Topchefer: Bæredygtighed er virksomheders nye kerneforretning

Der er et øget fokus på bæredygtighed blandt topchefer, viser en undersøgelse fra McKinsey.

Flere topledere ser bæredygtighed som virksomhedens fremtidige kerneforretning. .

11.08.2014

CSR.dk

Bæredygtighed er højt placeret i topchefernes tankegang, skriver Mandag Morgen.

Når virksomheder skal rustes til den fremtidige konkurrence, er der stort fokus på bæredygtighed. Det viser en undersøgelse fra konsulent- og analysehuset McKinsey. Undersøgelsen er foretaget blandt over 3.000 ledere, der repræsenterer et bredt udvalg af brancher og virksomhedsstørrelser fra hele verden.

Læs også: Danske vækstmuligheder i omstilling til grøn transport

Bæredygtighed som topprioritet
Hos de øverste chefer, CEO’erne, siger næsten halvdelen, at bæredygtighed i dag er blandt top tre på deres prioriteringsliste. Heraf peger 13 procent af cheferne på bæredygtighed som den højeste topprioritet for de kommende år. Det er næsten tre gange så mange, som sidst McKinsey foretog undersøgelsen i 2012.

Undersøgelsen viser et skift i topledernes motivation for at beskæftige sig med bæredygtighed.  McKinseys tidligere undersøgelser viser, at det førhen var omdømme og omkostningsreduktion, der lå til grund for at have en bæredygtig tankegang. Nu er grunden, at toplederne ser bæredygtighed som virksomhedens fremtidige kerneforretning.

Tre kerneaktiviteter
Undersøgelsen viser, at der er tre kerneaktiviteter, der går på tværs af succesfulde virksomheder. Om virksomheder vil få succes med at gøre bæredygtighed til deres kerneforretning, vil afhænge af, hvordan virksomheden varetager disse aktiviteter.

1. Fokuser strategien
De succesfulde virksomheder har en klar og fokuseret bæredygtighedsstrategi, der er kommunikeret tydeligt ud til alle led i organisationen. Undersøgelsen viser, at over halvdelen af frontløbervirksomhederne har ”aggressive eksterne mål for bæredygtighed”. Det gælder kun 11 procent af hele respondentgruppen.

McKinsey anbefaler, at virksomhederne skal fokusere deres strategi på højst fem indsatsområder. Indsatsområderne skal have en tydelig forbindelse til virksomhedens øvrige mål og værdier. Desuden skal virksomheden have ambitiøse mål for forbedring af bæredygtigheden.

2. Udnyt teknologien
I undersøgelsen er det kun 36 procent af virksomhederne, der systematisk udnytter mere avancerede data- og analyseværktøjer i deres indsats for at skabe bæredygtighed.
Virksomhederne bør ifølge McKinesey styrke deres ressourceforbrug og øge effektiviteten af udnyttelsen af ressourcer for at undgå ressourcemæssige begrænsninger. Det kræver, at virksomhederne skal være bedre til at udnytte nye informationsteknologier til at styre og optimere arbejdet med bæredygtighed.

3. Forlæng produkternes levetid
Et af de punkter hvor de succesfulde virksomheder skiller sig mest ud, er ved forlængelsen af produkters levetid. Derfor bør virksomhederne Ifølge McKinsey forbedre udnyttelsen af ressourcer ved at forlænge produkternes levetid. Her skal udtjente produkter bruges i produktionen af nye produkter. Virksomhederne bør investere i ”cirkeløkonomi”, som både vil komme samfundet og virksomhedens bundlinje til gode.

?Læs også: Bæredygtighed skal sikre dansk mode

Økonomien afhænger af virksomhedens omdømme
Det omdømme, der kommer ud af virksomhedens bæredygtighed, er afgørende for økonomien.
Undersøgelsen viser, at lederne vurderer at managementtiltag, der kan forbedre virksomhedens bæredygtighedsomdømme, er den ”bæredygtighedsaktivitet”, der vil have det største økonomiske potentiale over de næste fem år.

Dog er der ikke en formel på, hvordan virksomheder forbedrer deres bæredygtighedsomdømme, da det afhænger af hvad virksomhedens interessenter og stakeholders -  kunder, leverandører, investorer, myndigheder, aktionærer, medarbejdere, fagorganisationer, medier osv. – lægger vægt på. 

-SSM

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Gratis seminar: Bliv klogere på forbrugeradfærd og grøn kommunikation

Energi Danmark A/S

Sponseret

PPA-aftaler bidrager til udviklingen af ny solcelle-park

Relateret indhold

04.10.2024CSR.dk

Ved du, hvad vaskemaskiner kan betyde for klimaet?

04.10.2024CSR.dk

Sådan ser kønsfordelingerne ud i toppen af den offentlige sektor

03.10.2024BSR

Sponseret

The Impact of Mandatory Sustainability Reporting on Corporate Functions

30.09.2024Industriens Fond

Sponseret

Grønne fødevarer får et boost på 20 millioner

30.09.2024Basico

Sponseret

ESG er en tværfaglig disciplin, men hvad er CFO’ens rolle?

26.09.2024CSR.dk

STARK sætter klimatal på varelevering

26.09.2024Bureau Veritas

Sponseret

Få indsigt i ISO 9001, ISO 14001 og ISO 45001 på vores online seminar

25.09.2024Erhvervsakademi Aarhus

Sponseret

Årets 2 sidste diplomhold i ’Bæredygtig virksomhed’ starter planmæssigt

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
FSR - danske revisorer
Uddannelse
Nye roller og ESG kontroller for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med vurdering af risici og kontroller inden for bæredygtighed - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og indsigt i den måde I kan gribe arbejdet an på ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser

Dato

01.10.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

FSR - danske revisorer
Uddannelse
Bæredygtighed for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med bæredygtighed og ESG - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og ny indsigt i de krav CSRD stiller til store selskabers rapportering om bæredygtighed ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser.

Dato

01.10.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

Aros Business Academy
Kursus
Livscyklusvurdering (LCA)

Tag på kursus i livscyklusvurdering, og lær at styre LCA-processen med blik for din organisations behov – så I ikke ender med at kaste penge efter noget, der ikke kan bruges.

Dato

07.10.2024

Tid

09:00

Sted

Fredericiagade 15 1310 København K

Aros Business Academy
Kursus
Bæredygtighedskommunikation & brand management

Lær at kommunikere alle jeres fremragende bæredygtige tiltag og styrke jeres bæredygtige brand – og undgå samtidig at falde i fælderne ‘greenwashing’ og ‘greenhushing’!

Dato

07.10.2024

Tid

09:00

Sted

Fredericiagade 15 1310 København K

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Q&A webinar 7. oktober: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

07.10.2024

Tid

12:15

Sted

Online

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

08.10.2024

Tid

08:30

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J