Unilever klar til at frasælge brands uden ægte purpose

Et varemærke skal have et højere formål end bare øget salg, og så skal det være klar til at sætte handling bag ordene. Sådan lyder kravene fra Unilevers topchef Alan Jope, der understreger, at koncernen er klar til at skille sig af med brands, der ikke kan leve op til dem.

Unilever sigter højt og vil kun arbejde med brands, der har et ægte purpose. Foto: flickr/apm(eye)r.

26.08.2019

CSR.dk

Med Jopes ord ønsker Unilever ”at være en virksomhed, der gør mere godt for planeten – og ikke bare mindre skade”, og det er ensbetydende med, at også alle koncernens mange brands, omkring 400 stk., ligeledes skal ”arbejde for positiv forandring”, som han siger.

Det indebærer på det strategiske niveau, at det enkelte varemærke skal have et purpose – altså et højere formål end bare at øge salget og tjene flere penge til aktionærerne. “Vi går ALL IN på purpose”, fastslår Jope, og fremhæver den finansielle logik bag udmeldingen.

Unilevers 28 brands med et formål, samlet i den såkaldte Sustainable Living Plan, vokser 69 procent hurtigere end resten af forretningen, og leverer 75 procent af den samlede omsætningsvækst. I 2018 stod de desuden for over halvdelen af koncernens samlede salg på 380 mia. kr.

Reklamebureauer har også et ansvar
Og så skal det her formål være ægte, og ikke bare et marketingstunt, understreger Alan Jope. Faktisk mener han, at ”Marketing har et enormt troværdighedsproblem”, når virksomheder lancerer kampagner uden at sætte handling bag de fine ord.

Dermed gør de sig skyldige i ”green-washing, purpose-washing, cause-washing [og] woke-washing”, som ”er begyndt at inficere vores branche”, hvilket truer troværdigheden, mener Jope. ”Det forurener formålene. Vi har alle set det, og vi ved det, når vi ser det”, lyder det videre.

Derfor har han også en direkte bøn til reklamebureauerne om ikke at lave kampagner ud af et brands kommunikation, hvis der ikke er nogen substans bag ordene. Og som han også påpeger: ”Bureauer der har for vane at producere hule budskaber uden substans bag sig, kommer ikke til at arbejde for os.” Det gælder i øvrigt SoMe-platforme.

Læs også: Formål er godt, men det skal være ægte

Edie spekulerer i, at varemærker som Marmite, Magnum og Pot Noodle skal løfte sig, hvis de skal forblive en del af Unilevers portefølje. At et frasalg af forskellige brands kan gå ud over bundlinjen, er man klar til at acceptere. ”Principper er kun principper, hvis de koster dig noget”, siger Jope ifølge edie.

-AK

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

19.06.2025CSR.dk

Naturen bliver overset som finansiel risiko i nordiske virksomheder

18.06.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Bæredygtighed: Den underkendte konkurrencemæssige fordel

18.06.2025CSR.dk

Investeringsdirektør: Vi skal levere grøn omstilling og gode afkast samtidig

18.06.2025Valified

Sponseret

Trendrapport: ESG er blevet en forretningsdisciplin

17.06.2025CSR.dk

Carlsberg vil gøre Danmark til foregangsland for regenerativt landbrug

17.06.2025CSR.dk

Stark klar til nye klimakrav i byggeriet

16.06.2025CSR.dk

Carlsberg lancerer øl med grønt image, men kritiseres for at vildlede om miljøeffekten

16.06.2025BSR

Sponseret

Extreme Heat, Floods, and Supply Chain Shocks: How to Future-Proof Your Manufacturing Operations

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dakofa
Seminar
Hybrid-Seminar: Indsamling og genbrug af takeaway emballager

Af Finansloven for 2025 fremgår det, at der vil blive etableret et partnerskab mellem Miljø- og Ligestillingsministeriet og relevante interessenter, fx genbrugsvirksomheder, kommuner, brancheforeninger, pantsystem, restauranter mv. Desuden fremgår det, at partnerskabet tilknyttes et sekretariat, som vil modtage et tilskud på 5 mio. kr. årligt i 2025-2027. Partnerskabet skal bl.a. identificere udfordringer, anvise konkrete muligheder for at indføre pant- og retursystemer for eksempelvis plastkopper mv. som i projektet ”REUSEABLE” i Aarhus Kommune. Endelig skal partnerskabet harmonisere og standardisere design af genbrugsemballage og -systemer og erfaringsudveksle om forbrugeradfærd.

Dato

19.06.2025

Tid

10:00

Sted

Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

Valified
Webinar
Webinar: Gratis introduktion til ESG-rapportering

Gratis webinar med fokus på at hjælpe din virksomhed i gang med ESG-rapporteringsarbejdet

Dato

20.06.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Valified
Webinar
Webinar: ESG som konkurrencekraft

Styrk din forretning og dialog med banken

Dato

20.06.2025

Tid

10:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (English)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

23.06.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

24.06.2025

Sted

Odense

Aros Business Academy
Kursus
Fra CSRD til VSME – Skab overblik og struktur i din rapportering

Tag på kursus i EU’s nye rapporteringsdirektiv om bæredygtighed! Og kom godt i gang med CSRD-arbejdet allerede nu.

Dato

25.06.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus