Skifergas giver ingen klimagevinst i følge Concito

Den grønne tænketank Concito offentliggør ny rapport om skifergas og konkluderer, at udnyttelsen af danske klimagas-ressourcer risikerer at øge verdens samlede forbrug af fossile gasser.

05.02.2013

CSR.dk

Udvinding af skifergas i Europa kan skade klimaet, siger den grønne tænketanks direktør Thomas Færgeman..

De nuværende høje gaspriser og lave priser på kul og CO2-kvoter betyder, at det er usandsynligt, at udvinding af skifergas i Danmark og Europa vil fortrænge brugen af kul. Dermed risikerer udnyttelse af danske skifergasressourcer blot at øge verdens samlede forbrug af fossile brændsler, konkluderer Danmarks grønne tænketank Concito i ny rapport.

Rapporten er skrevet med udgangspunkt i behovet for en hurtig, omkostningseffektiv reduktion af drivhusgasudledninger i Danmark og Europa i de kommende år. Det faktum, at USA uden bindende føderale eller internationale forpligtelser har reduceret sin CO2-udledning med næsten otte procent over de seneste kun fem år, har også sat gang i debatten herhjemme.

Substitution af kul og skifergas
En medvirkende forklaring på den amerikanske udvikling er substitution af kul med skifergas, og det har derfor været nærliggende for Concito at overveje, om en lignende udvikling kunne tænkes i Europa. I Danmark skifergas særlig interessant, fordi vi har relativt store skifergasressourcer.

Concito udelukker ikke, at skifergas i en dansk sammenhæng kan udvindes på en måde, så undgår forurening af grundvandet og store metanudslip, men tænketanken advarer imod udvindingen. Concitos direktør Thomas Færgeman siger i en pressemeddelelse:

Ondt værre for klimaet
”Skifergas kan have et klimamæssigt potentiale, men kun under særlige markedsmæssige forudsætninger, som sikrer, at det fortrænger brugen af kul. Så længe ingen af disse forudsætninger er opfyldt, risikerer udvinding af skifergas i Europa blot at øge den samlede mængde af fossile brændsler på verdensmarkedet og dermed gøre ondt værre for klimaet”.

Hvis udnyttelse af skifergas i en europæisk sammenhæng skal medføre klimagevinster vil det ifølge Concito kræve en markant stigning i prisen på CO2-kvoter og kul eller et markant fald i prisen på gas. Som situationen er nu vil skifergas mest sandsynligt fortrænge importeret naturgas, mens kullet fortsat vil være hovedenergikilden i Europa.

Læs rapporten: "Skifergas - en gevinst for klimaet?" her

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

24.04.2025Mind Energy

Sponseret

Energi Danmark konsoliderer sig på tværs af Norden

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

10.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Dit transportvalg har betydning for dit helbred og vores planet

09.04.2025CSR.dk

93,6 millioner sikrer CONCITOs fortsatte indsats

09.04.2025CSR.dk

Vognmænd får mulighed for at søge om støtte til grønne lastbiler

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle