Rådgivere skal også stilles til ansvar for greenwashing

Klima-aktivister retter i stigende grad skytset mod rådgivere, når det handler om greenwashing. Og de går grundigt til værks.

Der er som regel nogen, der har hjulpet til, når en virksomhed anklages for greenwashing. .

15.02.2022

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Klagen fra Greenpeace til Forbrugerombudsmanden over Mercedes-Benz’s seneste kampagne om co2-neutral produktion er ikke kun rettet med bilfabrikanten. Af klagebrevet fremgår det, at denne:

Læs også: Mercedes næste mål for anklage om greenwashing

”…omfatter  også  de  led,  der  har  medvirkenansvar  for  den  vildledende  markedsføringskampagne, herunder  den  advokat,  der  har  rådgivet  om  kampagnen;  det  reklamebureau,  der  har  designet  og eksekveret  kampagnen;  samt  de  medier,  der  har  bragt  den  vildledende  kampagne,  herunder Politiken,  Jyllandsposten,  udlejeren  af  stilladsreklamerne  og  Facebook.”

I en artikel på Børsen Bæredygtig siger Forbrugerombudsmanden at det nok er første gange, at så mange aktører indgår i én klagesag.

En ny strategi for at skabe forandring
Greenpeace i Danmark står ikke alene med strategien om at inddrage kommunikations-værdikæden, når de vil have virksomheder til at ændre adfærd. Ifølge en artikel og en podcast fra Financial Times skal man se inddragelsen af rådgiverne i klager eller sagsanlæg som en ny strategi fra klima-aktivisternes side. Og det er en strategi, som både er bygget grundigt op og som låner ikke så få værktøjer fra PR-bureauernes egen værktøjskasse. 

  • Der er skabt dokumentation for strategien med artiklen ” ”The role of public relations firms in climate change politics”, som i et peer-reviewed videnskabeligt tidsskrift, Climatic Change, konkluderer at ”…PR firms are a key organizational actor in climate politics”.
  • Man har skabt legitimation for strategien med en erklæring fra 450 videnskabsfolk, der beder PR- og reklamebureauer om at holde op med at arbejde for olie- og gasselskaber. Denne erklæring kommer i regi af et projekt kaldet ”Clean Creatives”.
  • Man skaber opbakning og signalerer momentum ved at tilbyde virksomheder at skrive under på en anden erklæring, om at man ikke længere vil hyre rådgivere og bureauer, som arbejder for fossilindustrien. Clean Creatives har produceret en liste over hvem, de rådgivere er.

Derudover bruger man, ifølge Financial Times’ USA-redaktør, midler som f.eks. kampagner på sociale medier, åbne breve til pressen, naming and shaming-taktikker til at få rådgivernes rolle frem i lyset. 

De skal også presses indefra
Målet at skabe både et ydre og et indre pres på rådgiverne. Et ydre pres hvor man bliver fravalgt af andre kunder. Og et indre pres, hvor det bliver svært for rådgiverne at hjælpe deres fossil-sektor kunder, fordi deres medarbejdere ikke er villige til at designe kampagner med budskaber, de opfatter som tvivlsomme.

Sidstnævnte indre pres kan allerede ses flere steder. Verdens største PR-firma, Edelman, lancerede i efteråret 2021 et 60-dages klimareview af sine kunder. I forbindelse med en præsentation af dette på et medarbejdermøde online blev der ifølge New York Times stillet ganske mange kritiske spørgsmål fra medarbejderne. Et andet eksempel er, at 1.000 medarbejder hos konsulentgiganten McKinsey i oktober 2021 sendte et brev til deres øverste ledelse, hvor de bad om åbenhed om virksomhedens kunders udledninger og strammere klimakrav til kunder.

Resultatet af Edelmans klimareview

Efter sit 60-dages undersøgelse af alle kunder ift. til CO2-udledninger, opstillede Edelman seks mål:

  • At arbejde med dem, som har forpligtet sig til at accelerere handling mod net zero og i overensstemmelse med Parisaftalen.
  • At sætte videnskab og fakta først
  • At fremme best practice og standarder for klimakommunikation
  • At sikre inklusivitet
  • At fokusere på retfærdig omstilling (just transition)
  • At stille sig selv til regnskab

Desuden vil Edelman sørge for, at alle ansatte gennemfører obligatorisk Climate Change Communications Training i løbet af 2022, og samarbejde med universiteter og tredjepartseksperter om at udvikle sådanne standarder og best practice.

Resultatet af Edelmans klima-review kan ses i faktaboksen til højre. Det førte ikke til eksklusion af kunder, men 20 virksomheder med høje udledninger vil blive inviteret til opfølgende dialog, hvilket kan føre til afbrudte samarbejder på længere sigt. 

Hjælper det at være i rummet
Edelman argumenterer, som mange andre rådgivere i andre sektorer, for, at det er bedre at have dialog med ”sorte” virksomheder, så man kan presse på for transformation, end at isolere dem.

"Rådgivervirksomhederne siger, at de er nødt til at være i rummet for at påvirke. At de skal arbejde med virksomhederne der er beskidte nu, men prøver at blive renere, og det kan de hjælpe dem med. … Den køber aktivisterne dog ikke, hvis svar typisk er: ”I har været i rummet i lang tid og det har ikke givet nok forandring". Det er den modsætning, der er og driver sammenstødene lige nu,” forklarer Financial Times’ USA-redaktør i podcasten.

Det er dog ikke kun klimaaktivisterne der er klar til et opgør med olie- og gasselskabernes synlighed. New York Times nævner f.eks. Amsterdams beslutning om at undersøge, hvordan man kan blokere for olie- og gasreklamer i bybilledet. Desuden arbejder man i flere lande på at forbyde at olie- og gasselskaber sponsorerer sportshold, og en række publikationer har begrænset eller er helt holdt op med at optage annoncer for fossile brændstoffer.

'Godt at der er en vagthund andre steder'
I Børsen Bæredygtigs artikel om Greenpeaces klage fremgår det, at flere danske kommunikationsbureauer og advokater mener, at det en god idé, at der også i rådgiverbranchen bliver større fokus på, hvad der er inden for lovens eller frivillige guidelines grænser, når det handler om bæredygtighed.

Læs også: Tøjmærke dropper begrebet 'bæredygtighed'

"Det er godt, at der er en vagthund andre steder end i virksomheden. Det er nødvendigt, fordi bæredygtighed er så stor en megatrend. Alle spørger efter større fokus på bæredygtighed fra virksomhederne. Det er blevet så høj en prioritet, at der også bliver taget nogle dumdristige, forkerte og hurtige beslutninger, nogle på dårlig rådgivning og uden juridisk præcedens,” siger Mads Byder, fra kommunikationsbureauet HelpPR til avisen.

Merkur Andelskasse

Sponseret

ESG-scoren er kejserens nye, sorte klæder

Energi Danmark A/S

Sponseret

Additionalitet i PPA’er: Betydningen af at gøre en forskel

Relateret indhold

27.02.2024CSR.dk

Sparekassen Kronjylland vil støtte fællesskaber, der har fokus på bevægelse

23.02.2024CSR.dk

Zalando laver om i deres bæredygtighedskommunikation

23.02.2024Dansk Erhverv

Sponseret

Virksomhederne, der rammes af gigantiske økonomiske konsekvenser fra CSRD, har brug for mere hjælp

20.02.2024Floral Affairs ApS

Sponseret

Modtag en gratis prøve på fremtidens blomster

20.02.2024Optimeet ApS

Sponseret

Bæredygtighed i fokus på Optimeet Messen

19.02.2024SustainBusiness

Sponseret

Rundrejse i Danmark skal gøre klimajournalistikken bedre

16.02.2024Dansk Erhverv

Sponseret

Ny analyse: Bæredygtighed accelererer bredt i dansk erhvervsliv

16.02.2024CSR.dk

Global undersøgelse: Næsten alle vil gerne ofre noget for klimaet

Jobmarked

Se alle

GPV

ESG Controller

Brænder du for at opbygge et ESG-miljø, hvor du får indflydelse på implementering af processer, sikre kvalitet og rettidig rapportering samt interaktion med ledere og andre stakeholdere på tværs af en global koncern?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

BDO Statsautoriseret revisionsaktieselskab

Klima og GHGP – bliv en central del af ESG-området i BDO

Har du lyst til -og erfaring med at arbejde med bæredygtighed og klimadagsordenen hos Danmarks virksomheder? Så har vi stillingen til dig: ESG-konsulent hos BDO. Med rollen følger en unik mulighed for at kombinere din faglige viden og kompetencer inden for miljø, klimaregnskaber og CO2- reducerende tiltag med en central position i opbygningen af BDO’s ESG-afdeling.

Område

Hele landet

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

DSV

Compliance Manager – develop our risk management strategy

Would you like to unfold and develop your expertise within IT risk management and compliance in a large, growing and global company?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

COOP Danmark A/S

Klimaansvarlig

Coop søger klimaansvarlig til ESG-afdeling

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

28.02.2024

EY

Konsulent - Sustainable Finance og Risk & Compliance (Frederiksberg)

Tænk! Hvis din karriere kunne have en varig indflydelse på dig og på verden?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

16.03.2024

Aalborg Kommune

Ambitiøs og knivskarp klimachef, der driver forandringer

Kan du omsætte vores ambitiøse visioner for klimaet til indsatser og handlinger, der skaber konkrete og målbare resultater? Kan du skabe grønne og bæredygtige forandringer? Som chef for vores nye klimaafdeling kommer du til at spille en nøglerolle i Aalborg Kommunes indsats for klimaet.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

28.02.2024

C WorldWide Asset Management

Sustainability/ESG Specialist

As our new Sustainability Specialist, you will contribute to defining, developing, and maintaining our strategic commitments and goals aligned with our overall firm-wide sustainability agenda. This multi-faceted role is organizationally anchored in our Global Clients team.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Semler Gruppen A/S

ESG Controlling & Reporting specialist til Semler Gruppen

Kunne du tænke dig at være med i udviklingen af Bæredygtighedsrapportering- og controlling i Semler Gruppen - og samtidig drive processen som ESG-projektleder?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Alexandra Instituttet

Alexandra Instituttet søger dygtig konsulent, der brænder for digitalisering af energisektoren

Brænder du for bæredygtighed, digitale teknologier og innovation? Og har du lyst til at være med til at digitalisere energi- og forsyningssektoren? Eller brænder du for datadeling, datasuverænitet og datasikkerhed? Så har du nu chancen for at blive en del af Alexandra Instituttets Insights Lab.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Sustainable Business Solutions ApS

Kickstart din karriere indenfor bæredygtighed allerede i praktikperioden

Drømmer du om at arbejde med bæredygtighed og skal du eller nogen du kender i praktik i foråret eller efteråret 2024? Så kan en praktik hos Sustainable Business Solutions måske lige være sagen.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

14.03.2024

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Uddannelse
Strategisk regnskabsforståelse

Styrk din regnskabsmæssige kunnen på 3 dage. Opnå øget indsigt i måling og tolkning af finansielle nøgletal, der er centrale for en virksomheds værdiskabelse, samt grundlæggende viden om budgettering og værdimåling.

Dato

10.01.2024

Sted

CBS Executive Fonden, Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

CBS Executive Fonden
Uddannelse
Agilitet Innovation og Forretningsudvikling

Lær de nyeste teorier om agilitet og få metodisk viden, som sætter dig i stand til at øge innovationskraften og forretningsudviklingen i din organisation. Kurset giver forståelse for vigtigheden og nyttigheden af fleksibilitet, dynamik og risikovillighed.

Dato

15.01.2024

Sted

CBS Executive Fonden, Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

Bureau Veritas Certification
Webinar
Webinar: Har du brug for en intern eller ekstern sikkerhedsrådgiver?

Du har mulighed for at blive klogere på begrebet "sikkerhedsrådgiver", når vi afholder vores webinar den 18. januar 2024.

Dato

18.01.2024

Tid

13:15

Sted

Online

Bureau Veritas Certification
Møde
Netværksmøde: Food Waste & Loss

Gratis opstartsmøde den 31. januar 2024

Dato

31.01.2024

Tid

09:00

Sted

Bureau Veritas, Fredericia

Carve Consulting
Gå-hjem-møde
Skab værdi med dataetik

For mange er dataetik stadig ikke helt håndgribeligt. Men her kan du høre om, hvordan dataetik er indlejret i chatbots og hvilke dataetiske tiltag, det kræver at få D-mærket. Du får også en kort introduktion til Håndbog i dataetik og dens dataetiske principper og implementeringsredskaber.

Dato

27.02.2024

Tid

15:00

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, København K

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Eliminér lønforskel mellem kønnene | 90 min LIVE session

Ønsker du at arbejde med ligestilling i din virksomhed, og mangler du værktøjer? United Nation Global Compact inviterer på et gratis læringsforløb i forbindelse med Kvindernes internationale kampdag. Denne LIVE session er den anden del i forløbet og afvikles i samarbejde med EPIC (Equal Pay International Coalition) og Gapsquare. Her får du en gennemgang af det konkrete arbejde skridt for skidt med eksempler fra virksomheder samt Best Practice fra erhvervslivet.

Dato

28.02.2024

Tid

10:00

Sted

Online