Sådan bliver partnerskaber en succes

Grundlæggende god ledelse er afgørende for, at partnerskaber bliver en succes. Det mener såvel Dong Energy som den nye spiller SE Big Blue, der begge sælger klimapartnerskaber.

Direktør for SE Big Blue Rasmus Plougmann Laursen mener, at der skal være en afstemning mellem det strategiske, taktiske og operative niveau for at partnerskaber bliver en succes..

05.03.2013

CSR.dk

<p>"Klare beslutninger fra ledelsen og klare holdninger til ansvarlighed giver den nødvendige medarbejder-involvering".</p>

Lars Clausen, koncerndirektør i Dong Energy.

Lad vær at indgå partnerskaber blot for partnerskabets egen skyld. Den erfaring har en lang række virksomheder og NGO’er for længst draget.

Dong Energy har i flere år haft succes med sine klimapartnerskaber. En nyere spiller SE Big Blue, der udspringer af Sydenergi, er i fuld gang med at etablere sig som klimapartner. Men er der forskel på, hvordan man skal arbejde med partnerskaber mellem en NGO og en virksomhed og mellem to virksomheder for at levere en succes?

CSR.dk har spurgt Dong Energy og Se Big Blue. De to energiselskaber rådgiver om, hvordan virksomhederne kan spare på energien og eventuelt også benytte besparelsen til at købe vedvarende energi fra vindmøller. Både energibesparelser og køb af vindmøllestrøm medvirker til at reducere virksomhedens CO2-udledning. De to firmaer mener, at successen afhænger af grundlæggende ledelsesfærdigheder.

Læs også: Nykredit lancerer ambitiøs klimaindsats

Skal integreres i forretningen
Hos SE Big Blue siger direktør Rasmus Plougmann Laursen:
”Et godt partnerskab er et fællesskab udviklet med kundens forretning for øje og netop integreret i og tilpasset til den enkelte kundes forretning. Altafgørende for et godt partnerskab er, at man også over tid sikrer den gode kundeoplevelse”.

Rasmus Plougmann Laursen opfordrer altid partnerne til at sætte tilpas høje mål på det strategiske niveau og samtidig være bevidste om de øvrige ledelsesniveauer: det taktiske og det operative:

Sæt ambitiøse mål
”På det strategiske niveau sætter man de ambitiøse mål. På det taktiske niveau ser man på den korte horisont og forholder sig til den mere tekniske rådgivning, omstilling og tilbagebetaling. På det operative niveau følger vi hele tiden sammen med kunden op på, hvor langt vi er i forhold til mål. Så længe, der er god afstemning af de tre planer, kan udrulningen af partnerskaber give mærkbare resultater”, siger Rasmus Plougmann Laursen, der er direktør for SE Big Blue og underdirektør i SE.

Klare ledelsesbeslutninger
Dong Energy’s koncerndirektør Lars Clausen siger via en e-mail, at de klimapartnere, der har opnået de bedste resultater, er dem, hvor der har været taget klare beslutninger fra ledelsen og klare holdninger til ansvarlighed. Det er forudsætningen for at sikre medarbejdernes opbakning, når der sker forandringer, mener Lars Clausen.

Forankring hos medarbejderne
Ifølge koncerndirektøren er det også afgørende for succes at opsætte mål og visioner i miljø- og klimastrategien; mål, der kan omsættes til konkrete handlinger, eksempelvis klare mål for CO2-reduktion og sparede kilowatt-timer.
”Når det lykkes at sætte et ledelsesmæssigt fokus og skabe forankring hos medarbejderne, kan der opnås besparelser på millionbeløb. Det har vi set hos eksempelvis Novo Nordisk, PFA og Novozymes,” siger koncerndirektør Lars Clausen.

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

09.06.2025CSR.dk

Eksperter advarer: Grøn fjernvarme er en illusion

06.06.2025CSR.dk

Danske virksomheder arbejder seriøst - og bøvler med - ESG

06.06.2025CSR.dk

Komfort over klima: Virksomheder ignorerer klimaaftryk fra rejser

06.06.2025CSR.dk

Nyt liv til gamle biler: Toyota åbner europæisk genbrugsfabrik

05.06.2025CSR.dk

Grøn magt i Danmark er i erhvervslivets hænder

04.06.2025CSR.dk

Organisationen bag klimamålenes guldstandard vil stramme kravene

02.06.2025CSR.dk

Naturen som juridisk person: En ny tilgang til miljøbeskyttelse

02.06.2025CSR.dk

Teknologivirksomhed planter nyt liv baghaven

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Aros Business Academy
Kursus
Fra CSRD til VSME – Skab overblik og struktur i din rapportering

Tag på kursus i EU’s nye rapporteringsdirektiv om bæredygtighed! Og kom godt i gang med CSRD-arbejdet allerede nu.

Dato

11.06.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København