Uenighed om whistleblower-ordninger

Eksperter er uenige om, hvad whistleblower-ordningerne skal bruges til.

21.08.2012

CSR.dk

Skal en whistleblower-ordning også omfatte det psykiske arbejdsmiljø, eller bør de psykiske faktorer på en arbejdsplads ikke være en del af en sådan ordning? Foto: Photos.com .

Whistleblower-ordninger, der gør det muligt for ansatte at klage anonymt over forhold på arbejdspladsen, bliver i stigende omfang indført i Danmark.

En række eksperter er imidlertid uenige om, hvornår der skal ”blæses i fløjten”: Er det eksempelvis nødvendigt, hvis man oplever mobning på arbejdspladsen, eller skal en whistleblower-ordning derimod tages i brug, hvis en medarbejder for eksempel oplever svindel i virksomheden?

Erhvervspsykolog: Tingende skal adskilles
Ifølge Erhvervspsykolog i CRECEA, Eva Gemzøe Mikkelsen, er whistleblower-ordninger ikke beregnet til at anmelde faktorer, der omhandler det psykiske arbejdsmiljø.

”Formålet med en whistleblower-ordning er at sikre, at der rapporteres om ting, som er uhensigtsmæssige i organisationen. Det er noget helt andet end at snakke om kvaliteten af det psykiske arbejdsmiljø på arbejdspladsen. Min opfattelse er, at det skal holdes under arbejdsmiljøorganisationen og ikke blandes sammen med produktion og service,” siger Eva Gemzøe Mikkelsen til Magasinet Arbejdsmiljø.

Læs også: Hvad er en whistleblower-ordning?

Hun peger på, at man i dag har mulighed for at henvende sig til en anonym hotline hos Arbejdstilsynet (AT), hvis der er tale om mobning på arbejdspladsen. Linjen, der har eksisteret siden 2012, får omkring 10-15 henvendelser om ugen.

Frygt for angiverkultur  
Hun bliver bakket op af Anne-Louise Thon Schur, som har udviklet whistleblower-ordninger til en håndfuld virksomheder, og til daglig er partner i firmaet Allinfact.

”Jeg har erfaringer med, at folk bliver angste, når de hører om whistleblower-ordninger. Men det handler netop om ikke at bruge ordningerne i forbindelse med sager, hvor to kolleger er uvenner. Når man forklarer, hvad ordningen skal bruges til, og at det er praktisk redskab til at anmelde ting, der ikke er i orden - så kan folk godt forstå det,” siger Anne-Louise Thon Schur.

Læs også: Indspark: Tag whistleblower-ordninger alvorligt

Forsker er uenig
Rasmus Willing, der er lektor og sociolog ved RUC og leder et forskningsprojekt om offentligt- og privatansattes ytringfrihed, er af en anden opfattelse, og mener godt, at whistleblower-ordninger kan være meget brede og omhandle eksempelvis mobning.

”I princippet burde der ikke være de store begrænsninger. Hvis rigtig mange skriver ind om mobning, så tyder det på, at noget er galt, og så kan man måske lokalisere det,” siger han.

Indtil videre er det i høj grad store private virksomheder, der gør brug af ”fløjteblæsersystemet”.
Tal fra Datatilsynet viser, at der foreløbig er givet omkring 85 tilladelser til Whistleblower-ordninger i private virksomheder, mens endnu 60 er under behandling.

- OWG

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

09.06.2025CSR.dk

Eksperter advarer: Grøn fjernvarme er en illusion

06.06.2025CSR.dk

Danske virksomheder arbejder seriøst - og bøvler med - ESG

06.06.2025CSR.dk

Komfort over klima: Virksomheder ignorerer klimaaftryk fra rejser

06.06.2025CSR.dk

Nyt liv til gamle biler: Toyota åbner europæisk genbrugsfabrik

05.06.2025CSR.dk

Grøn magt i Danmark er i erhvervslivets hænder

04.06.2025CSR.dk

Organisationen bag klimamålenes guldstandard vil stramme kravene

02.06.2025CSR.dk

Naturen som juridisk person: En ny tilgang til miljøbeskyttelse

02.06.2025CSR.dk

Teknologivirksomhed planter nyt liv baghaven

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Aros Business Academy
Kursus
Fra CSRD til VSME – Skab overblik og struktur i din rapportering

Tag på kursus i EU’s nye rapporteringsdirektiv om bæredygtighed! Og kom godt i gang med CSRD-arbejdet allerede nu.

Dato

11.06.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København