Roadmap giver overblik over bæredygtighedsrejsen

Sustainable Brands har udviklet et såkaldt Transformation Roadmap, der skal føre virksomheder fra basal compliance til gennemført bæredygtighed. CSR.dk har mødt en af hovedmændene bag roadmappen, Dimitar Vlahov, for at høre om værktøjets muligheder.

"Med de fem niveauer og fem områder, så er den både grundig og enkel, og samtidig meget bred i sin tilgang til at måle fremskridt, med praktiske råd lige fra topledelse til nuts ’n’ bolts”, siger Dimitar Vlahov om roadmappen. Foto: Sustainable Brands.

20.08.2019

Anders Kampmann, CSR.dk

Roadmappen er nu ved at finde fodfæste blandt både SB’s medlemmer og andre virksomheder. CSR.dk har mødt en af hovedmændene bag værktøjet, Director, Knowledge & Insights for SB, Dimitar Vlahov, for at høre om baggrunden for det, hvordan det virker, og hvilke muligheder, der kan give en virksomhed.

Roadmappens forholdsvis enkle opbygning skal gøre den tilgængelig for virksomheder af alle størrelser og i alle brancher..

Som Dimitar Vlahov selv peger på i et blogindlæg i The Guardian, så er bæredygtighed svært. Med sin opbygning som et håndgribeligt redskab til omstilling i fem niveauer, fra konventionelt firma og op til bæredygtigt brand, sigter roadmappen mod virksomheder af alle størrelser og i alle brancher, forklarer han.

”Man skal se roadmappen som en guide, der er meget hands-on i sin opbygning. Med de fem niveauer og fem områder, så er den både grundig og enkel, og samtidig meget bred i sin tilgang til at måle fremskridt, med praktiske råd lige fra topledelse til nuts ’n’ bolts”, siger Dimitar Vlahov.

Fra sit udgangspunkt anbefaler Dimitar Vlahov, der for nyligt har talt for Sustainable Leadership Network, selvsagt gerne ressourcer fra Sustainable Brands’ omfattende katalog, men fordi roadmappen i høj grad er rettet imod intern bedømmelse, så er virksomhedens egne løsninger i den grad også relevante.

En afgørende forudsætning for, at en virksomhed kan få succes med roadmappen er nemlig, at organisationen (ledelsen) er bevidst om sit udgangspunkt, og om hvor man gerne vil hen.

”Det er der en del virksomheder, som godt ved, men som ikke desto mindre er usikre på, hvad de skal gøre i praksis. Så er der dem, der ikke ved, hvad de næste skridt er; som er ‘lost in the landscape’ og har svært ved at se, hvor de skal sætte ind. Og endelig er der dem, der synes de gør nok, enten fordi de er det, jeg kalder ’uskyldigt uvidende’, eller fordi de overser fordelene ved at løfte sig yderligere”, forklarer Dimitar Vlahov.

”En virksomhed må starte med at spørge sig selv, om den har et purpose, og om det kan gøre en positiv forskel i forhold til verden omkring den, hvad enten det er miljømæssigt, socialt eller politisk”, fortsætter han.

Økonomisk gevinst, fælles opgave
At rejsen fra niveau 1 til 5 er lang og kan virke overvældende, er man meget bevidste om hos SB, understreger Dimitar Vlahov. Derfor arbejder man for tiden også på en rapport om de finansielle aspekter (RoI) omkring bæredygtighed, som – håber man – kan vise de økonomiske fordele i at investere i sit fodaftryk og sin effekt på samfundet.

I den forbindelse peger Dimitar Vlahov på, at roadmappen ikke som sådan skal ses som en metode til at styrke selve éns brand, men snarere det, den er; en praktisk guide, der kan inspirere til intern refleksion og få virksomhederne til at se mere holistisk på betydningen af at agere ansvarligt. Og måske også være mere åben omkring sine egne mangler.

”Bæredygtighed er en fælles opgave, ikke mindst på de højere niveauer, og en opgave, som i høj grad kalder på samarbejde og partnerskaber. Eksempelvis et vigtigt område som cirkulær økonomi – det er der ingen, der kan få succes med alene”, understreger han.

Blandt de større danske virksomheder, der har arbejdet med roadmappen, fremhæver Dimitar Vlahov ingrediensproducenten Chr. Hansen, der i starten af året blev udråbt som verdens mest bæredygtige virksomhed på WEF-topmødet i Davos, og som har formået at lave en god forretning ud af bæredygtighed.

De befinder sig aktuelt på niveau 4 (Emerging Leader), og vil gerne tage det sidste (svære) skridt op til niveau 5, hvor der i øvrigt er forholdsvis tomt lige nu. Da Dimitar Vlahov sammen med Kevin Hagen, der er ESG-chef i databeskyttelsesselskabet Iron Mountain, for et års tid siden for første gang løftede lidt på sløret for roadmappen, mente man endnu ikke, at der findes en virksomhed på niveau 5.

På opfordring fra CSR.dk pegede Vlahov dog på tøjmærket Patagonia, der gør meget ud af sit virksomhedsmæssige ansvar og arbejde med bl.a. græsrødder, som en aktør, der ”måske” befinder sig på topniveauet.

I takt med at flere virksomheder arbejder sig op gennem roadmappens niveauer, så fortsætter arbejdet med selve guiden også. Som et eksempel fremhæver Dimitar Vlahov FN’s Verdensmål som et element, man gerne vil inddrage i modellen, selvom det ikke er uden udfordringer.

Læs også: Coop er kongen af bæredygtige brands

”Mange amerikanske virksomheder er langt fremme, når det kommer til at bruge dem i kerneforretningen, men nok ikke så langt fremme, som her i Danmark. Målene kan godt virke lidt overvældende for nogle firmaer, specielt de mindre, så der er en vigtig opgave i ikke at gøre guiden for kompliceret”, slutter han.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

31.10.2025CSR.dk

Bill Gates: Verdens klimapolitik skal handle om mennesker, ikke kun temperaturer

31.10.2025CSR.dk

Når regler spænder ben for naturen: 16 nye anbefalinger til bedre biodiversitet i fødevaresektoren

31.10.2025CSR.dk

Cirkulært byggeri kræver fælles ansvar og klare rammer

30.10.2025CSR.dk

Danmark har kraftigt overvurderet potentialet for CO2-lagring

29.10.2025CSR.dk

Få danskere vælger grønne pensionsordninger

29.10.2025CSR.dk

Betonproducent reducerer CO2-udledning med 22 procent på tværs af sortimentet

28.10.2025CSR.dk

Organisationer: Lokale energifællesskaber skal løfte den grønne omstilling

27.10.2025MäRK

Sponseret

ESG – fra ambition til handling

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Folkekirkens Nødhjælp
Event
'Kæmp for alt, hvad du har kært' med generalsekretær Jonas Nøddekær

I november rejser Jonas Nøddekær, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, rundt i landet og fortæller om organisationens arbejde med billeder fra verdens brændpunkter herunder Ukraine, Palæstina, Zimbabwe og Cambodja.

Dato

28.10.2025

Sted

Odense, København, Aarhus, Haderslev, Aalborg

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
OHSMS Auditor/Lead Auditor course based on ISO 45001 | CQI IRCA Certified Course ID: 1877

This course is designed to develop a clear understanding of safety management in the modern era and provide those involved in audit conduct and management with the skills to fulfil their role.

Dato

03.11.2025

Sted

Odense

Klimakampen ApS
Event
Klimakampen - November 2025

Klimakampen er en interaktiv kampagne, hvor kollegaer konkurrerer om at udføre klimavenlige handlinger. Kampagnen skaber engagement, styrker fællesskabet og gør det let for jeres organisation at handle på klimaforandringer.

Dato

03.11.2025

Tid

00:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

03.11.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gavn

Dato

03.11.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus