Verdens mest klimaambitiøse virksomheder er fundet

Apple, Tesla, Google og Ikea er nogle af verdens mest aktive virksomheder, når det kommer til at påvirke de politiske miljøer på klimaområdet. Det viser en rapport fra non-profit organisationen InfluenceMap.

Grafen illustrerer, hvor gode de forskellige virksomheder er til at sætte bæredygtige målsætninger og føre dem ud i livet. Foto: InfluenceMap .

19.12.2018

CSR.dk

En virksomheds indsats for at påvirke klimapolitikken kan være lige så vigtig som deres konkrete udledninger, hvis målestokken er, hvordan virksomheder påvirker klimaforandringerne.

Den viden har ført til, at de 20 mest klimaambitiøse virksomheder er blevet kortlagt i den anerkendte klimarapport "The A-List of Climate Policy Engagement". Alle har de det tilfælles, at de kæmper for en stærk klimapolitik over hele kloden.

Øverst på ranglisten finder man Apple med 94 points, tæt efterfulgt af Ikea med 91 points. Herefter følger Tesla, IKEA, GSK, Google og Unilever trop.

Megavirksomhederne har indtaget topplaceringerne, da de aktivt og højlydt formår at drive erhvervslivet i en mere bæredygtig retning - både ved selv at inkorporere bæredygtighed i egen ledelsesstil og strategier, og ved at lobbye aktivt for grøn omstilling.

Læs også: Ny pris belønner sociale entreprenører

Der er en stærk overvægt af europæiske forsyningsvirksomheder på A-holdet, hvilket forklares med at disse har en klar interesse i politisk vedtagne rammebetingelser, der fremme grøn energi.

Topledelsens engagement i emnet fremhæves også som positivt. F.eks. bliver industrikoncernen Unilever rost for den måde hvorpå, adm. direktør Paul Polman har optrådt i offentlighedens søgelys. Her har han brugt sin stemme til at sætte mere fokus på klimaet og opfordret til en større indsats.

Microsoft og A.P. Møller-Mærsk er i dårligt selskab

Men det betyder også, at blandt andet Microsoft, Nissan, Honda og A.P. Møller-Mærsk får dårlige placeringer. Disse virksomheder bliver nemlig linket til brancheforeninger og lobbygrupper, der spænder ben for en bæredygtig klimapolitik.

Det er dog ikke umuligt at komme med på A-holdet, selvom man er medlem af en forening, som hænger i bremsen angående klima. Både Apple og Microsoft er f.eks. medlem af U.S. Chamber of Commerce, men hvor Apple har undsagt sig denne sammenslutnings holdning til klima er Microsoft tavs på det område.

Læs også: Nye regleer giver flyselskaber mulighed for at løbe fra klimaansvar

Men alle virksomhederne på højre side i koordinatsystmet er dog med på InfluenceMaps liste, der rangerer en række virksomheder, hvori der vurderes et stort potentiale, selvom deres nuværende indsats ikke er tilstrækkelig ambitiøs i forhold til Paris-aftalen. Her finder man blandt andet Walmart, Johnson & Johnson, PepsiC og EDF, som egentlig mener det rigtige, men bare ikke er særlig aktive.

Mere og flere undersøgelser

Det er non-profitorganisationen InfluenceMap, der har foretaget analysen og udgivet listen. Udvælgelsesprocessen er baseret på et data-program, som har gennemgået og analyseret 300 globale virksomheder og 75 førende brancheforeninger for at finde frem til, hvor aktivt virksomhederne promoverer klimapolitikker, der er i overensstemmelse med Paris-aftalen.

A-listen er et uddrag af en mere omfattende rapport fra september 2017, hvor de 50 mest indflydelsesrige virksomheder i forhold til klimapolitik – uanset holdning – præsenteres. Begge rapporter kan ses på InfluenceMaps hjemmeside.

Listen opdateres næste gang i september 2018, hvor 10 virksomheder højst sandsynligt bliver tilføjet.


- EST

Position Green

Sponseret

Sådan kan I navigere i udfordringerne ved køb af ESRS-software: De vigtigste overvejelser anno 2024

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Brainy Brunch: S’et i ESG: 3 stærke råd til at kommunikere om social ansvarlighed

Relateret indhold

16.09.2024CSR.dk

Ny type beton kan få stor betydning for CO2-udledning

16.09.2024CSR.dk

Forsikringsbranchen foreslår hjælp til klimaramte boligejere

13.09.2024Industriens Fond

Sponseret

Kravet om CO2-data landede en vinterdag i Outlook

12.09.2024NOVENCO Building & Industry A/S

Sponseret

Why do we favour renewables over energy efficiency?

12.09.2024Schneider Electric

Sponseret

Nyhed til Harmony sikrer effektiv montering af trykknapper

12.09.2024Food Nation

Sponseret

Biosolution sector

12.09.2024CSR.dk

Topledere i nordiske lande trækker klima ind i strategien

11.09.2024CSR.dk

Topledere har vigende fokus på bæredygtighed

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
Lead auditor kursus – ISO 14001 miljøledelse

På dette kursus får du de nødvendige kompetencer til at planlægge, gennemføre og afrapportere en ISO 14001-audit baseret på kravene i ISO/IEC 17021-1, vejledningen i ISO 19011 og anden bedste auditpraksis.

Dato

16.09.2024

Sted

Århus

Aros Business Academy
Kursus
Bæredygtighedskommunikation & brand management

Lær at kommunikere alle jeres fremragende bæredygtige tiltag og styrke jeres bæredygtige brand – og undgå samtidig at falde i fælderne ‘greenwashing’ og ‘greenhushing’!

Dato

17.09.2024

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Grønne trends og den bæredygtige omstilling i dansk erhvervsliv (AKA)

Deltag i AKA's webinar og hør Tania Ellis dele sin ekspertviden om de nyeste ESG-trends og bæredygtig omstilling. Få inspiration til fremtidens jobmuligheder og spændende erfaringer fra Novo Nordisk og BM Byggeindustri.

Dato

17.09.2024

Tid

10:00

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Klimaregnskab Miniserie: Scope 3 downstream

I denne miniserie stiller vi skarpt på klimaregnskab og Greenhouse Gas-Protokollen. Over tre webinarer får du indblik i de tre scopes: de direkte udledninger (scope 1), udledninger fra fx strøm og varme (scope 2), og de indirekte udledninger i værdikæden (scope 3), som er de ultimativt sværeste udledninger at afdække og reducere.

Dato

17.09.2024

Tid

13:00

Sted

Online via Zoom

Aros Business Academy
Kursus
Få overblik over CSRD-rapportering

Tag på kursus i EU’s nye rapporteringsdirektiv om bæredygtighed! Og kom godt i gang med CSRD-arbejdet allerede nu.

Dato

18.09.2024

Tid

09:00

Sted

Fredericiagade 15 1310 København K

Beierholm
Møde
Kom nemt i gang med den grønne omstilling - Esbjerg

Inspirationsmøde om bæredygtighed, som hjælper dig på vej til din første bæredygtighedsrapport.

Dato

18.09.2024

Tid

16:00

Sted

Jyske Bank, Torvet 21 6700 Esbjerg