Sådan kan bureauer vise vejen

Væk fra compliance-tænkning og ind med værdi og forandring. Sådan hjælper bureauerne deres kunder, fortæller partnerne i temaet ”Bureauer viser vejen til ansvarlig kommunikation”.

Foto: 123rf.com

20.03.2024

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Kommunikations-, reklame- og PR-bureauer spiller en afgørende rolle i den samfundsmæssige transformation, der kun lige er begyndt,  drevet af natur-, trivsels- og tillidskriser. Bureauernes potentiale ligger i effektivt at kommunikere indsatser, tilskynde positiv adfærdsændring og påvirke den offentlige mening – på deres kunders vegne. 

Potentialet skal forløses i en kontekst af faldende tillid til budskaber og en helt ny informationsvirkelighed. F.eks. havde den årlige, globale vurdering af global risici fra World Economic Forum i 2024 spredningen af forkert information – med vilje eller ved uheld – som den største risiko i verden i de næste to år. Fordi det underminerer tilliden til fælles institutioner, som skal hjælpe med at sætte en fælles retning for, hvordan det globale samfund ændrer sig, så de store kriser som klima, biodiversitet, sundhed, trivsel etc. kan imødekommes. 

På den høje klinge, er det dét, der er på spil, når bureauer skal hjælpe virksomheder og organisationer med at kommunikere om deres bidrag til samfundsudviklingen. 

Ikke helt klar til opgaven endnu

Som CSR.dk skriver i en artikel i temaet ”Bureauer viser vejen til ansvarlig kommunikation”, så er bureaubranchen i Danmark bredt set nok ikke helt klar til at tage den rolle på sig. Der er for få kompetencer internt man er kommet sent i gang, og det er svære spørgsmål, kunderne skal besvare. 

Bureauer i hele verden ved dog godt, at det er tid til forandring. I den årlige rapport fra The International Communications Consultancy Organisation (ICCO) svarer halvdelen af 300 bureauer fra otte geografiske regioner, at ESG-kompetencer er det felt, de internt skal investere mest i det/de kommende år. Kun i Nordamerika er det ikke med på top tre over prioriterede udviklingsområder. 

Samme undersøgelse viser, at kunderne i alle otte regioner prioriterer miljø- og klima højest, når de skal kommunikere om ESG-emner. I seks ud af syv regioner er diversitet og inklusion også med i top tre over kunders fokus på denne type emner.  

Temaets indhold: ny forståelse, gode råd og eksempler

Selvom udviklingspotentialet er betragteligt i bureaubranchen, så er erfaringsposen selvfølgelig ikke tom. Og partnerne i ”Bureauer viser vejen til ansvarlig kommunikation” viser med deres artikler, at der er meget at lære af dem, der er kommet tidligt i gang eller har specialiseret sig i denne type kommunikation. 

Brug compliance-arbejdet bedre

Arbejdet med at blive klart til nye krav til rapportering på ESG er virkelig stort – men brug det nu til noget mere og bedre end blot compliance. Den viden og data, som opbygges, kan informere purpose, strategi og positionering, ligesom det kan føde ESG-historier og kampagner året rundt.  

Det bliver bedst med ny intention

De mest specialiserede partnere i temaet understreger behovet for, at ESG-kommunikation knyttes op på en udvidet forståelse af virksomheden. Både indsatsen og kommunikationen bliver bedre – og lettere at arbejde med – når virksomheden har taget stilling til sin rolle i samfundet, og hvilken forandring, den særligt vil bidrage til. 

Gode eksempler og læringer

Flere artikler viser eller omtaler navngivne virksomheders ESG-kommunikation. Desuden deles der ud af erfaring med principper for ESG-kommunikation.

Bureauerne skal lære noget nyt

Dels skal der nye kompetencer til inden for ESG. En artikel skriver konkret om at arbejde med diversitet og inklusion. En anden beskriver, hvordan det er nødvendigt at lægge en ansvarlighedslinse hen over alle bureauets anbefalinger og råd til kunder. 

En artikel i temaet handler specifikt om greenwashing. Hvis det emne trækker, så kan man læse bidragene i et tidligere tema på CSR.dk om netop det emne. 

Hvad er bureauernes værktøjer?

Listen er langt fra komplet, men nogle af de vigtigste redskaber i bureauernes kasse er: 

  1. Udarbejdelse af overbevisende fortællinger, der vækker genklang og inspirerer til handling og opbakning til f.eks. grønne initiativer.
  2. Pressearbejde kan være med til at sikre, at ESG-emner får tilstrækkelig dækning og øger bevidstheden om ESG-initiativer og tilskynde til offentlig debat om samme.
  3. Strategiske partnerskaber, hvor bureauer kan hjælpe med at etablere samarbejde på tværs af sektorer, for at forstærke virkningen af ESG-initiativer gennem ressourcemaksimering, større udbredelse og innovation i indsatsen.
  4. Digitale kampagner så bevidstheden om ESG-spørgsmål og bedre praksis øges, så støtte til forskellige initiativer mobiliseres.
  5. Stakeholder engagement, hvor bureauer kan facilitere dialog og engagement med f.eks. medarbejdere, kunder, investorer, NGO’er, myndigheder, politikere og interesseorganisationer. Det kan fremme åben kommunikation og feedback som øger tillid til og forbedrer ESG-initiativer.
  6. Thought Leadership, hvor virksomheder gennem forskellige kommunikationsaktiviteter kan blive positioneret som bevidste og kompetente inden for emner, hvor de kan fremvise ekspertise, innovation og engagement.
  7. Krisestyring: PR-bureauer kan hjælpe organisationer med effektivt at håndtere miljøkriser og omdømmemæssige udfordringer. Ved at yde strategisk rådgivning, udvikle krisekommunikationsplaner og koordinere reaktioner kan PR-fagfolk afbøde negative virkninger og bevare tilliden midt i modgang.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Bureauer viser vejen til ansvarlig kommunikation

Et presserende spørgsmål i ESG-arbejdet er, hvordan virksomheder på en ansvarlig og værdiskabende måde kan kommunikere deres ESG-initiativer? Bureauer spiller en nøglerolle i det arbejde, og i dette tema kommer nogle af de førende i feltet med deres bud på, hvordan det kan og bør gå for sig. 

Relateret indhold

19.11.2025CSR.dk

Nye tal: Klima er stadig afgørende for, hvordan danskerne stemmer

17.11.2025CSR.dk

Folkekirkens Nødhjælp går ind i kampen for at sikre VM i fodbold mod klimakrisen

12.11.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Hjælp de grønne retter på vej – en dialogguide til mødesælgere

11.11.20253H Law

Sponseret

Store bøder og en aktiv Forbrugerombudsmand: Er compliance med markedsføringen virkelig så vigtig?

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

08.10.2025MäRK

Sponseret

Fra logik til magi - Virksomhedernes bæredygtighedsfortællinger skal flytte ud af hjernen og ind i hjertet

24.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Fødevarebranchen

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby