper, så er CSR-krisen den hyppigst forekommende.

Mere end hver fjerde virksomhed i undersøgelsen (27 procent) været udsat for en CSR-krise inden for de sidste fem år. Med snedig statistikmagi kan man på baggrund af undersøgelsens besvarelser med 95 procent sikkerhed sige, at mindst hver femte af Danmarks 1000 største virksomheder har oplevet en CSR-krise inden for de sidste fem år.

Ansvar defineres udefra
CSR-kriser er i undersøgelsen defineret som en konflikt relateret til virksomhedens samfundsansvar. Det kan både være et spørgsmål om mangel på eller overskridelse af CSR-løfter og spørgsmål om adfærd og kommunikation, der ikke direkte omhandler virksomhedens CSR-arbejde men som af omverdenen opfattes som uetisk. Som Pernille Winge skriver, så ”…er virksomhedens samfundsansvar ikke kun det, virksomheden selv definerer.” Tidens store skandale om skattely er et eksempel på dette.

Hvem er de?

Virksomheder der har oplevet en CSR-krise inden for de sidste fem år:
  • 41 procent er børsnoterede
  • 90 procent har en CSR-strategi
  • 83 procent af dem, der har oplevet CSR-kriser, er B2C-virksomheder

CSR-aktive virksomheder er særligt udsat for CSR-kriser
Særligt virksomheder, der arbejder proaktivt med CSR, er udsat for CSR-kriser. Det gælder for ni ud af ti tilfælde. For 31 procent handlede CSR-krisen mangel på CSR-tiltag eller etiske retningslinjer, og for 69 procent om eksisterende CSR-tiltag og etiske retningslinjer.

Det resultat giver opbakning til den melding, som flere virksomheder gav udtryk for ved Dansk Initiativ for Etisk Handels konference d. 20. april, nemlig at medier og NGO’er gerne måtte prøve at fokusere mere ”på dem der står bagerst” og ikke kun på dem, der prøver at arbejde med de svære emner.

CSR-kriser er frygtede men sandsynlige
Undersøgelsen har også bedt virksomhederne om at sammenligne med f.eks juridiske, økoomiske, teknologiske kriser. Dem har der også været nogle af, men CSR-krisen den krisetype, som flest virksomheder har oplevet og den de mest frygter at opleve igen.

Oven i det mener virksomheder, der har oplevet CSR-kriser, at der er større risiko for at opleve endnu en CSR-krise inden for de næste fem år, end det er tilfældet for andre typer af kriser. Måler man risikoen på en skala fra 1-5, hvor 1 er meget lille, så vurderer de risikoen til at være 3,6.

Konsekvenserne af en CSR-krise
I undersøgelsen peger virksomhederne på, at CSR-krisen i høj grad mener skaber negativ medieomtale i både traditionelle og sociale medier (hhv. 88% og 73%). Over halvdelen oplever at konsekvensen er et dårligere image. Også i det perspektiv opleves en CSR-krise som værre end andre kriser, hvor kun ca. 40 procent mente at krisen havde påvirket deres image.  

Der er også meget, der tyder på, at CSR-kriser i høj grad er forbrugerdrevne. Ud af virksomhederne, der har oplevet CSR-kriser, er 83 procent B2C-virksomheder. Op mod 15 procent vurderer at have mistet kunder som direkte konsekvens af CSR-krisen, mens 21 procent vurderer, at tillidsforholdet til interesseorganisationer er blevet forværret.

Bureau Veritas

Sponseret

Understand Climate Footprint Calculations – LCA, EPD, PEF and the GHG Protocol Explained

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

15.09.2025CSR.dk

Cirkulær økonomi vinder frem i klimakommunikationen

15.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Detailbranchen

10.09.2025CSR.dk

Slut med ekstra midler til greenwashing trods stort behov

09.09.2025Vugge til Vugge ApS

Sponseret

Green Claims Under Scrutiny: How to Communicate with Evidence

08.09.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: B2B og ESG - Gælder markedsføringsloven?

01.09.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grønt men ikke greenwashing – tre eksempler på “safe” kommunikation

01.09.2025Miljømærkning Danmark

Sponseret

Fra ambition til action – succes med miljømærkede indkøb

28.08.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Gode råd: Sådan styrker du samarbejdet mellem ESG- ansvarlige og ledelsen

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Root cause analysis is used to improve process and product quality, minimize safety risks, and meet regulatory requirements.

Dato

16.09.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Valified
Webinar
Better ESG > Better Business

Bliv klogere på, hvordan Valified kan hjælpe jer forretningsværdi af Valified, vise de seneste løsninger og give et klart billede af, hvad der kommer næste gang.

Dato

16.09.2025

Tid

09:00

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 Foundation

Lær hvordan direktivets krav implementeres effektivt med afsæt i ledelsesstandarderne ISO 27001 og ISO 22301

Dato

17.09.2025

Sted

København

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ligestilling, Diversitet og Ledelsessystemet Introduktion til DS 5001 og ISO 30415

Ligestilling og diversitet er for alvor kommet på virksomhedernes dagsorden og flere studier peger på, at et strategisk fokus på emnet skaber robuste virksomheder, tilfredse medarbejdere og bedre bundlinjer. Med andre ord er der god grund til at have et stærkt fokus på diversitet, men hvordan får man hjulpet udviklingen og virksomhedskulturen i den rigtige retning.

Dato

17.09.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
CSRD - bæredygtighedsrapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG). I første omgang omfatter CSRD større virksomheder, men det forventes, at direktivet ligeså vil påvirke små- og mellemstore, idet de store virksomheder vil søge information i deres leverandørkæde.

Dato

17.09.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

17.09.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle