Virksomheder skal tage ansvar for at få succes

Det er vigtigt, at virksomheder tager ansvar og forholder sig til en verden, der er i konstant forandring. Sådan lyder det fra Thomas Kolster, forfatter til bogen ’Goodvertising’.

Virksomheder skal være samfundsmæssigt ansvarlige og tilføre ekstra værdi for forbrugerne for at få succes, siger iværksætter. Foto: Flickr/Helen K.

20.04.2016

CSR.dk

Det mener Thomas Kolster, som er forfatter, foredragsholder og direktør for Goodvertising Agency, samt manden bag bogen ’Goodvertising’.

”Alt, hvad vi har taget for givet, er under forandring. Det værste en virksomhed kan gøre mod sig selv, er ikke at udvikle sig og ikke acceptere, at verden omkring os er under forandring. Den samme forandring gælder folks adfærd og ændring i deres forbrugsvaner”, siger Thomas Kolster til finske Alma Media.

Ifølge Thomas Kolster kan ikke engang gennemtænkte marketingsstrategier gøre noget godt for virksomhederne og deres brands, hvis ikke de tilfører ekstra værdi for forbrugerne.

”Førhen var formålet med marketing at give forbrugerne lyst til at ville have de ydelser og produkter, som virksomhederne sælger. Men det ændrer sig. I fremtiden skal virksomhederne kunne sælge ting, som forbrugerne har brug for”, lyder det.

Samarbejde er alfa omega
For at kunne give forbrugerne det, de har brug for, er virksomhederne først og fremmest nødt til at kunne samarbejde. Det gælder også for større virksomheder, som skal lytte til og arbejde sammen med mindre virksomheder, som ofte har gode idéer, men mangler ressourcerne til at føre dem ud i livet.

Marketingmedarbejdernes roller vil desuden blive sat ekstra meget i fokus, og reklamebureauerne skal være ekstra lydhøre over for forbrugernes behov, så de på den måde kan forsvare de nødvendige ændringer over for beslutningstagerne. Det mener Thomas Kolster.

Han udtaler desuden, at al fremtidig aktivitet fra virksomhedernes side skal være forsøg på at løse et eksisterende problem: Problemet kan enten være forbundet til den enkelte forbruger eller et overordnet problem i samfundet – og det kan kun gå for langsomt.

Læs også: Ansvarlighed og CSR er med ved VM i reklame

”Det et bedst at starte denne ændring hos virksomhederne allerede nu. For hvis du venter, vil din konkurrent overhale dig, og derefter vil det være for sent. På mange områder er der så meget konkurrence i markedet, at det er umuligt for enhver virksomhed at finde et konkret problem, som de helt selv kan løse”, fortæller Thomas Kolster afsluttende.

- KLZ

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

14.05.2025CSR.dk

Investorer fastholder interessen for bæredygtige investeringer trods politisk modvind

13.05.2025CSR.dk

Diversitet bliver nøglen til at tiltrække næste generation af medarbejdere

13.05.2025CSR.dk

Randers Tegl skruer ned for CO2 og op for konkurrenceevnen

12.05.2025CSR.dk

Digitalisering som løftestang for bæredygtighed og ESG

09.05.2025CSR.dk

Nu skal ecodesign og produktdata på SMV’ernes dagsorden

09.05.2025CSR.dk

Madspild stiger i Danmark trods EU-mål om reduktion

08.05.2025CSR.dk

Mål uden midler: Københavns Kommunes nye klimamål

08.05.2025Forenede Service

Sponseret

Forenede Service Danmark offentliggør årsrapport for 2024

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - Forår 25 - Kolding

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

14.05.2025

Tid

09:00

Sted

Kolding

Dakofa
Seminar
HYBRID-SEMINAR EU-aftalen om et udvidet producentansvar for tekstiler

I februar 2025 blev der indgået en foreløbig aftale mellem Rådets formandskab og repræsentanterne for Europa-Parlamentet om, at medlemsstaterne skal indføre et obligatorisk udvidet producentansvar for tekstiler. I marts blev den foreløbige aftale godkendt af Rådet og Parlamentet, men inden den formelt kan vedtages, skal den igennem en juridisk gennemlæsning.

Dato

14.05.2025

Tid

12:30

Sted

Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V / Online

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Mini MBA – Lederuddannelse

Aros Mini MBA er Danmarks mest ambitiøse Mini MBA – udviklet i tæt samarbejde med landets førende ledelsesekspert, professor Steen Hildebrandt. Lederuddannelsen indfører dig i de klassiske MBA-fag og giver dig samtidig det mest aktuelle inden for ledelse.

Dato

15.05.2025

Tid

08:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Cabi
Webinar
Hvordan gearer du din virksomhed til en mangfoldig medarbejdergruppe?

Mangel på arbejdskraft kalder på, at du som leder både er i stand til at ansætte og fastholde ledige fra kanten af arbejdsmarkedet, så virksomheden fortsat har nok arbejdskraft. Dette webinar giver dig viden og værktøjer til, hvordan du kan skabe de helt rette rammer, så alle medarbejdere, også dem med særlige behov, kan bidrage og trives.

Dato

15.05.2025

Tid

08:30

Sted

Online

PwC Danmark
Webinar
Mastering the New PPWR

—Unlocking Opportunities in Sustainable Packaging

Dato

15.05.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Kursus i Svanemærket renovering

Du får en dybdegående gennemgang af Svanemærkets krav til renovering af byggeri. Kurset tager udgangspunkt i kriteriegeneration 2 for renovering, der bl.a. stiller krav til miljøundersøgelser og kortlægning af eksisterende byggeri, energi, klima, ressourceeffektivitet, cirkulær økonomi, indeklima, materialer og kemi.

Dato

15.05.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn