Sådan bliver partnerskaber en succes

Grundlæggende god ledelse er afgørende for, at partnerskaber bliver en succes. Det mener såvel Dong Energy som den nye spiller SE Big Blue, der begge sælger klimapartnerskaber.

Direktør for SE Big Blue Rasmus Plougmann Laursen mener, at der skal være en afstemning mellem det strategiske, taktiske og operative niveau for at partnerskaber bliver en succes..

05.03.2013

CSR.dk

<p>"Klare beslutninger fra ledelsen og klare holdninger til ansvarlighed giver den nødvendige medarbejder-involvering".</p>

Lars Clausen, koncerndirektør i Dong Energy.

Lad vær at indgå partnerskaber blot for partnerskabets egen skyld. Den erfaring har en lang række virksomheder og NGO’er for længst draget.

Dong Energy har i flere år haft succes med sine klimapartnerskaber. En nyere spiller SE Big Blue, der udspringer af Sydenergi, er i fuld gang med at etablere sig som klimapartner. Men er der forskel på, hvordan man skal arbejde med partnerskaber mellem en NGO og en virksomhed og mellem to virksomheder for at levere en succes?

CSR.dk har spurgt Dong Energy og Se Big Blue. De to energiselskaber rådgiver om, hvordan virksomhederne kan spare på energien og eventuelt også benytte besparelsen til at købe vedvarende energi fra vindmøller. Både energibesparelser og køb af vindmøllestrøm medvirker til at reducere virksomhedens CO2-udledning. De to firmaer mener, at successen afhænger af grundlæggende ledelsesfærdigheder.

Læs også: Nykredit lancerer ambitiøs klimaindsats

Skal integreres i forretningen
Hos SE Big Blue siger direktør Rasmus Plougmann Laursen:
”Et godt partnerskab er et fællesskab udviklet med kundens forretning for øje og netop integreret i og tilpasset til den enkelte kundes forretning. Altafgørende for et godt partnerskab er, at man også over tid sikrer den gode kundeoplevelse”.

Rasmus Plougmann Laursen opfordrer altid partnerne til at sætte tilpas høje mål på det strategiske niveau og samtidig være bevidste om de øvrige ledelsesniveauer: det taktiske og det operative:

Sæt ambitiøse mål
”På det strategiske niveau sætter man de ambitiøse mål. På det taktiske niveau ser man på den korte horisont og forholder sig til den mere tekniske rådgivning, omstilling og tilbagebetaling. På det operative niveau følger vi hele tiden sammen med kunden op på, hvor langt vi er i forhold til mål. Så længe, der er god afstemning af de tre planer, kan udrulningen af partnerskaber give mærkbare resultater”, siger Rasmus Plougmann Laursen, der er direktør for SE Big Blue og underdirektør i SE.

Klare ledelsesbeslutninger
Dong Energy’s koncerndirektør Lars Clausen siger via en e-mail, at de klimapartnere, der har opnået de bedste resultater, er dem, hvor der har været taget klare beslutninger fra ledelsen og klare holdninger til ansvarlighed. Det er forudsætningen for at sikre medarbejdernes opbakning, når der sker forandringer, mener Lars Clausen.

Forankring hos medarbejderne
Ifølge koncerndirektøren er det også afgørende for succes at opsætte mål og visioner i miljø- og klimastrategien; mål, der kan omsættes til konkrete handlinger, eksempelvis klare mål for CO2-reduktion og sparede kilowatt-timer.
”Når det lykkes at sætte et ledelsesmæssigt fokus og skabe forankring hos medarbejderne, kan der opnås besparelser på millionbeløb. Det har vi set hos eksempelvis Novo Nordisk, PFA og Novozymes,” siger koncerndirektør Lars Clausen.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

21.11.2025CSR.dk

DI-topchef efterlyser handling bag klimaambitioner

20.11.2025CSR.dk

Nyt studie kaster lys på effekter af forstyrrende demonstrationer

19.11.2025CSR.dk

Business casen for bæredygtighed – hvad betyder det?

19.11.2025CSR.dk

Trods lettere regler investerer kommunerne stadig ikke i solceller

18.11.2025CSR.dk

Danmark står uden for ny grøn koalition for skat på privatfly

18.11.2025Klimaklar

Sponseret

Klimaregnskab førte til 40 tons mindre plastspild om året hos CK Produktion

18.11.2025Valified

Sponseret

Bestyrelsens blinde vinkel: ESG er ikke så komplekst, som mange tror

17.11.2025CSR.dk

Danske virksomheder vil koble klima med sikkerhed og uafhængighed på COP30

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby