Veksler klimapoint til flyrejser: SAS anklages for grov greenwashing

Forbrugerrådet Tænk har anmeldt SAS for en kampagne, hvor kunder kunne veksle klimavenlige handlinger til rabatter på flyrejser. Ekspert stemmer i og kalder kommunikationen for ’grænseoverskridende’.

21.03.2025

CSR.dk

SAS er havnet i modvind efter en anmeldelse fra Forbrugerrådet Tænk, der mener, at flyselskabets ’Conscious Traveller’-kampagne vildleder forbrugerne. Kampagnen giver kunder mulighed for at optjene point til rabatter på flyrejser ved at udføre klimavenlige handlinger såsom at købe en dynamolygte eller installere en vandbesparende vandhane.

Forbrugerrådet Tænk har nu indgivet en klage til Forbrugerombudsmanden, hvor de betegner SAS’ markedsføring som grov greenwashing og et brud på markedsføringsloven.

"Man skulle næsten tro, at det var satire, når SAS belønner deres kunder for at tage såkaldte miljøbevidste skridt, som for eksempel at se en video, for herefter at tildele dem bonuspoint til at kunne flyve endnu mere," siger Winni Grosbøll, direktør i Forbrugerrådet Tænk, i en pressemeddelelse.

Ifølge Forbrugerrådet ansporer initiativet snarere til øget forbrug og udledning end til en reel bæredygtig adfærd.

SAS forsvarer kampagnen

Hos SAS afviser man kritikken og understreger, at initiativet er en del af flyselskabets strategi for at gøre luftfarten mere bæredygtig.

”En mere bæredygtig fremtid handler ikke om at flyve mindre eller sælge færre billetter, men om aktivt at transformere luftfarten til en bæredygtig industri. Hos SAS har vi forpligtet os til at stå i front for denne transformation,” skriver SAS i et skriftligt svar til P1 Morgen.

Flykoncernen fremhæver, at ’Conscious Traveller’-kampagnen ikke handler om at opveje emissioner, men om at tilbyde kunderne flere bæredygtige valgmuligheder. SAS fremhæver også, at selskabet løbende investerer i ny teknologi, bæredygtigt brændstof og andre initiativer for at reducere sit CO2-aftryk.

Professor Lars Thøger Christensen fra Copenhagen Business School, der er ekspert i greenwashing, har tidligere i et interview med BT kritiseret SAS og kaldt kommunikationen for ’grænseoverskridende’.

Forbrugerrådet Tænk fastholder anmeldelsen og mener, at sagen bør danne præcedens for, hvordan virksomheder kan kommunikere om bæredygtighed i markedsføring.

- lhs

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

23.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Casper skal til EM i elektrikerfaget: ”Jeg er mere end bare en elektriker”

16.04.2025CSR.dk

Der er meget mere at hente i ansvarlig markedsføring

16.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric anerkendt som nr. 1 inden for liquid cooling

11.04.2025CSR.dk

Klimavenlig kampagne skal få turister til Aarhus

09.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Studentermedhjælper med stærke evner inden for eventafvikling og -koordinering

09.04.2025Toms Gruppen A/S

Sponseret

Toms Gruppen viser fremskridt på alle strategiske bæredygtighedsområder

31.03.2025CSR.dk

ESG-kommunikation med nyt bagtæppe

31.03.2025Creative ZOO

Sponseret

Værdiskabende rapportering: Sådan sikrer I det gode samarbejde

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle