Hæder til gas og græshopper

To vidt forskellige projekter løb med hver sin udgave af 360 grader-prisen, der blev uddelt i denne uge. Mens Flonidan arbejder med bæredygtige gasmålere, så vil Hop indsamle græshopper i Uganda, til glæde for de lokale bønder.

Direktør for DIEH, Mette Boye, bød velkommen og præsenterede juryen. Foto: Anders Kampmann.

22.09.2017

Anders Kampmann, CSR.dk

CEO for Flonidan, Sten Dyrmose, modtog prisen sammen med HSE-IS Coordinator Buggi Buch Widell. Foto: Anders Kampmann.

Horsensbaserede Flonidan, som vandt i kategorien Etableret virksomhed, arbejder med at sænke spild og ressourceforbrug omkring produktion af gasmålere, blandt andet ved at gentænke design og genbruge materialer. Det indebærer eksempelvis at målerne nemt kan skilles ad i forbindelse med reparation, ligesom Flonidans forretningsmodel indebærer, at virksomheden får de udtjente målere retur, så komponenterne kan genanvendes.

360 grader-prisen er en anerkendelse af den indsats, som Flonidan har gjort for at skabe en mere bæredygtig og energivenlig produktion, og det skaber selvsagt glæde hos de ansvarlige: ”Vi har arbejdet hårdt for at styrke forretningen. Prisen er en stor motivator til at fortsætte det gode arbejde”, siger CEO i Flonidan, Sten Dyrmose.

I kategorien Start up gik prisen til virksomheden Hop, der er startet af to tidligere studiekammerater på Aalborg Universitet, Petrea Krag Burba og Niels Bach. Sammen har de udviklet (og udvikler fortsat) opfindelsen Prolect, der skal indsamle græshopper fra landbrugsjordene i Uganda til videresalg på det lokale og internationale marked.

Græshopper har en speciel status i Uganda, hvor de både er en plage for bønderne, fordi de store sværme kan ødelægge høsten, og samtidig anses som en delikatesse, da de er en næringsrig spise, der både indeholder store mængder protein og fedt. Derfor slår Prolect, der skal produceres bæredygtigt med bl.a. solpaneler, så at sige to græshopper med et smæk.

De to stiftere af Hop, Petrea Krag Burba og Niels Bach, tager tilbage til Uganda i starten af oktober for at arbejde videre med deres projekt. Foto: Anders Kampmann.

”Vi var glade bare for nomineringen, så at vi vinder gør os både beærede og stolte. Promovering er altid vigtigt, og en pris som den her kan helt sikkert åbne nogle døre og være med til at give os noget netværk, når vi på sigt skal til at tiltrække investorer. Det er vigtigt at understrege, at vi ikke har et færdigudviklet produkt endnu, ligesom vores businesscase stadig er under opbygning, men det gør jo samtidig denne her anerkendelse endnu bedre”, sagde Petrea Krag Burba til CSR.dk efter overrækkelsen på Børsen.

Vidt forskellige jurybedømmelser
Begge virksomheder livepitchede deres koncepter foran en jury på fem erfarne erhvervsfolk med bl.a. Ilse Jacobsen, der er kendt fra Løvens Hule, Troels Børrild fra Mellemfolkeligt Samvirke og Sandja Brügmann fra The Passion Institute.

Lige så forskellige, de to virksomheder er, lige så meget adskilte de to voteringsprocesser sig, fortæller Sandja Brügmann efterfølgende CSR.dk.

”Omkring Flonidan var der en del diskussion, men vi pegede på dem, fordi de har formået at ændre ledelses mindset, og intern adfærd hen imod en mere bæredygtig forståelse og ageren af forretningsførelse. Adfærdsændring er en udfordrende størrelse, og selvom Flonidan ikke er i mål som bæredygtig virksomhed, så har de taget de første og oftest sværeste skridt i processen. Fordi forretningspotentialet er stort, trods det bæredygtige stadig lakker, valgte juryen at belønne Flonidan med 360 Grader-prisen med den opfordring, at der tænkes endnu mere bæredygtigt i forhold til nye, vedvarende energikilder”, lyder det.

Læs også: Dansk plastikpose skal rense drikkevand i Afrika

Græshopper er både en plage og en delikatesse i Uganda. Derfor kan Hops indsamlingskoncept blive en dobbeltgevinst for de lokale landmænd, der dels kan få skånet deres høst, og dels tjene på at sælge insekterne videre. Foto: Hop/facebook..

Nærmest lige modsat var overvejelserne omkring Hop, som fik ros fra hele panelet.

”Hop var en klar vinder, som alle i juryen var enige om var en 1’er. Passionen er tydelig i de to stiftende partnere, og passionen er vitterligt den allervigtigste ingrediens. Virksomheden udviser lokal forståelse af et problem, der løses på kreativ vis. Løsningen skaber merindkomst for de involverede bønder og produktet fødes ind i en forbrugeradfærd, der allerede ser produktet som en eftertragtet delikatesse. Det er en opstartsvirksomhed, så der er logistiske og forretningsmæssige områder, der endnu ikke er helt på plads – hvilket er helt naturligt. Jeg håber, de får en god forretningsstrateg på her i startfasen for også at sikre økonomisk vinding”, siger Sandja Brügmann.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

19.11.2025CSR.dk

Nye tal: Klima er stadig afgørende for, hvordan danskerne stemmer

17.11.2025CSR.dk

Folkekirkens Nødhjælp går ind i kampen for at sikre VM i fodbold mod klimakrisen

12.11.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Hjælp de grønne retter på vej – en dialogguide til mødesælgere

11.11.20253H Law

Sponseret

Store bøder og en aktiv Forbrugerombudsmand: Er compliance med markedsføringen virkelig så vigtig?

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

08.10.2025MäRK

Sponseret

Fra logik til magi - Virksomhedernes bæredygtighedsfortællinger skal flytte ud af hjernen og ind i hjertet

24.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Fødevarebranchen

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby