Verdensmålene: bæredygtige events og det blinde øje i CSR
Flere og flere hoteller, kursus- og kongrescentre lægger om til bæredygtighed, men er der et blindt øje i kundernes CSR? På Responsible Business Events d. 30/10 mødes branchen med kunderne og internationale nøgleaktører til vidensdeling om bæredygtighed
Responsible Business Events sætter med et topprofileret profileret program fokus på møder og events med bæredygtighed .
”Det er unikt, at så mange stærke, internationale navne inden for bæredygtighed og eventområdet samles ved et enkelt arrangement,” siger Ulrika Mårtensson og fortsætter: ”Og derfor er Responsible Business Events en sjælden mulighed for at få et bredt vue og det nyeste nye inden for dét felt.”
Læs mere: Program for Responsible Business Events
Som ejer af kommunikations- og rådgivningsfirmaet IMPROVEMENT er Ulrika Mårtensson gået sammen med vidensdelings- og netværksplatformen CSR LINK og verdens største arrangør af bæredygtighedsevents, Sustainable Brands, om konferencen Responsible Business Events, der for en dag kaster spotlys på bæredygtigheden inden for eventområdet med FN’s Verdensmål som rammen.
Målgruppen for eventen er bredt alle, der arbejder med forretningsmøder og -events. På den ene side tæller det eventbranchen, fx eventbureauer, hoteller, restauranter og kursus- og konferencecentre, og på den anden de funktioner hos deres kunder, som har tilknytning til møde- og eventafholdelsen, specifikt Corporate Meeting Planners, men også fx de ansvarlige for indkøb, HR, kommunikation og CSR.
Prisen afgørende, igen
For Ulrika Mårtensson taler de forskellige funktioner nemlig ofte ikke sammen, og hun ser især gerne en stærkere kobling mellem virksomhedernes møde- og eventafholdelse og deres CSR regnskab: ”Vi ser tit, at dem, der står for virksomhedernes møde- og eventplanlægning, agerer på formodning om, hvad de andre funktioner i virksomheden ønsker. Og typisk læner de sig mest op ad Indkøb, og så bliver prisen afgørende, mens bæredygtigheden ikke tænkes ind.”
Ulrika Mårtensson er ikke blind for, at det kan være godt for en virksomhed at holde på pengene, men understreger, at det kan være kortsigtet ikke også at tænke på bæredygtighed ind, da det ellers kan give bagslag på den længere bane. Desuden kommer bæredygtige alternativer ikke nødvendigvis med et større prismærke, indskyder hun.
Eventbranchen rykker
”Skal en given event se ud, som den altid har gjort, kan bæredygtige løsninger være vanskelige, dyrere og begrænsende. Men tager man udfordringen op, er øvelsen en katalysator for innovation og nytænkning ud fra hvilken, du kan effektivisere og forfine dine arrangementer. Og samtidigt kan du synliggøre, at du træffer bevidste og velovervejede beslutninger, der er i tråd med virksomhedens overordnede strategi,” siger hun og påpeger, at mange af løsningerne allerede er på hylderne hos leverandørerne: ”Vi har en eventbranche som i den grad rykker i øjeblikket med mange, innovative tiltag – flygtninge, klima, madspild, inklusion, økologi – og den hungrer efter, at kunderne efterspørger dem.”
Læs mere: Andre artikler om Responsible Business Events
Så længe kunderne ikke i større grad viser interesse for tiltagene, er det dog op ad bakke og svært at holde momentum for branchen. Af den grund råder Ulrika Mårtensson til at spørge ind til, hvordan leverandørerne kan gøre arrangementet mere bæredygtigt og ansvarligt og skabe en autentisk event, som understøtter virksomhedens generelle bæredygtighedsstrategi.
Møder er et udstillingsvindue for bæredygtighed
Det er Ulrika Mårtensson erfaring efter adskillige år i centrum af eventbranchen, at mange virksomheders CSR har et blindt øje i forhold til deres møder og events. Møderne er stadig ’business as usual’ og ses meget isoleret som en del af driften og er derfor placeret i sekundære funktioner. I stedet anbefaler hun, at møder og events indgår som en aktiv del af virksomhedens kommunikation, og at indkøb, HR og CSR tilkobles i planlægningen:
”Virksomheder poster tit store beløb i image-markedsføring, branding, medarbejder- og kundepleje. Forstår virksomheden at sætte stikket i mellem disse indsatsområder, deres CSR- og ansvarlighedsstrategier og møde- og eventbudgetterne, opstår der synergier, der gavner hele vejen rundt. Både internt og eksternt.”
Essensen er, at virksomheder og organisationer med fordel kan se deres møder og events som et udstillingsvindue for den måde, de vil opfattes på, og særligt den måde de arbejder med bæredygtighed på.
”I bund og grund handler det om omsorg for deres forretningsforbindelser, for lige så meget der kan vindes ved at vise omtanke og ansvarlighed, lige så meget kan der mistes gennem det dårlige indtryk, hvis det ikke gøres,” slår hun fast og slutter af: ”Så stil krav og hav forventninger til alt fra madspild, fair indkøb, energipolitik og mærkeordninger.”
Topprofileret program
På Responsible Business Events kan deltagerne hente viden, indsigt og inspiration på ni seminarer i et grid fordelt, så den indkøbsanvarlige, HR-manageren, CSR-chefen og ikke mindst Corporate Planneren får størst muligt udbytte alt efter, om de går efter ”Sustainable Growth Strategies”, ”New Green” eller ”Human”, eller de sidder i ”Management”, ”Procurement” eller ”Facilitation”.
Læs mere: Tilmelding til Responsible Business Events konferencen
Blandt de mange emner på dagen er:
- Brand activation
- Managing food resources
- Challenges for Ethical Procurement
- Efficient Meetings and ISO 20121
- Diversity as a driver
Og bag seminarerne står kapaciteter som MCI Group, Alexandra Institute, Ecolabelling Denmark, Sustainability GMIC, Unilever Food Solutions og BC Hospitality Group for blot at nævne nogle.
Startskuddet for konferencen er et internationalt panel, som sparker Verdensmålene ind som dagens omdrejningspunkt. Panelisterne er KoAnn Vikoren Skrzyniarz, CEO/Founder, Sustainable Brands, Inge Huijbrechts, Vice President Responsible Business, Carlson Rezidor Hotel Group, Camilla Brückner, direktør i UNDP Nordic, og Allan Agerholm, næstformand for HORESTA’s bestyrelse.