Verdensmålene: bæredygtige events og det blinde øje i CSR

Flere og flere hoteller, kursus- og kongrescentre lægger om til bæredygtighed, men er der et blindt øje i kundernes CSR? På Responsible Business Events d. 30/10 mødes branchen med kunderne og internationale nøgleaktører til vidensdeling om bæredygtighed

Responsible Business Events sætter med et topprofileret profileret program fokus på møder og events med bæredygtighed .

25.09.2017

CSR.dk

”Det er unikt, at så mange stærke, internationale navne inden for bæredygtighed og eventområdet samles ved et enkelt arrangement,” siger Ulrika Mårtensson og fortsætter: ”Og derfor er Responsible Business Events en sjælden mulighed for at få et bredt vue og det nyeste nye inden for dét felt.”

Læs mere: Program for Responsible Business Events

Som ejer af kommunikations- og rådgivningsfirmaet IMPROVEMENT er Ulrika Mårtensson gået sammen med vidensdelings- og netværksplatformen CSR LINK og verdens største arrangør af bæredygtighedsevents, Sustainable Brands, om konferencen Responsible Business Events, der for en dag kaster spotlys på bæredygtigheden inden for eventområdet med FN’s Verdensmål som rammen.

Målgruppen for eventen er bredt alle, der arbejder med forretningsmøder og -events. På den ene side tæller det eventbranchen, fx eventbureauer, hoteller, restauranter og kursus- og konferencecentre, og på den anden de funktioner hos deres kunder, som har tilknytning til møde- og eventafholdelsen, specifikt Corporate Meeting Planners, men også fx de ansvarlige for indkøb, HR, kommunikation og CSR.

Prisen afgørende, igen
For Ulrika Mårtensson taler de forskellige funktioner nemlig ofte ikke sammen, og hun ser især gerne en stærkere kobling mellem virksomhedernes møde- og eventafholdelse og deres CSR regnskab: ”Vi ser tit, at dem, der står for virksomhedernes møde- og eventplanlægning, agerer på formodning om, hvad de andre funktioner i virksomheden ønsker. Og typisk læner de sig mest op ad Indkøb, og så bliver prisen afgørende, mens bæredygtigheden ikke tænkes ind.”

Ulrika Mårtensson er ikke blind for, at det kan være godt for en virksomhed at holde på pengene, men understreger, at det kan være kortsigtet ikke også at tænke på bæredygtighed ind, da det ellers kan give bagslag på den længere bane. Desuden kommer bæredygtige alternativer ikke nødvendigvis med et større prismærke, indskyder hun.

Eventbranchen rykker
”Skal en given event se ud, som den altid har gjort, kan bæredygtige løsninger være vanskelige, dyrere og begrænsende. Men tager man udfordringen op, er øvelsen en katalysator for innovation og nytænkning ud fra hvilken, du kan effektivisere og forfine dine arrangementer. Og samtidigt kan du synliggøre, at du træffer bevidste og velovervejede beslutninger, der er i tråd med virksomhedens overordnede strategi,” siger hun og påpeger, at mange af løsningerne allerede er på hylderne hos leverandørerne: ”Vi har en eventbranche som i den grad rykker i øjeblikket med mange, innovative tiltag – flygtninge, klima, madspild, inklusion, økologi – og den hungrer efter, at kunderne efterspørger dem.”

Læs mere: Andre artikler om Responsible Business Events

Så længe kunderne ikke i større grad viser interesse for tiltagene, er det dog op ad bakke og svært at holde momentum for branchen. Af den grund råder Ulrika Mårtensson til at spørge ind til, hvordan leverandørerne kan gøre arrangementet mere bæredygtigt og ansvarligt og skabe en autentisk event, som understøtter virksomhedens generelle bæredygtighedsstrategi.

Møder er et udstillingsvindue for bæredygtighed
Det er Ulrika Mårtensson erfaring efter adskillige år i centrum af eventbranchen, at mange virksomheders CSR har et blindt øje i forhold til deres møder og events. Møderne er stadig ’business as usual’ og ses meget isoleret som en del af driften og er derfor placeret i sekundære funktioner. I stedet anbefaler hun, at møder og events indgår som en aktiv del af virksomhedens kommunikation, og at indkøb, HR og CSR tilkobles i planlægningen:

”Virksomheder poster tit store beløb i image-markedsføring, branding, medarbejder- og kundepleje. Forstår virksomheden at sætte stikket i mellem disse indsatsområder, deres CSR- og ansvarlighedsstrategier og møde- og eventbudgetterne, opstår der synergier, der gavner hele vejen rundt. Både internt og eksternt.”

Essensen er, at virksomheder og organisationer med fordel kan se deres møder og events som et udstillingsvindue for den måde, de vil opfattes på, og særligt den måde de arbejder med bæredygtighed på. 

”I bund og grund handler det om omsorg for deres forretningsforbindelser, for lige så meget der kan vindes ved at vise omtanke og ansvarlighed, lige så meget kan der mistes gennem det dårlige indtryk, hvis det ikke gøres,” slår hun fast og slutter af: ”Så stil krav og hav forventninger til alt fra madspild, fair indkøb, energipolitik og mærkeordninger.”

Topprofileret program
På Responsible Business Events kan deltagerne hente viden, indsigt og inspiration på ni seminarer i et grid fordelt, så den indkøbsanvarlige, HR-manageren, CSR-chefen og ikke mindst Corporate Planneren får størst muligt udbytte alt efter, om de går efter ”Sustainable Growth Strategies”, ”New Green” eller ”Human”, eller de sidder i ”Management”, ”Procurement” eller ”Facilitation”.

Læs mere: Tilmelding til Responsible Business Events konferencen

Blandt de mange emner på dagen er:

  • Brand activation
  • Managing food resources
  • Challenges for Ethical Procurement
  • Efficient Meetings and ISO 20121
  • Diversity as a driver

Og bag seminarerne står kapaciteter som MCI Group, Alexandra Institute, Ecolabelling Denmark, Sustainability GMIC, Unilever Food Solutions og BC Hospitality Group for blot at nævne nogle.

Startskuddet for konferencen er et internationalt panel, som sparker Verdensmålene ind som dagens omdrejningspunkt. Panelisterne er KoAnn Vikoren Skrzyniarz, CEO/Founder, Sustainable Brands, Inge Huijbrechts, Vice President Responsible Business, Carlson Rezidor Hotel Group, Camilla Brückner, direktør i UNDP Nordic, og Allan Agerholm, næstformand for HORESTA’s bestyrelse.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Brainy Brunch: S’et i ESG: 3 stærke råd til at kommunikere om social ansvarlighed

Relateret indhold

Flere mikrobryggerier forvandler CO₂ til øl-skum

10.07.2024CSR.dk

09.07.2024CSR.dk

Danske Bank giver rådgivning om klimasikring til boliger

05.07.2024CSR.dk

Rapport: Et fokus på medarbejdertrivsel er alfa og omega

02.07.2024Schneider Electric

Sponseret

Tilmelding til webinar om det kommende NIS 2-direktiv omkring cybersecurity

01.07.2024CSR.dk

Novo Holdings og DLG-koncernen indgår samarbejde om fremme af bæredygtig planteproduktion

28.06.2024CSR.dk

Nyt inspirationskatalog skal hjælpe danske virksomheder i arbejdet med biodiversitet

28.06.2024Byggeriets Samfundsansvar

Sponseret

ESG-råd skal kortlægge udfordringer og muligheder i bygge- og anlægsbranchen

27.06.2024CSR.dk

Regeringen og Novo Nordisk Fonden indgår samarbejde om historisk nytænkning af det danske areal

Jobmarked

Se alle

Roblon A/S

ESG-koordinator

Brænder du for at arbejde med bæredygtighed? Få et spændende job som ESG-koordinator hos Roblon A/S og bliv fagligt ansvarlig for ESG-rapportering i en international virksomhed i vækst

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

29.08.2024

Beierholm

ESG-Seniorkonsulent til Beierholm Bæredygtighed

Til vores nyopstartede afdeling for Bæredygtighed søger vi erfarne konsulenter, der kan være med til at sætte deres præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hofor

Seniorprojektleder og talsperson for regn- og spildevandsprojekter i Hovedstadsområdet

Vil du være med til at klimasikre hovedstadsområdet og kommunikere de udfordringer, vi oplever som spildevandsforsyning? Så har du mulighed for at blive en del af holdet i Spildevand Plan HOFOR.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

22.07.2024

Hofor

Biomass Sustainability Officer til HOFOR – hovedkontoret i Ørestad

Vil du være med til at sikre bæredygtigt biomasse til København?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

16.07.2024

Sparekassen Danmark

ESG-controller

Brænder du for ESG og rapportering? Så er du måske vores nye kollega til en spændende, nyoprettet stilling som ESG-controller.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Andel

Sustainability Supply Chain Specialist – Skab en bæredygtig fremtid i vores indkøbsafdeling!

Vil du være med til at prioritere grønne indkøb og arbejde med ansvarlig leverandørstyring? Vær med til at sætte dit præg på bæredygtighedsrejsen i vores indkøb og leverandørkæde. Vi er en ny funktion i indkøbsafdelingen, det betyder at dit ansvarsområde og dine opgaver løbende tilføres og tilpasses, i forhold til din og forretningens udvikling.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

14.07.2024

SUSTAINX ApS

Vil du være med på et stærkt ESG-Hold? 🌱

Som Senior ESG Advisor hos SustainX bliver du en aktiv del af den grønne omstilling, og sammen leverer vi ESG løsninger, der omfatter alt fra strategi til direkte projektudførelse.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Anlægsgartner Gottlieb A/S

Anlægsgartner Gottlieb A/S privathave afdelingen søger formand

Anlægsgartner Gottlieb Søger formand til udførsel af anlægsopgaver

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Beierholm

Senior Manager til erklæringsafgivelse på bæredygtighedsområdet

Til vores nystartede afdeling for erklæringsafgivelse på bæredygtighedsrapporteringer søger vi en Senior Manager, der kan være med til at sætte sit præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Klimakampen ApS
Workshop
Klimakampen - Marts 2024

Er du kontorets klimahelt? Saml dit hold og dyst mod dine kollegaer i at udføre klimavenlige handlinger i 4 uger. Tilmeld jer Klimakampen nu!

Dato

04.03.2024

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - København

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

25.06.2024

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1530 København V

SUSTAINX ApS
Webinar
Webinar: Spørgetime om ESG

- Med CEO og Partner i SustainX, Line Amtorp

Dato

26.06.2024

Tid

11:00

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Gratis webinar - Scope 3: Downstream-udledninger

Bliv klogere på de 7 downstream-udledninger i klimaregnskabets scope 3, når vi gennemgår dem én efter én med konkrete eksempler og gode råd. Webinaret er en del af Sustainable Business Solutions gratis webinarrække "ESG to the point".

Dato

02.07.2024

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Åben tilmelding: ESG Sommerskole

Få viden og værktøjer til at forbedre din virksomheds bæredygtige forretningsindsats med sommersmagsprøver fra den praktiske Sustainable Business Change Manager uddannelse.

Dato

07.07.2024

Tid

09:00

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Gratis Webinar - CSRD: Hvad skal der rapporteres på?

Bliv fortrolig med de nye CSRD-krav og forstå, hvad der er obligatorisk, og hvad der afhænger af dobbeltvæsentlighedsanalysen. I dette gratis webinar fra Sustainable Business Solutions vil vores seniorrådgivere give dig et detaljeret indblik i implementeringstidslinjen, ESRS-hierarkiet, og hvordan en CSRD-rapport ser ud. Webinaret er en del af vores "ESG to the point" webinarserie.

Dato

06.08.2024

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)