Ti råd til bæredygtige forretningsmodeller

Der er forretningsfordele i bæredygtige initiativer. Men hvilke initiativer, skal din virksomhed tage, og hvad kræver det af ledelsen?

Morten Lehmann, CSR-chef for Dansk Erhverv, og Sandja Brügmann, underviser i bæredygtighed, giver gode råd til virksomhedsledere, der gerne vil tænke mere bærdygtighed ind i forretningen. .

31.08.2017

Stine Bjerre Herdel, CSR.dk

Lidl gør det, H&M gør det, Sticks&Sushi gør det, Aarstiderne gør det, Irma gør det, og mange, mange andre virksomheder i verden gør det: De tager initiativer i forretningen, der går i en mere bæredygtig retning - og de tjener penge på det. Faktisk er det kun et spørgsmål om tid, før alle virksomheder i et eller andet omfang er nødt til at tænke emner som socialt ansvar, miljø og klima ind i deres forretningsmodel. 

Det synspunkt kommer til udtryk i udtalelser fra en lang række globale virksomheder - og det støttes også herhjemme af blandt andre Morten Lehmann, CSR-chef i Dansk Erhverv og Sandja Brügmann, som underviser i Sustainability og Conscious Leadership på University of Colorado Boulder. Hun er også Managing Director for The Passion Institute, hvor hun rådgiver virksomheder internationalt omkring bæredygtig forretningsstrategi og fremtidens ledelse. Herunder The Body Shop, Spier og Promote Iceland.

Tilsammen har de en række gode råd til virksomhedsledere, der gerne vil tænke bæredygtighed ind i forretningen. 

1: Fokusér indsatsen
Man kan ikke sætte ind alle steder. Og det skal man heller ikke! Vær bevidst om din virksomheds værdier og udvælg derfra indsatsområder, der afspejler det, du oprigtigt som leder og virksomhed har passion for. Sæt ind på de specifikke områder og vær ambitiøs med altid at forbedre dig og kræve det samme af dit team. Gør det bedre, mere raffineret og øg den positive værdi, der skabes virksomheds-, samfunds- og brand mæssigt hvert år. Når I har de enkelte områder helt kørt i stilling, uden at slække på speederen og ambitionerne og læringen, så udvid med de næste områder.

Et eksempel på indsatser på forskellige områder er Bornholms Mosteri, som er en social virksomhed. 70-80 procent af deres ansatte er socialt udsatte, som ikke kan holde til et normalt job. Oven i det har de valgt at bruge økologiske råvarer. Det er de to ting, de har valgt at være stærke til - samt deres mostproces selvfølgelig. Virksomheden har udvalgt store indsatsområder, der passer til de fundamentale værdier i kernen af virksomheden, og de gør en dokumenteret forskel. 
Sandja Brügmann

2: Hav værdierne på plads - helt oppe i toppen
"Beslutningen om at arbejde med bæredygtighed skal tages på højeste strategiske niveau, dvs. af bestyrelsen og/eller topledelsen. Man kan som mellemleder godt tage initiativer omkring bæredygtighed, som kan inspirere resten af organisationen. Men reel 'impact' får du først, hvis det kommer helt fra toppen."
Sandja Brügmann 

3: Definer mål og kommuniker om dem
"Mål og milepæle kan synliggøre resultater internt og eksternt og vise, at virksomheden er på vej. Kommuniker om indsatsen, også selvom I ikke er i mål. Det kan godt være, I ikke er perfekte, og at I får det at vide - men det er min erfaring, at man sjældent taber på det. Tværtimod oplever mange virksomheder, at de får lettere ved at rekruttere og fastholde medarbejdere og flere mulige samarbejdspartnere". 
Morten Lehmann

4: Fokuser på det, du gør bedre
“Hullerne-i-osten-synsvinklen skal vi virkelig lære at pakke væk her i Danmark, hvis vi som ledere og samfund vil bidrage til den positive og bæredygtige fremgang! Det vigtige er, at vi måler os i forhold til vores egen indsats: Er vi bedre i dag, end vi var i går? Det er et ‘winner mindset’ at italesætte og fejre fremgang og ny læring, i stedet for at have fokus på alt det, vi endnu ikke kan. Motivation og selvværd opstår, når man rent faktisk ser og bliver anerkendt for den store indsats fremgang kræver.

5: Lær at sige “vi er på vej”
Der er en stor interesse for bæredygtige forretningsmodeller, men der er også lang vej endnu, før vi er i mål med det. Men et af de første skridt er at sige, at "vi er på vej". Det gælder også for din virksomhed og for dig som leder.
Morten Lehmann

Måske vil du få kritik for, at dit initiativ ikke er "nok", og det skal du kunne leve med. Når jeg underviser, arbejder jeg med teorien om "shame resilience" - altså hvordan man som leder håndterer den "skam", det kan udløse, når man får kritik. Lær at stå ved den uperfekte proces, kommuniker om den - og fortsæt det gode arbejde. Vi lærer hele tiden, og en god leder er altid nysgerrig og åben for læring. 
Sandja Brügmann

6: Eksperimentér, mens du drifter
Hvis du er bekymret for, om det her nu også er en god ide, så test det. Kør dit kerneprodukt videre for nu, uden at du ændrer på noget. Men samtidig skaber du et "sidespor" i forretningen. Tillad en eksperimenterende fase, hvor du tester de initiativer, du gerne vil tage.

Luk samarbejdspartnere ind fra andre verdener, som kan hjælpe dig med at tænke kreativt. Innovation og nye ideer kommer ofte med input udefra. Her er Danske Bank et udmærket eksempel. Da MobilePay skulle udvikles, vidste man, at Danske Banks kultur ville være for ødelæggende i forhold til den innovation og kreativitet, der skulle bruges for at udtænke MobilePay. Derfor valgte Danske Bank at skabe et innovationsrum til opgaven væk fra resten af virksomhedens kultur.
Sandja Brügmann

7: Tænk langsigtet - også mens det koster
Tænke globalt, systemisk og langsigtet. Det kræver, at vi giver slip på kontrollen, og de gamle udslidte ledelses- og forretningsformer, og får aktiveret vores mod til at turde eksperimentere og afprøve noget andet og helt nyt. Tag fx Unilevers CEO Paul Polman, som har italesat en forretningsstrategi, der skiller sig af med alle kortsigtede brands i Unilevers portefølje, og fremover bliver der kun satset på de langsigtede visionære brands. Og i LEGO har man skabt LEGO Sustainable Materials Centre og afsat 1 milliard kr. til at forske miljøvenlige materialer at lave legoklodser af.

Al transformation og forandring tager tid, og derfor skal der tænkes langsigtet nu, hvis Danmark vil være med fremme blandt de nationer, der virkelig rykker den bæredygtige agenda. 
Sandja Brügmann

8: Udfordr dine mål og din ledelsesstil
Hvis du som leder sidder fast i traditionelle ledelsesmetoder, hvor du primært fokuserer på at tjene penge ved at “folk producerer for dig”, så udnytter du faktisk ikke dine medarbejderes kapacitet. Dvs., at du kaster penge ud ad vinduet. Bæredygtighed er også at lede på en ny måde, der skaber mening, trivsel og livsglæde helt ind i kernen af det at være menneske. For når du gør det, så sætter du også dine medarbejderes ressourcer - og dermed innovationsevne og kreativitet - fri. Det er godt for det enkelte individ, men så sandelig også for virksomhedens effektivitet og energiniveau.

Men mange ledere er vant til kun at blive målt på den økonomiske bundlinje. For sådan har det altid været. Så det kan være svært at skulle bruge ressourcer på at gøre noget andet, og det kræver mod at flytte fokus. Det kræver en opgradering af vores ledelsesforståelse og -redskaber.
Sandja Brügmann

9: Bliv den bedste for verden. Ikke i verden
Hvis der var ét budskab, jeg gerne ville have igennem til det danske erhvervsliv, så er det at: Der ligger for 12 billioner dollars i forretningsmuligheder i at være med til at redde planeten. Så det, vi skal blive dygtige til i Danmark, er at blive de ledere, der kan tænke bæredygtige forretningsmodeller. De modige, pissedygtige ledere, som skaber forretningsvækst ved at være de bedste FOR verden ikke de bedste I verden. 
Sandja Brügmann

Direktørens bonusråd: Du skal mene det! 
Men først og fremmest kræver et bæredygtigt initiativ, at du faktisk mener det, du gør. Fordi gode medarbejdere har sjældent svært ved at få job - og det skal være med noget, de er stolte af at fortælle om. Noget, de kan stå på mål for etisk og moralsk. 
Kim Rahbek, direktør i Sticks ‘n Sushi

Føler du ikke, du er helt færdig med emnet endnu? Så læs også artiklen om, hvordan Sticks ‘n Sushi har fået bæredygtiged ind i organisationens DNA og forretning

Merkur Andelskasse

Sponseret

Merkur deler ud af indtjeningen gennem andelskassens Værdipulje: Her er modtagerne

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

06.12.2024Bureau Veritas

Sponseret

BV Talks - Om Bæredygtighed

06.12.2024CSR.dk

De største temaer på CSR.dk i hele 2024

05.12.2024CSR.dk

Høringer ved FN-domstol kaldes en ”Gamechanger for klimaretfærdighed”

04.12.2024Etisk Handel Danmark

Sponseret

Randers Kommune kåret som ’Verdens Bedste Indkøber 2024’

03.12.2024CSR.dk

Det næste klimamål spøger allerede i kullisen

02.12.2024CSR.dk

Bæredygtighedens lange vej ind i bestyrelseslokalet

02.12.2024ESG Implementation Partner

Sponseret

Kære CFO, kan du både regne og regne den ud?

29.11.2024CSR.dk

Grøn fremtid for tekstilbranchen

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
FSR - danske revisorer
Uddannelse
Bæredygtighed for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med bæredygtighed og ESG - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og ny indsigt i de krav CSRD stiller til store selskabers rapportering om bæredygtighed ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser.

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

FSR - danske revisorer
Uddannelse
Nye roller og ESG kontroller for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med vurdering af risici og kontroller inden for bæredygtighed - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og indsigt i den måde I kan gribe arbejdet an på ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

MäRK
Kursus
Impact Manager

Join the Impact Manager program in Copenhagen to lead your company towards a sustainable future. Become an expert in B Corp tools and connect with a community of change-makers dedicated to helping businesses measure what matters and improve their impact.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Copenhagen

Bureau Veritas
Kursus
Intro til CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Bureau Veritas Business Academy, Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

04.12.2024

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

Aros Business Academy
Kursus
Bæredygtighed & ESG – kom godt i gang!

Kom godt i gang med jeres bæredygtige transformation! På dette lynkursus lærer du, hvad bæredygtig omstilling betyder for din branche og organisation, og hvordan I kan tænke bæredygtighed ind i jeres strategier og mål – og samtidig styrke forretningen!

Dato

09.12.2024

Tid

09:00

Sted

Fredericiagade 15 1310 København K