Sustain … or?
Sustainor har en meget praktisk tilgang til CSR: det skal virke! D. 2/6 er rådgivningsfirmaets stifter dagens moderator for konferencen CSR i Praksis, der med cases, gæstetaler, paneldebat og seminarer sætter fokus på driverne for SMV’ernes CSR
Om 20 år vil der ikke eksistere virksomheder, der ikke arbejder med CSR. Om 10 år vil virksomheder, der ikke arbejder med CSR, have det svært, og allerede om 5 år vil udskilningsløbet været markant. Så præcis er Dennis Friis Thaagaard i sin forudsigelse af CSR’s indtog. Og det er ikke noget, han kommer med som ønsketænkning, siger han, det er begrundet i adskillige analyser.
Dennis Friis Thaagaard er stifter og direktør i Sustainor, en rådgivningsvirksomhed, der lægger vægt på den praktiske tilgang. I Sustainor handler det om at udvikle kunderne til at tjene flere penge på kort og lang sigt, og for Dennis Friis Thaagaard kan det kun ske, hvis man møder dem ud fra den moralske devise: ”Det er enhver virksomheds pligt at afsøge de muligheder, der er for at tjene penge på en måde, der er bæredygtig for verden, og samtidigt giver penge til virksomheden. Udover det mener jeg ikke man kan komme med en løftet pegefinger overfor virksomhederne.”
Små skridt og lavt hængende frugter
Dennis Friis Thaagaard møder tit, at virksomheder viger tilbage fra at gå ind i CSR, fordi det ser ud som en uoverstigelig forhindring at komme i gang. Derfor arbejder han altid strategisk med virksomhederne og forsøger at få dem til at se, hvordan de kan tjene penge ved blot at ændre sig en lille smule. Det er de små skridt og de lavt hængende frugter, der skal tages og plukkes først, og det skal ske, som Dennis Friis Thaagaard formulerer det, pragmatisk, nogle gange tenderende til det latterligt simple, men altid med udgangspunkt i virksomheden.
Og han har beskæftiget sig med mange forskellige virksomheder, fortæller han. Fra kunden, der ønskede at vise sine værdier for at styrke employer brandingen og tiltrække værdidrevne medarbejdere. Til kunden, der ønskede at arbejde med risikoledelse for at få mere styr på risiciene i leverandørkæden. Andre kunder har slet og ret ønsket at vise, at de har styr på samfundsansvar. Eller de kunder, der helt klassisk ønsker at spare på energien eller nedbringe ressourceforbruget for at spare penge. Eller dem, der er født med etik i DNA’et og har brug for praktisk hjælp til at få CSR ind i missionen. For ikke at nævne kapitalfonden, som har som standardkrav at alle virksomheder i porteføljen har indført ESG (Environmental, Social and Governance, red).
Ikke en trussel - en udviklingsmulighed
Det er dog Dennis Friis Thaagaard oplevelse, at mange virksomheder forsømmer sig mod at tage CSR til sig som et udviklingsområde. Under krisen var det en forudsætning for overlevelse at holde næsen i driftsporet, og nu glemmer de at se op, siger han. Men de risikerer at banke hovedet mod muren, for verden har ændret sig: ”Det er efterhånden fortærsket, når talen falder på disruption og innovation. Men sagens kerne er, at udvikler virksomheden sig ikke, risikerer den at ende som en dinosaur. At overleve som virksomhed nu kræver mere udvikling end nogensinde før. Men i stedet for at se det som en trussel, skal virksomhederne lære sig selv at se det som en udviklingsmulighed.”
Når Dennis Friis Thaagaard hjælper sine kunder med CSR bygger han det på en enkel læst: Det er kundernes rolle at træffe valg, lovgivernes at sætte rammerne og virksomhedernes at tjene penge. Sådan har det altid været, og sådan vil det altid være. Men etikken i samfundet har ændret sig og vil fortsat ændre sig. Eksempelvis forventes det i dag, at virksomhederne ikke alene tager ansvar for miljøforholdene og menneskerettighederne i deres leverandørkæde, de skal også være med til at løse de globale udfordringer. Og det kan virksomhederne ikke, med mindre de ændrer sig selv.
”Wow,” kan den traditionsbundne virksomhed sige: ”Det er en lige lovlig stor mundfuld! Så hellere blive ved med at gøre, som vi altid har gjort.” Det er den helt forkerte strategi, slår Dennis Friis Thaagaard fast. Det er om at komme i gang nu – på samme måde som at spise en elefant. Der er intet forkert i, at virksomheden starter med at skifte til LED-pærer og lærer sine medarbejdere at slukke for lyset. Det er faktisk et godt sted at starte. Det må bare ikke stoppe ved det, siger han: ”Det er næsten altid en barriere for virksomheder, der vil gå ind i CSR, at de mangler viden og overblik. CSR skal gennemsyre hele virksomheden, og ansvaret ligger i topledelsen. Jeg kan ikke se, det kan gøres uden input udefra, om det så er ved at ansætte en CSR-medarbejder, gå på kursus eller hyre en konsulent ind. Der er brug for ekstern inspiration for at katalysere processen og bringe det op på næste niveau.”
CSR for at vækste
Til gengæld er det Dennis Friis Thaagaards overbevisning, at alle virksomheder kan vinde meget ved at gå ind i CSR. For der er en grund til, at kapitalfonden kan se, at CSR-virksomheder tjener flest penge: de investerer ikke i CSR af moralske årsager, men for at tjene penge og dermed vækste. Og årsagen er den meget enkle, at CSR frigør energi. Energi hos medarbejderne, hos kunderne og leverandørerne og hos alle de andre eksterne interessenter, virksomheden er i samspil med. Energien omsættes til en innovationskraft, som omsættes i nye produkter, koncepter og måder at gøre at tingene på. Så CSR handler ikke om at ændre sig på stedet: det er en bevægelseskraft væk fra det sted, virksomheden står.
”Det drejer sig i starten egentlig ikke om, hvad virksomheden gør. Første skridt er at få energien ind i processen,” understreger Dennis Friis Thaagaard og uddyber: ”Ja, det handler om at tænke strategisk, med hjernen og for forretningen. Men er hjertet ikke med, får du ikke udløst energien. Og medarbejderne skal med fra dag 1! Alle virksomheder vil opleve, at medarbejderne har en enorm kraft at give. Det er helt sindsygt, så god energi og gode ideer, der ligger hos medarbejderne, når de kommer med i processen.”
Som moderator for CSR i Praksis-konferencen d. 2. juni får Dennis Friis Thaagaard rig mulighed for at anspore til vidensdeling og holdningsudveksling om, hvilke drivere der er for de mindre virksomheders CSR indsats. Konferencen sætter med den nye klimaaftale og de 17 globale bæredygtighedsmål som bagtæppe fokus på SMV’ernes engagement i CSR gennem gæstetaler, paneldebat, seminarer og masser af konkrete cases fra SMV'ernes egne rækker. Konferencen byder på såvel inspiration og indspark som løsninger og redskaber til det praktiske arbejde med CSR for store som små virksomheder, videncentre, NGO’er, rådgivere og alle andre med interesse for CSR.
Se program og tilmelding http://www.csr-link.dk/?page_id=1050