Verdens mest klimaambitiøse virksomheder er fundet

Apple, Tesla, Google og Ikea er nogle af verdens mest aktive virksomheder, når det kommer til at påvirke de politiske miljøer på klimaområdet. Det viser en rapport fra non-profit organisationen InfluenceMap.

Grafen illustrerer, hvor gode de forskellige virksomheder er til at sætte bæredygtige målsætninger og føre dem ud i livet. Foto: InfluenceMap .

19.12.2018

CSR.dk

En virksomheds indsats for at påvirke klimapolitikken kan være lige så vigtig som deres konkrete udledninger, hvis målestokken er, hvordan virksomheder påvirker klimaforandringerne.

Den viden har ført til, at de 20 mest klimaambitiøse virksomheder er blevet kortlagt i den anerkendte klimarapport "The A-List of Climate Policy Engagement". Alle har de det tilfælles, at de kæmper for en stærk klimapolitik over hele kloden.

Øverst på ranglisten finder man Apple med 94 points, tæt efterfulgt af Ikea med 91 points. Herefter følger Tesla, IKEA, GSK, Google og Unilever trop.

Megavirksomhederne har indtaget topplaceringerne, da de aktivt og højlydt formår at drive erhvervslivet i en mere bæredygtig retning - både ved selv at inkorporere bæredygtighed i egen ledelsesstil og strategier, og ved at lobbye aktivt for grøn omstilling.

Læs også: Ny pris belønner sociale entreprenører

Der er en stærk overvægt af europæiske forsyningsvirksomheder på A-holdet, hvilket forklares med at disse har en klar interesse i politisk vedtagne rammebetingelser, der fremme grøn energi.

Topledelsens engagement i emnet fremhæves også som positivt. F.eks. bliver industrikoncernen Unilever rost for den måde hvorpå, adm. direktør Paul Polman har optrådt i offentlighedens søgelys. Her har han brugt sin stemme til at sætte mere fokus på klimaet og opfordret til en større indsats.

Microsoft og A.P. Møller-Mærsk er i dårligt selskab

Men det betyder også, at blandt andet Microsoft, Nissan, Honda og A.P. Møller-Mærsk får dårlige placeringer. Disse virksomheder bliver nemlig linket til brancheforeninger og lobbygrupper, der spænder ben for en bæredygtig klimapolitik.

Det er dog ikke umuligt at komme med på A-holdet, selvom man er medlem af en forening, som hænger i bremsen angående klima. Både Apple og Microsoft er f.eks. medlem af U.S. Chamber of Commerce, men hvor Apple har undsagt sig denne sammenslutnings holdning til klima er Microsoft tavs på det område.

Læs også: Nye regleer giver flyselskaber mulighed for at løbe fra klimaansvar

Men alle virksomhederne på højre side i koordinatsystmet er dog med på InfluenceMaps liste, der rangerer en række virksomheder, hvori der vurderes et stort potentiale, selvom deres nuværende indsats ikke er tilstrækkelig ambitiøs i forhold til Paris-aftalen. Her finder man blandt andet Walmart, Johnson & Johnson, PepsiC og EDF, som egentlig mener det rigtige, men bare ikke er særlig aktive.

Mere og flere undersøgelser

Det er non-profitorganisationen InfluenceMap, der har foretaget analysen og udgivet listen. Udvælgelsesprocessen er baseret på et data-program, som har gennemgået og analyseret 300 globale virksomheder og 75 førende brancheforeninger for at finde frem til, hvor aktivt virksomhederne promoverer klimapolitikker, der er i overensstemmelse med Paris-aftalen.

A-listen er et uddrag af en mere omfattende rapport fra september 2017, hvor de 50 mest indflydelsesrige virksomheder i forhold til klimapolitik – uanset holdning – præsenteres. Begge rapporter kan ses på InfluenceMaps hjemmeside.

Listen opdateres næste gang i september 2018, hvor 10 virksomheder højst sandsynligt bliver tilføjet.


- EST

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

17.10.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric fremhæver innovation inden for 800 VDC-strømsystemer til understøttelse af NVIDIAs næste generation af GPU'er

17.10.2025CSR.dk

Grøn strøm styrker både klimaet og forsyningssikkerheden

16.10.2025CSR.dk

Storinvestorer fastholder kursen: Grøn omstilling er stadig en langsigtet satsning

15.10.2025CSR.dk

Parisaftalen har sat rammerne: Nu handler klimakampen om at få dem til at virke

15.10.2025CSR.dk

Fødevarestyrelsen lader greenwashingsager samle støv

13.10.2025CSR.dk

God ledelse, medarbejdertrivsel og modet til at tænke nyt er oversete veje til vækst i dansk erhvervsliv

13.10.2025CSR.dk

Flere bruger apps til at styrke arbejdsmiljøet: Trods potentialer mangler der forskning

10.10.2025CSR.dk

ESG Barometer 2025: Det skal handle om forretningen

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
JUC SERVICE ApS
Kursus
Sorghåndtering på arbejdspladsen

Dette kursus giver dig konkrete værktøjer til at håndtere sorg i arbejdslivet – både som leder og kollega.

Dato

20.10.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

Dansk Standard
Kursus
Arbejdsmiljøledelse - ISO 45001 Diplomkursus

På dette to-dages kursus præsenteres du for indholdet i ISO 45001:2023 standarden og lærer samtidig, hvordan de enkelte krav tolkes og anvendes i praksis.

Dato

21.10.2025

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Bæredygtig forretningsforståelse

Få et 360 graders blik på bæredygtighedsverdenen. Opnå et stærkt fundament af viden, indsigter og værktøjer til at arbejde med den grønne omstilling i din virksomhed. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

DTU
Efteruddannelse
Bæredygtig virksomhedsudvikling

På dette kursus arbejder vi med integration af bæredygtighed i virksomheders strategi og målsætning, værdikæder og miljøledelsessystemer.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

PwC Danmark
Webinar
Product Carbon Footprints – Turning Data into a Market Advantage

Understanding the carbon footprint of individual products is essential for companies seeking to meet customer expectations, improve transparency, and make informed strategic choices.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Alexandra Instituttet
Kursus
Kursus: Det digitale produktpas og adfærdsdesign

Hvordan inviterer du dine kunder til mere bæredygtig adfærd, styrker din forretning og skaber bedre kundeoplevelser? Deltag i dette kursus, hvor du lærer at bruge metoder fra adfærdsdesign i arbejdet med EU's kommende digitale produktpas.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Alexandra Instituttet, Rued Langgaards Vej 7, 2300 København S