Studie: CSR er god PR for amerikanske hoteller

En ansvarlig profil er god forretning i den amerikanske hotelbranche, viser en undersøgelse fra USA. Hotellernes markedsføring virker bedre, hvis kæden samtidig har en troværdig bæredygtighedsstrategi. Det modsatte kan give bagslag.

Hyatt er en af de amerikanske hotelkæder, der arbejder med ansvarlighed på flere fronter. Det kan ifølge en undersøgelse godt betale sig. Foto: Hyatt.

22.12.2017

CSR.dk

En amerikansk undersøgelse har sat konkrete fakta på en af de faktorer omkring CSR, som ofte kan være svær at blive klog på: Sammenhængen mellem ansvarlig virksomhedsdrift og effektiv markedsføring, i dette tilfælde i hotelbranchen.

Læs også: Eltwin: Bæredygtig - det er noget, vi er

Har virksomheden udviklet en CSR-strategi, som forbrugeren er bekendt med i forvejen, vil forbrugeren opleve, at der er sammenhæng mellem virksomhedens reklamefremstød og vil i højere grad tilbøjelig til at vælge lige netop den hotelkæde.

Alexander Josiassen

”Vi fandt frem til at firmaer med et højere niveau af CSR oplever et højere afkast fra sine udgifter til markedsføring end firmaer med lavere niveauer af CSR”, lyder det i artiklen.

En af de fire forskere bag artiklen er Alexander Josiassen, der er professor ved Department of Marketing på Copenhagen Business School (CBS). Han peger på, at resultaterne giver et længe ventet svar på, hvorfor nogle virksomheder profiterer godt af reklamefremstød, mens det for andre virksomheder nærmest er spild af penge. 

”Marketingforskere har længe haft svært ved at bevise, at reklame og marketing har en effekt på en virksomheds performance. I de senere år er det så endelig blevet konstateret, at der er en kobling mellem marketing og performance. Nogle gange er koblingen stærk, andre gange er den svag. I vores undersøgelse peger vi på CSR som en medvirkende faktor til, om koblingen er stærk eller svag – og om markedsføring medvirker til øget profit for en virksomhed,” siger Alexander Josiassen til cbs.dk.

God CSR smitter af på reklamer
Hotelkæder som Mariott, Hyatt og Accor har en lang række forskellige initiativer omkring både social og miljømæssig bæredygtighed og bruger ikke ubetydelige summer på arbejdet. I artiklen præsenterer forskerne to forklaringer på, hvorfor det i sidste ende kan vise sig at være en god forretning finansielt, hvilket eksempelvis Crowne Plaza Copenhagen arbejder ud fra.

Koblingen mellem CSR, markedsføring og kommerciel performance handler om det, forskerne kalder ’overløbseffekten’. Hvis man som forbruger kender til og kan lide en bestemt virksomheds CSR-indsats, så vil den sætte virksomhedens øvrige markedsføring i et bedre lys.

Accor Hotels arbejder bl.a. med træplantning i Indonesien, hvor man hjælper lokale kaffebønder på Sumatra med at plante frugttræer i plantagerne, der giver næring til jorden og modvirker erosion. Foto: Accor.

”Har virksomheden udviklet en CSR-strategi, som forbrugeren er bekendt med i forvejen, vil forbrugeren opleve, at der er sammenhæng mellem virksomhedens reklamefremstød og vil i højere grad tilbøjelig til at vælge lige netop den hotelkæde,” siger Alexander Josiassen.

Derudover peger undersøgelsen på, at vi som forbrugere generelt foretrækker produkter og virksomheder, hvor der er overensstemmelse mellem reklamebudskab og CSR-profil. Derfor kan det modsatte også give bagslag for en virksomhed, der populært sagt slår et for stort brød op.

Hvis eksempelvis en hotelkæde eller anden type virksomhed reklamerer for en bæredygtighedsprofil, som det reelle CSR-arbejde ikke kan understøtte, vil forbrugerne opleve kampagnen og dermed afsenderen som utroværdig. Dermed kan firmaet i værste fald undergrave sit eget omdømme, skriver CBS.

Danske virksomheder kan også bruge viden om CSR-effekt
Den amerikanske hotel- og restaurationsbranche er en milliardindustri – alene i tredje kvartal af 2015 brugte hotel- og restaurationsbranchen i USA ifølge undersøgelsen 2,75 mia. dollar (godt 17 mia. kr.) på reklamer – så kæderne har en naturlig interesse i at deres investeringer kommer retur.

”Selvfølgelig er det vigtigt for virksomhederne at få at vide, om det kan betale sig at bruge så mange penge på markedsføring. En af de vigtige pointer ved undersøgelsen er da også, at det ikke altid er løsningen at poste penge i markedsføring – især ikke hvis virksomheden ikke har en tilstrækkelig stærk CSR-profil. I de tilfælde er pengene nok bedre brugt på at opbygge en række CSR-initiativer, så de når et niveau, hvor markedsføring igen kan betale sig,” mener Alexander Josiassen.

Læs også: Organisationer: Hoteller skal blive bedre til at bekæmpe madspild

Der er endnu ikke lavet en lignende dansk undersøgelse på området, men ifølge Alexander Josiassen kan danske virksomheder godt lade sig inspirere af den aktuelle undersøgelses hovedbudskab om, hvorfor nogle virksomheder profiterer på reklamekampagner, mens andre ikke opnår nogen gevinst. 

-AK

Rambøll A/S

Sponseret

Bliv klogere på CER

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

16.09.2025CSR.dk

Nordiske film- og tv-aktører går sammen om fælles grønne standarder

16.09.2025CSR.dk

Grønt kompromis i Bruxelles: Hybridbiler kan blive en del af bilindustriens grønne omstilling

16.09.2025Valified

Sponseret

Valified opruster: Ny CEO (interim) og ny retning skal styrke ESG som forretningsdriver

15.09.2025CSR.dk

EU udsætter klimamål: Uenigheder spænder ben for 2035- og 2040-mål

14.09.2025Rambøll A/S

Sponseret

Bliv klogere på CER

12.09.2025CSR.dk

Rock Flour Company får investering til at udnytte grønlandsk gletjsermel til CO2-fangst og gødning

12.09.2025CSR.dk

Oprustningen presser bæredygtighed i baggrunden hos rådgivende ingeniører

11.09.2025CSR.dk

Ny rapport: Klimapolitik kan mindske ulighed og øge sammenhængskraften

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dakofa
Seminar
Hybrid-Seminar: Hvordan kan den fremme den cirkulære omstilling i byggebranchen?

Den nye byggevareforordning trådte i kraft den 7. januar 2025 og vil få fuld anvendelse frem mod 8. januar 2026. Forordningen fastlægger harmoniserede EU-regler for byggevarer. Hensigten er, at den skal fremme byggevarers frie bevægelighed på markedet, reducere den administrative byrde (gennem digitale løsninger) og sikre, at byggevarer er i overensstemmelse med principperne for cirkulær økonomi og nye byggeteknologier.

Dato

17.09.2025

Tid

12:30

Sted

Online / Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Uddannelse
Kvalitetsleder

Kompetencegivende kvalitetslederuddannelse

Dato

18.09.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Seminar
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

MäRK
Morgenmøde
AT DRIVE FORRETNING ER IKKE EN RET – MEN ET ANSVAR

Vi lever i en tid, hvor compliance ikke er nok. Hvor ansvar ikke kan reduceres til regneark, dokumentation og business as usual. Verden har brug for virksomheder, der handler med etisk dømmekraft og menneskelig integritet. Som ikke kun spørger “Hvad må vi?”, men “Hvad er rigtigt – ikke bare her og nu, men også for kommende generationer?”

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Merkur Andelskasse, Vesterbrogade 40, 1. sal, 1620 København

Dakofa
Kursus
En god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning

Et nødvendigt gør-det-selv kursus for såvel udbydere som tilbudsgivere. På dette kursus sætter vi nemlig fokus på rammerne for og kommunernes værktøjer til at sikre en god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning i en tid, hvor udbud og kontrakter er et væsentligt link mellem udbydere og entreprenører. Grundet overvældende interesse er dette en gentagelse af kurset fra marts 2025.

Dato

18.09.2025

Tid

10:00