Analyse: Forbrugere viser ingen nåde, hvis banken mangler klimabevidsthed

Flere og flere forbrugere har bæredygtighed i tankerne, når der skal vælges bank. I så høj grad, at de faktisk vil gå andetsteds, hvis banken ikke har nok klimabevidste produkter. Det viser en ny undersøgelse.

I undersøgelsen vil flere forbrugere gerne købe ydelser fra selskaber, hvor bæredygtighed står højt på listen. Arkivfoto..

10.01.2022

CSR.dk

Bæredygtighed er efterhånden blevet en del af normalen og et vigtigt kriterie, når forbrugeren skal tage beslutninger. Også når det kommer til at vælge bank. Det konkluderer en undersøgelse, som konsulenthuset Simon-Kucher & Partners har lavet i samarbejde med datavirksomheden Dynata.

Det skriver Børsen Pro.

Læs også: Danskerne bør placere deres pensionsinvesteringer grønnere, mener professor

Ifølge undersøgelsen er en tredjedel af danske bankkunder villige til at skifte bank, hvis de mener, at den nuværende ikke er bæredygtig nok. Derudover svarer 39 procent, at de inden for det næste år grundigt vil tjekke, om deres bank er grøn nok.

Der tegnes imidlertid et andet billede, hvis man spørger landets banker. Her svarer Danske Bank, Sydbank, Nordea, Nykredit, Arbejdernes Landsbank, Jyske Bank og Ringkjøbing Landbobank, at de ikke oplever, at kunderne springer fra grundet manglende bæredygtighed.

Det er dog stadig et vigtigt parameter, som kundernes tilfredshed med banken bindes op på, mener Christian Bach Jensen, der er chef for bæredygtighed for privat- og erhvervskunder i Danske Bank blandt andet.

God service kræver god rådgivning
Ifølge Morten Kaae Sørensen, der er partner hos Simon-Kucher & Partners og medforfatter til undersøgelsen, kan rådgivning om, hvordan man som forbruger mindsker sit klimaaftryk være attraktivt både for forbrugeren og bankens konkurrenceevne.

Læs også: Bæredygtige fonde kan stadig indeholde investeringer, der langt fra vil kunne klassificeres som grønne

“Der er pres på priserne, og kunderne stiller i højere grad krav til det, som bankerne tager sig betalt for. De kigger på, hvad de får ud af deres rådgivning, og jeg tror, at rådgivning om bæredygtighed kan være noget af det, som kunderne ser stor værdi i. Samtidigt er det et godt argument at bruge for bankerne, når kunderne stiller spørgsmålstegn ved, hvorfor de tager betaling for deres rådgivningsprodukter”, siger han til Børsen Pro.

Forbrugerens bæredygtige fokus strækker sig også udover valget af bank, viser undersøgelsen. 41 procent af de adspurgte svarer nemlig, at bæredygtighed også er med i overvejelserne, når der skal købes ydelser af fx pensions- og forsikringsselskaber samt andre virksomheder i den finansielle sektor generelt.

- HCL

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

19.11.2025CSR.dk

Nye tal: Klima er stadig afgørende for, hvordan danskerne stemmer

17.11.2025CSR.dk

Folkekirkens Nødhjælp går ind i kampen for at sikre VM i fodbold mod klimakrisen

12.11.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Hjælp de grønne retter på vej – en dialogguide til mødesælgere

11.11.20253H Law

Sponseret

Store bøder og en aktiv Forbrugerombudsmand: Er compliance med markedsføringen virkelig så vigtig?

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

08.10.2025MäRK

Sponseret

Fra logik til magi - Virksomhedernes bæredygtighedsfortællinger skal flytte ud af hjernen og ind i hjertet

24.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Fødevarebranchen

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby