Sustainable Brand Index – hvad skal vi med det?

D. 16. april afholdes Sustainable Brand Index Awards-eventen i Danmark for første gang. Men hvad skal vi med det? Blive klogere på hvordan bæredygtighed kan blive til branding.

05.04.2018

CSR.dk

Oppe i Stockholm sidder en mand med en analysevirksomhed. I snart 10 år har han, gennem Sustainable Brand Insight, som virksomheden hedder, testet hvilke brands de svenske forbrugere synes er bedst til bæredygtighed, og fejret det ved en event, når resultaterne var klar.

Erik Elvingsson Hedén, det hedder manden, har besluttet, at nu skal det samme ske i Danmark. Undersøgelsen, Sustainable Brand Index, er blevet gennemført på det danske marked siden 2013, men d. 16. april i år skal vi fejre det for første gang.

“Vi synes, der er brug for et toneangivende event om bæredygtighed og branding i Danmark. Vi har haft Sustainable Brand Index Awards i Sverige i syv år og Norge i to år og det har været utrolig værdsat. Nu kan vi se at der findes en stor interesse hos danske virksomheder for at få en event på plads i København, så nu går vi i gang”, forklarer Erik Elvingsson Hedén

De mest og mindst bæredygtige brands 2017

Mest                                       

  • Urtekram (ny)
  • Tesla (ny)
  • Friland (ny)
  • Coop (1)
  • Irma (4)
  • Rema1000 (9)
  • Superbrugsen (2)
  • Lego (3)
  • Arla (7)
  • Kvickly (5)  

Mindst

  • Alfa Romeo
  • Dominos
  • Biva
  • KFC
  • Expert
  • Subaru
  • Stofa
  • Chevrolet
  • Saxo Bank
  • Gina Tricot

Kilde: Sustainable Brand Index

Sidste år var hele top tre skiftet ud i forhold til året før. Hvad der sker i år, ved vi endnu ikke.

Mere end en fest
Dukker man op d. 16. april på Crown Plaza kl 15.30, så får man andet og mere med hjem end ømme hænder af at klappe. Det to timer lange program byder nemlig på masser af data og viden om bæredygtighed og branding.

“Der kommer til at være fuldt fokus på viden om forbrugeradfærd i forhold til bæredygtighed, og på hvad der faktisk fungerer, når man skal bygge et bæredygtigt brand. Og samtidig kan man møde dem, som er lykkedes allerbedst med netop dette”, fortæller Erik Elvingsson Hedén.

Så er der en overordnet trend, man kan fremhæve i forhold til bæredygtige brands? Erik Elvingsson Hedén siger ja, og fremhæver vigtigheden af at integrere budskaber om bæredygtige brands i al sin kommunikation.

“Det bliver stadig vigtigere, at man som virksomhed tager bæredygtighed med I al kommunikation. Det rækker ikke med en en eller nogle få kanaler – det skal kunne ses overalt for at være troværdigt. Ellers stoler folk ikke på det”, siger han.

-EHS

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

19.11.2025CSR.dk

Nye tal: Klima er stadig afgørende for, hvordan danskerne stemmer

17.11.2025CSR.dk

Folkekirkens Nødhjælp går ind i kampen for at sikre VM i fodbold mod klimakrisen

12.11.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Hjælp de grønne retter på vej – en dialogguide til mødesælgere

11.11.20253H Law

Sponseret

Store bøder og en aktiv Forbrugerombudsmand: Er compliance med markedsføringen virkelig så vigtig?

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

08.10.2025MäRK

Sponseret

Fra logik til magi - Virksomhedernes bæredygtighedsfortællinger skal flytte ud af hjernen og ind i hjertet

24.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Fødevarebranchen

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby