Veksler klimapoint til flyrejser: SAS anklages for grov greenwashing

Forbrugerrådet Tænk har anmeldt SAS for en kampagne, hvor kunder kunne veksle klimavenlige handlinger til rabatter på flyrejser. Ekspert stemmer i og kalder kommunikationen for ’grænseoverskridende’.

21.03.2025

CSR.dk

SAS er havnet i modvind efter en anmeldelse fra Forbrugerrådet Tænk, der mener, at flyselskabets ’Conscious Traveller’-kampagne vildleder forbrugerne. Kampagnen giver kunder mulighed for at optjene point til rabatter på flyrejser ved at udføre klimavenlige handlinger såsom at købe en dynamolygte eller installere en vandbesparende vandhane.

Forbrugerrådet Tænk har nu indgivet en klage til Forbrugerombudsmanden, hvor de betegner SAS’ markedsføring som grov greenwashing og et brud på markedsføringsloven.

"Man skulle næsten tro, at det var satire, når SAS belønner deres kunder for at tage såkaldte miljøbevidste skridt, som for eksempel at se en video, for herefter at tildele dem bonuspoint til at kunne flyve endnu mere," siger Winni Grosbøll, direktør i Forbrugerrådet Tænk, i en pressemeddelelse.

Ifølge Forbrugerrådet ansporer initiativet snarere til øget forbrug og udledning end til en reel bæredygtig adfærd.

SAS forsvarer kampagnen

Hos SAS afviser man kritikken og understreger, at initiativet er en del af flyselskabets strategi for at gøre luftfarten mere bæredygtig.

”En mere bæredygtig fremtid handler ikke om at flyve mindre eller sælge færre billetter, men om aktivt at transformere luftfarten til en bæredygtig industri. Hos SAS har vi forpligtet os til at stå i front for denne transformation,” skriver SAS i et skriftligt svar til P1 Morgen.

Flykoncernen fremhæver, at ’Conscious Traveller’-kampagnen ikke handler om at opveje emissioner, men om at tilbyde kunderne flere bæredygtige valgmuligheder. SAS fremhæver også, at selskabet løbende investerer i ny teknologi, bæredygtigt brændstof og andre initiativer for at reducere sit CO2-aftryk.

Professor Lars Thøger Christensen fra Copenhagen Business School, der er ekspert i greenwashing, har tidligere i et interview med BT kritiseret SAS og kaldt kommunikationen for ’grænseoverskridende’.

Forbrugerrådet Tænk fastholder anmeldelsen og mener, at sagen bør danne præcedens for, hvordan virksomheder kan kommunikere om bæredygtighed i markedsføring.

- lhs

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

04.12.20253H Law

Sponseret

Tre udbredte misforståelser om grøn markedsføring

19.11.2025CSR.dk

Nye tal: Klima er stadig afgørende for, hvordan danskerne stemmer

17.11.2025CSR.dk

Folkekirkens Nødhjælp går ind i kampen for at sikre VM i fodbold mod klimakrisen

12.11.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Hjælp de grønne retter på vej – en dialogguide til mødesælgere

11.11.20253H Law

Sponseret

Store bøder og en aktiv Forbrugerombudsmand: Er compliance med markedsføringen virkelig så vigtig?

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

24.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Fødevarebranchen

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle