Codan vil have kunderne med

Forsikringsselskabet Codan har taget hul på en ny generation af CSR, hvor det vigtigste er, at dagsordenen er tydelig. Den nye strategi involverer i langt højere grad kunder og leverandører. Og især det første har vist sig at være en svær opgave.

03.01.2012

CSR.dk

Jeanette Fangel er direktør for kommunikation og CSR i Codan..

Codan har med sin målsætning for samfundsansvar 2011-2013 rakt ud mod selskabets kunder og har i den sammenhæng spurgt kunderne selv, hvor de mener, Codan kan gøre en positiv forskel. De var ifølge Codans direktør for kommunikation og CSR, Jeanette Fangel Løgstrup, ret klare på, hvor de synes, forsikringsselskaber har en rolle at spille.

Og kunderne mener ikke, at Codan skal blande sig i alt. Kundeundersøgelsen viser en stor tilslutning til, at trafiksikkerhed og forebyggelse af børneulykker hører til blandt de områder, hvor forsikringsselskabet har en rolle at spille (cirka 60 procent af de adspurgte). Hos erhvervskunderne scorer også sundhed ret højt. Det overrasker ikke Jeanette Fangel Løgstrup.

”Der er ingen tvivl om, at specielt de små erhvervsvirksomheder meget tydeligt mærker på egen krop, når deres medarbejdere bliver syge,” siger hun og tilføjer, at de står med et meget konkret problem, hvis der går for lang tid, før medarbejderne er tilbage igen.

Kunderne: Klimaet er ikke forsikringsselskabets sag
Hun undrer sig over, at klimaforandringerne ikke scorer højere, fordi det er så tæt knyttet til forsikringsskader. Alligevel mener kun 18 procent af privatkunderne og 35 procent af erhvervskunderne, at forsikringsselskaberne har en opgave at løse på det område.

”Vi har jo et fælles problem. Det rammer lige ind i kundernes egne kældre og lige ind i os som forsikringsselskab. Derfor havde vi egentlig troet, at kunderne ville opleve det som mere vigtigt, at vi fokuserer på klimaforandringerne. Der er ingen tvivl om, at dér har vi en kommunikationsopgave,” understreger Jeanette Fangel Løgstrup.

Klimaforandringerne er ellers et af de områder, hvor Codan efter sin gamle CSR-strategi har gjort mest – både i form af partnerskaber med henholdsvis Verdensnaturfonden og DONG og med initiativer i sin egen virksomhed. Når kunderne svarer, som de gør, mener hun, det skyldes, at det ikke er lykkedes at gøre det konkret.

”Vi er nok ikke kommet tæt nok på den enkelte. Mit gæt er, at hvis vi havde spurgt lige efter et af de store skybrud, så havde folk nok tænkt, at hov, ’de her klimaforandringer er nok kommet for at blive, og så havde resultatet måske set anderledes ud,” siger hun.

Hun tror på, at Codan skal ind og have fat på tilpasning, så selskabet støtter op om kommunernes klimatilpasningsplaner. Hun tror også, at Codan har en opgave i at hjælpe folk med løsninger, for eksempel med en portal, der indeholder gode råd.

På den anden dimension, nemlig forebyggelse af klimaforandringer, vil Codan gå ind og lave det, hun kalder ”makroagtige tiltag”.

Det første skridt er et samarbejde med Glarmestrenes Døgnvagt, hvor kunderne tilbydes et gratis vinduestjek og en energirapport, som viser, hvor meget CO2, kunderne kan spare ved at skifte deres vinduer, men hun kan sagtens forestille sig et lignende samarbejde med andre brancher.

Codans dagsorden skal være tydelig
Codan har formuleret en ny CSR-strategi, som skal gælde indtil udgangen af 2013. Den første strategi handlede meget om den interne forandring og forankring, og selvom det ifølge Jeanette Fangel Løgstrup er noget, man aldrig bliver færdig med, mener hun, at det er lykkedes. Med den nye generation af samfundsansvar vil Codan gerne ud og have fat på forskellige stakeholders. For at sikre at vi har fat i det rigtige, har vi hentet input udefra – både gennem interviews og kundeundersøgelse,” forklarer hun.

”Det, vi har brugt det til, er at sikre, at vi har fat i det rigtige, og ikke mindst blive mere tydelige på vores vision og vores fokusområder. Vi kan se, at vores kunder – ligesom vi selv - mener, at trafiksikkerhed, forebyggelse af børneulykker og sundhed er vigtigt. Og så har vi valgt at holde fast i klima, for selvom kunderne er skeptiske, så tror vi selv rigtig meget på det,” siger Jeanette Fangel Løgstrup, som tror på, at det er afgørende at være tydelig på de dagsordner, man vil drive.

Det er det, der kan differentiere Codan fra konkurrenterne, mener hun og tilføjer, at ”der, hvor vi er blevet tydeligere, er der, hvor vi kan kombinere en samfundsmæssig udfordring med en forretningsmæssig. Det, der skal være nøglen i de kommende år, er, at det skal give værdi for kunderne. Det skal vi gå meget hårdt efter.”

”Når vi skal gøre det konkret over for kunderne, handler det dybest set om, at vi skal forstå, hvor vi kan skabe værdi for kunderne. Og det er data, viden og skadeforebyggelse. Vi ved en masse om typer af ulykker, hvor og hvornår de sker og så videre. På den måde kan vi hjælpe med at forebygge.”

Stiller krav til underleverandører
Codan har fået udarbejdet en ”Code of Conduct”, som også indeholder krav til selskabets underleverandører. Det handler blandt andet om menneskerettigheder og miljø. ”Hver gang vi genforhandler kontrakter, ser vi på, hvordan vi kan få det ind,” siger hun.

De første kontrakter har allerede været til genforhandling, en af dem er taxi-kørsel. De nye krav har ifølge Jeanette Fangel Løgstrup ikke mødt modstand, snarere tværtimod, for nogle gange er en branche glad for at have et incitament til at indarbejde den slags hensyn.

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

09.06.2025CSR.dk

Eksperter advarer: Grøn fjernvarme er en illusion

06.06.2025CSR.dk

Danske virksomheder arbejder seriøst - og bøvler med - ESG

06.06.2025CSR.dk

Komfort over klima: Virksomheder ignorerer klimaaftryk fra rejser

06.06.2025CSR.dk

Nyt liv til gamle biler: Toyota åbner europæisk genbrugsfabrik

05.06.2025CSR.dk

Grøn magt i Danmark er i erhvervslivets hænder

04.06.2025CSR.dk

Organisationen bag klimamålenes guldstandard vil stramme kravene

02.06.2025CSR.dk

Naturen som juridisk person: En ny tilgang til miljøbeskyttelse

02.06.2025CSR.dk

Teknologivirksomhed planter nyt liv baghaven

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Aros Business Academy
Kursus
Fra CSRD til VSME – Skab overblik og struktur i din rapportering

Tag på kursus i EU’s nye rapporteringsdirektiv om bæredygtighed! Og kom godt i gang med CSRD-arbejdet allerede nu.

Dato

11.06.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København