Værdien af CSR-initiativer kan måles

Novo Nordisk har udviklet en metode, som virksomheden bruger til at opgøre nytten af sine kinesiske CSR-aktiviteter i kroner og ører - for samfundet og for Novo Nordisks bundlinje.

Blodsukker test ved bussen..

02.05.2011

CSR.dk

Danmarks 1100 største virksomheder har siden 2009 skullet afrapportere, om de har en politik for samfundsansvar en CSR-strategi, og hvad den i så fald består af. Desuden skal de konkret fortælle, hvordan ordene omsættes til handling, og hvilke resultater der er opnået. Det er således ikke nok bare at skrive, at man vil forurene mindre. Man skal også skrive, hvordan man vil gøre det – og i hvor høj grad det lykkes.

At gå i gang med CSR-arbejde kan i begyndelsen virke som et stykke teoretisk arbejde, der bare koster ressourcer uden at give værdi for pengene. En grund til at det kan virke teoretisk er, at det kan være vanskeligt direkte at måle effekten af de forskellige CSR-aktiviteter på bundlinjen.

Men CSR-arbejde kan faktisk forøge den samlede værdisum og være en vej til bedre indtjening. En undersøgelse, som Dansk Erhverv i 2010 gennemførte blandt sine medlemsvirksomheder viste, at 20 procent af de virksomheder, der arbejder med CSR, tjener penge på det. Det næste skridt er at vise, hvordan man har skabt ekstra værdi dels for virksomheden og dels for samfundet. En vellykket CSR-strategi og –praksis, som er integreret i virksomhedens forretningsgrundlag, adresserer alle tre hjørner af trekanten (fig. 1). Det vil sige, at det skaber sociale og miljømæssige fordele for interessenter samtidig med, at virksomheden opbygger værdi i virksomheden.

Novo Nordisk værdiansætter systematisk
Novo Nordisk har i mange år været blandt de førende virksomheder inden for bæredygtighed og har eksempelvis igen i år fået tildelt ”Gold Class” af SAM, et internationalt investeringsselskab, der laver en årlig opgørelse af virksomheders bæredygtighed. Deres opgørelse er grundlag for Dow Jones’ årlige indeks over bæredygtige virksomheder.

Program Director i Global TBL Management Ole Kjerkegaard Nielsen fortæller, at de hos Novo Nordisk sætter langsigtede mål med udgangspunkt i princippet om den tredobbelte bundlinje (Triple Bottom Line), og derigennem driver deres bæredygtigheds- og CSR-indsats. På det seneste er Novo Nordisk gået i gang med mere systematisk at måle værdien af investeringer og beslutninger, som er baseret på princippet om den tredobbelte bundlinje.

”Vi driver forretning baseret på princippet om den tredobbelte bundlinje, fordi vi mener, det er den rigtige måde at drive virksomhed på, men også fordi, det er god forretning og skaber samfundsmæssig værdi. F.eks. er energieffektivisering både en god forretning og godt for miljøet. Det er denne ’fælles værdi’ vi gerne vil blive bedre til at vise og kommunikere.”, siger han.

Bæredygtighed som forretningsmæssig drivkraft
Ifølge Ole Kjerkegaard Nielsen har mange virksomheders CSR-aktiviteter traditionelt været drevet af et fokus på at reducere omkostninger og minimere risici (nederste bokse i figur). Eksempler er fokus på at forhindre børnearbejde og procesforbedringer, der minimerer energiforbruget Det næste niveau i at arbejde med bæredygtighed og CSR er, når virksomheden bruger aktiviteterne til at udvikle mere innovative produkter og opbygge goodwill gennem en bæredygtig indsats. Denne værdi kan både være et direkte økonomisk afkast og opbygning af såkaldte immaterielle aktiver som omdømme medarbejdertilfredshed (øverste bokse i figur).

Novo Nordisks investeringer i at styrke det lokale sundhedssystem i Kina har skabt stærke relationer til lokale interessenter herunder diabetikere og sundhedspersonale. Det har bidraget til en vækst på 30 procent siden 2002. I Kina har Novo Nordisk i dag 62 procent af insulinmarkedet og et salg på omkring 4.000 millioner kroner.

”Konkret har Novo Nordisk - sammen med forskellige partnere såsom World Diabetes Foundation, lokale læge- og patientforeninger samt det kinesiske sundhedsministerium - faciliteret uddannelse af 280.000 diabetespatienter i Kina siden 2005,” fortæller Ole Kjerkegaard Nielsen.

Novo Nordisk har beregnet, at uddannelse har en positiv effekt på, hvordan patienterne styrer deres diabetes. Det er til fordel for patienterne, men også for Novo Nordisk. Set fra et forretningsperspektiv har det betydet, at livstidssalget per uddannet patient er steget med 3.400 kroner. Fra et samfundsperspektiv har samfundet sparet 13.000 kroner per uddannet patient. Når man gør de samlede resultater op, kan man vise, at Novo Nordisks initiativ med at uddanne patienter skaber fælles værdi for det kinesiske samfund og for Novo Nordisk.

Novo Nordisk eksemplet viser, at virksomheder kan have fordele af at værdiansætte deres CSR – og bæredygtighedsaktiviteter. Værdiansættelsen gør skabelsen af værdi mere konkret og gør det nemmere at kommunikere effekten af Novo Nordisks påvirkning af omgivelserne. Opgørelsen af værdien af CSR er ikke et lovgivningskrav, men systematisk arbejde med bæredygtighed og interessent-involvering kan være en drivkraft til vækst og innovation og til at skabe en fremtidssikret virksomhed.

”Den tredobbelte bundlinje er vores forretningsfilosofi, og vi vil gerne dele ud af vores viden og indgå i dialog med andre, som kan have glæde af vores erfaringer med at måle værdien af TBL ,” siger Ole Kjerkegaard Nielsen.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

02.12.2025CSR.dk

Grønne løsninger i fællesskab: Kommuner og erhvervsliv skubber omstillingen frem lokalt

01.12.2025BSR

Sponseret

Effective Stakeholder Engagement: Ensuring Internal Company Alignment

01.12.2025CSR.dk

LEGO kæmper med at gøre klodsen grøn

28.11.2025CSR.dk

EU lemper og udskyder banebrydende afskovningslov

28.11.2025CSR.dk

Over halvdelen af LEGO’s indpakning er nu papirbaseret

27.11.2025CSR.dk

Global undersøgelse: Byer verden over flytter sig væk fra kysten på grund af klimarisici

26.11.2025CSR.dk

Ny undersøgelse: Grønne fællesskaber kan nedbringe danskernes CO2-aftryk markant

25.11.2025CSR.dk

Forskere vil skabe mad ud af den blå luft

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 for topledelse og bestyrelsesmedlemmer

NIS2 kræver, at ledelse og bestyrelsesmedlemmer uddannes i grundlæggende cybersikkerhed. Fra store bøder og fratagelse af lederrollen kan blive konsekvensen for ledelsen, hvis der ikke er styr på sikkerheden, når NIS2 bliver implementeret i Danmark.

Dato

03.12.2025

Tid

13:00

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Webinar: Åbent infomøde om UN Global Compact

Vil du høre mere om UN Global Compact, de Ti Principper og verdensmålene? Er jeres virksomhed endnu ikke tilsluttet UN Global Compact, og vil du høre, hvordan UN Global Compact kan være med til at styrke jeres arbejde med bæredygtighed og ansvarlig virksomhedspraksis? Så tilmeld dig vores webinar om UN Global Compact.

Dato

04.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Valified
Webinar
Kom godt i gang med ESG

Kom godt i gang med ESG på Valified og gør ESG til en forretning - ikke en byrde. Enkelt. Datadrevet. Og med en klar retning.

Dato

05.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001:2015 Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 14001:2015

Dato

08.12.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
Kemi Fokus 2025

Vi vil gerne invitere dig, der har interesse i området for kemikalier og kemikaliedokumentation, til Kemi Fokus 2025 den 9. december kl. 8.30-12.00 eller fra kl. 13.00-17.00 i Fredericia. Dagen indeholder forskellige relevante emner, og spænder fra det mere overordnede i forhold til markedsføring til det helt specifikke inden for klassificering – se mere i programmet nedenfor.

Dato

09.12.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

09.12.2025

Tid

08:30

Sted

Online