Sådan kan bureauer vise vejen

Væk fra compliance-tænkning og ind med værdi og forandring. Sådan hjælper bureauerne deres kunder, fortæller partnerne i temaet ”Bureauer viser vejen til ansvarlig kommunikation”.

Foto: 123rf.com

20.03.2024

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Kommunikations-, reklame- og PR-bureauer spiller en afgørende rolle i den samfundsmæssige transformation, der kun lige er begyndt,  drevet af natur-, trivsels- og tillidskriser. Bureauernes potentiale ligger i effektivt at kommunikere indsatser, tilskynde positiv adfærdsændring og påvirke den offentlige mening – på deres kunders vegne. 

Potentialet skal forløses i en kontekst af faldende tillid til budskaber og en helt ny informationsvirkelighed. F.eks. havde den årlige, globale vurdering af global risici fra World Economic Forum i 2024 spredningen af forkert information – med vilje eller ved uheld – som den største risiko i verden i de næste to år. Fordi det underminerer tilliden til fælles institutioner, som skal hjælpe med at sætte en fælles retning for, hvordan det globale samfund ændrer sig, så de store kriser som klima, biodiversitet, sundhed, trivsel etc. kan imødekommes. 

På den høje klinge, er det dét, der er på spil, når bureauer skal hjælpe virksomheder og organisationer med at kommunikere om deres bidrag til samfundsudviklingen. 

Ikke helt klar til opgaven endnu

Som CSR.dk skriver i en artikel i temaet ”Bureauer viser vejen til ansvarlig kommunikation”, så er bureaubranchen i Danmark bredt set nok ikke helt klar til at tage den rolle på sig. Der er for få kompetencer internt man er kommet sent i gang, og det er svære spørgsmål, kunderne skal besvare. 

Bureauer i hele verden ved dog godt, at det er tid til forandring. I den årlige rapport fra The International Communications Consultancy Organisation (ICCO) svarer halvdelen af 300 bureauer fra otte geografiske regioner, at ESG-kompetencer er det felt, de internt skal investere mest i det/de kommende år. Kun i Nordamerika er det ikke med på top tre over prioriterede udviklingsområder. 

Samme undersøgelse viser, at kunderne i alle otte regioner prioriterer miljø- og klima højest, når de skal kommunikere om ESG-emner. I seks ud af syv regioner er diversitet og inklusion også med i top tre over kunders fokus på denne type emner.  

Temaets indhold: ny forståelse, gode råd og eksempler

Selvom udviklingspotentialet er betragteligt i bureaubranchen, så er erfaringsposen selvfølgelig ikke tom. Og partnerne i ”Bureauer viser vejen til ansvarlig kommunikation” viser med deres artikler, at der er meget at lære af dem, der er kommet tidligt i gang eller har specialiseret sig i denne type kommunikation. 

Brug compliance-arbejdet bedre

Arbejdet med at blive klart til nye krav til rapportering på ESG er virkelig stort – men brug det nu til noget mere og bedre end blot compliance. Den viden og data, som opbygges, kan informere purpose, strategi og positionering, ligesom det kan føde ESG-historier og kampagner året rundt.  

Det bliver bedst med ny intention

De mest specialiserede partnere i temaet understreger behovet for, at ESG-kommunikation knyttes op på en udvidet forståelse af virksomheden. Både indsatsen og kommunikationen bliver bedre – og lettere at arbejde med – når virksomheden har taget stilling til sin rolle i samfundet, og hvilken forandring, den særligt vil bidrage til. 

Gode eksempler og læringer

Flere artikler viser eller omtaler navngivne virksomheders ESG-kommunikation. Desuden deles der ud af erfaring med principper for ESG-kommunikation.

Bureauerne skal lære noget nyt

Dels skal der nye kompetencer til inden for ESG. En artikel skriver konkret om at arbejde med diversitet og inklusion. En anden beskriver, hvordan det er nødvendigt at lægge en ansvarlighedslinse hen over alle bureauets anbefalinger og råd til kunder. 

En artikel i temaet handler specifikt om greenwashing. Hvis det emne trækker, så kan man læse bidragene i et tidligere tema på CSR.dk om netop det emne. 

Hvad er bureauernes værktøjer?

Listen er langt fra komplet, men nogle af de vigtigste redskaber i bureauernes kasse er: 

  1. Udarbejdelse af overbevisende fortællinger, der vækker genklang og inspirerer til handling og opbakning til f.eks. grønne initiativer.
  2. Pressearbejde kan være med til at sikre, at ESG-emner får tilstrækkelig dækning og øger bevidstheden om ESG-initiativer og tilskynde til offentlig debat om samme.
  3. Strategiske partnerskaber, hvor bureauer kan hjælpe med at etablere samarbejde på tværs af sektorer, for at forstærke virkningen af ESG-initiativer gennem ressourcemaksimering, større udbredelse og innovation i indsatsen.
  4. Digitale kampagner så bevidstheden om ESG-spørgsmål og bedre praksis øges, så støtte til forskellige initiativer mobiliseres.
  5. Stakeholder engagement, hvor bureauer kan facilitere dialog og engagement med f.eks. medarbejdere, kunder, investorer, NGO’er, myndigheder, politikere og interesseorganisationer. Det kan fremme åben kommunikation og feedback som øger tillid til og forbedrer ESG-initiativer.
  6. Thought Leadership, hvor virksomheder gennem forskellige kommunikationsaktiviteter kan blive positioneret som bevidste og kompetente inden for emner, hvor de kan fremvise ekspertise, innovation og engagement.
  7. Krisestyring: PR-bureauer kan hjælpe organisationer med effektivt at håndtere miljøkriser og omdømmemæssige udfordringer. Ved at yde strategisk rådgivning, udvikle krisekommunikationsplaner og koordinere reaktioner kan PR-fagfolk afbøde negative virkninger og bevare tilliden midt i modgang.

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Bureauer viser vejen til ansvarlig kommunikation

Et presserende spørgsmål i ESG-arbejdet er, hvordan virksomheder på en ansvarlig og værdiskabende måde kan kommunikere deres ESG-initiativer? Bureauer spiller en nøglerolle i det arbejde, og i dette tema kommer nogle af de førende i feltet med deres bud på, hvordan det kan og bør gå for sig. 

Relateret indhold

08.10.2025MäRK

Sponseret

Fra logik til magi - Virksomhedernes bæredygtighedsfortællinger skal flytte ud af hjernen og ind i hjertet

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

23.09.2025CSR.dk

Bureau lukker hjemmesider efter påtale: Solgte mærker uden substans til virksomheder

22.09.20253H Law

Sponseret

Grønne buzzwords under lup: Gennemgang af udbredte begreber og hvorfor de kan være problematiske.

18.09.2025BSR

Sponseret

From the Frontlines of Scope 3: Key Lessons from Supplier Engagement Initiatives

18.09.2025BSR

Sponseret

From the Frontlines of Scope 3: Key Lessons from Supplier Engagement Initiatives

17.09.2025CSR.dk

Fra benægtelse til forvirring: Moderne klimaskeptikere vil så tvivl frem for at benægte

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
UN Global Compact Network Denmark
Workshop
Water Stewardship Masterclass

UN Global Compact Network Denmark invites you to join an exclusive Water Stewardship Masterclass organized by the Finnish GloWater Project, UN Global Compact Finland and FIBS Finnish Business and Society. The Masterclass is free of charge and allows participants to join remotely.

Dato

22.10.2025

Tid

10:30

Sted

Hybrid: Helsinki or online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Refining Emissions Measurement and Tracking

This webinar will provide an overview of how Scope 3 measurement is evolving, addressing the shortcomings among commonly used methodologies and highlighting how businesses can prioritise greater transparency, integrity, and consistency going forward. It will focus on emerging best practices in emissions accounting that can enable this and support better decision-making around reduction activities.

Dato

23.10.2025

Tid

15:00

Sted

Online via Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
[Webinar] Mode & Tekstilbranchen I Sustainable Career Moves

Ønsker du at tage første (eller næste) skridt mod en karriere med ESG og bæredygtighed i centrum? På dette webinar stiller vi skarpt på job- og karrieremuligheder i mode- og tekstilbranchen.

Dato

24.10.2025

Tid

08:30

Sted

Zoom

Bureau Veritas
Seminar
Online Seminar: Carbon & Climate Strategy 2025

Den 24. oktober 2025 afholder Bureau Veritas online seminar, hvor der sættes fokus på, hvordan virksomheder kan styrke deres klimastrategier gennem governance, emissionsverifikation og internationale standarder. Oplægsholdere fra Bureau Veritas, Fazer Group og ImpactOS deler erfaringer med audits som strategiske værktøjer, science-based targets og overensstemmelse med ISO og EU-reguleringer. Seminaret giver praktisk vejledning til at forbedre bæredygtighedsvurderinger og fremhæver betydningen af fælles standarder i arbejdet med at reducere CO₂-udledninger.

Dato

24.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Event
HELLO! Anniversary: We invite you to come celebrate UN Global Compact's 25th anniversary

We’re celebrating the 25th anniversary of the UN Global Compact, the 80th anniversary of the United Nations, and to the date exactly 8 years of the UN Global Compact Network Denmark.

Dato

24.10.2025

Tid

14:45

Sted

København

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Engelsk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

27.10.2025

Sted

Odense