Postevand

Det er egentlig god, gammeldags kommunikation, men det har han intet imod, for det er til gavn for os alle sammen. Hør på CSR i Praksis d. 18/5 hvordan et simpelt produkt som postevand på karton kan kombinere adskillige verdensmål i bæredygtig forretning

Jesper Krogh Kjeldsen er medindehaver af Postevand, der leverer vand tappet på karton fra en kilde nær dig.

05.05.2017

CSR.dk

Som medindehaver og producent er Jesper Krogh Kjeldsen drivkraft og ildsjæl i virksomheden Postevand. Konceptet er lige så simpelt som navnet, og det er netop dets styrke, fortæller han med håbet om, at styrken er stor nok til at slå alle de konkurrerende produkter på markedet. Ikke for egen vindings skyld, men fordi hans produkt målt på en bæredygtighedsskala er flere længder foran de andre. Blandt andet fordi det er på karton og ikke plast.

Læs også: Postevand

”Med den tid, plastik tager om at blive nedbrudt, vil alt det plastik, der er blevet produceret, og som ikke er blevet brændt eller på anden måde fjernet af os mennesker, stadig være her om 1.000 år,” slår Jesper Krogh Kjeldsen fast og henviser til Verdensmål 14, som siger, at vi skal bevare og sikre bæredygtig brug af verdens have og deres ressourcer.

På Danish Foodclusters seminar om bæredygtig produktion på CSR i Praksis-konferencen d. 18. maj er Jesper Krogh Kjeldsen og Postevand er en af casene. For deltagerne bliver det en god lejlighed til at se, hvordan Verdensmålene kan danne udgangspunktet for innovation og ”market pull”.

Læs også: Program for CSR i Praksis

”Der er i øjeblikket seks gange mere plastik i verdenshavene, end der er fisk, og det er da skræmmende. Det er simpelthen en no-brainer, at vi bliver ved med at producere plastik, når vi ved, det ikke er bæredygtigt,” fortæller Jesper Krogh Kjeldsen som årsagen bag Postevand.

Fortællingen: værn om planeten
Jesper Krogh Kjeldsen tror på mulighederne i Verdensmålene, for ellers ville Postevand aldrig være blevet født. Det er dem, der gør hele forskellen, understreger han, for basalt set, skal hans produkt som andre vandprodukter på markedet bare kunne slukke tørsten. Intet andet. Differentieringen kan så være i form af prisen, fortællingen om vandet fra kilden ”langt ude” i skoven eller den fancy flaske med det smarte design fra Italien. I Postevands tilfælde er fortællingen slet og ret, at vi skal værne om vores vand, lige som vi skal værne om planeten. Derfor er Postevand’s produkt fra inderst til yderst tænkt så bæredygtigt, som det kan gøres: ”det gode danske drikkevand”, tappet på pap fra en hane nær dig, så transporten bliver mindst mulig.

Læs også: Danish Food Cluster

”Vi skal lære os selv at tænke i bæredygtighed og se 10, 20, 50 år frem i tiden, når vi udvikler og designer vores produkter. Fx er vores karton baseret på 70 % FSC træ, og vi er FSC-partner. Vi ved godt, at så mangler vi 30 %, men det er så langt, vi har kunnet komme, med den teknologi, vi har nu. Målet er selvfølgelig, at det skal være 100 %, og det arbejder vi hele tiden på,” siger Jesper Krogh Kjeldsen, som interesseret følger med i Carlsbergs udvikling af 100 % bionedbrydelige plastflasker.

Jesper Krogh Kjeldsen er ikke blind for, at nogen vil mene, at man lige så godt kan drikke vand fra hanen, og at en kande vand på bordet pynter mere end en drikkekarton. Ja, faktisk er han helt enig. For det er lige præcis essensen i hans produkt: ”Vi har taget et produkt med lav værdi og gjort det til fortællingen om bæredygtighed. Det afgørende er, at vi alle bliver klar over vigtigheden af, at vi forlader planeten i bedre stand, end vi overtog den. Det kan godt være, det bliver en god forretning, men uanset hvad vil vi gøre det på en transparent og med no-bullshit måde. Og vi har ikke noget valg: skal vi overleve som mennesker, er vi nødt til at opfylde Verdensmålene! Folk bør selvfølgelig bruge vandet fra hanen, når de kan. Men når det ikke er en mulighed, vil vi gerne være det bedste alternativ på markedet.”

Brug Verdensmålene i CSR-indsatsen
Med 6 stærke organisationer bag 12 inspirerende hands-on seminarer giver CSR i Praksis-konferencen rig mulighed for at komme hele vejen rundt for dem, der gerne vil vide mere om, hvordan Verdensmålene kan bruges i CSR-indsatsen. Konferencen er både for private og offentlige virksomheder, NGO’er, myndigheder, rådgivere, offentlige institutioner og alle andre, som er nysgerrige eller vidensbegærlige omkring Verdensmålene, eller som ønsker inspiration og løsninger til at styrke CSR-indsatsen.
 
Læs også: tilmelding til CSR i Praksis
 
De seks seminarer er:
 

  • KEA - Verdensmålene i en design kontekst - et mulighedsrum for samarbejder på tværs
  • Danish Food Cluster - CSR i praksis – også i fødevarebranchen!
  • Lifestyle & Design Clusters – Gør cirkulær økonomi til fremtidens forretning,
  • Skovdyrkerne - partnerskaber med grønne NGO’er om Verdensmålene,
  • JURAAD - Som leder kan du bruge lovgivningen som løftestang i dit CSR arbejde - hvis du kender den,
  • Grakom - Verdensmålene i et forretningsmæssigt perspektiv.

 
Konferencen indledes med indlæg ved chefkonsulent i DI Sara Krüger Falk under titlen ”Arbejd med FN's verdensmål i CSR-indsatsen”, og hun vil her komme ind på nogle af de initiativer, der er sat i søen for at hjælpe virksomhederne i deres arbejde med Verdensmålene. Konferencen indledes af Ingo Østerskov, administrerende direktør for KEA.

Rambøll A/S

Sponseret

Bliv klogere på CER

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

16.09.2025CSR.dk

Nordiske film- og tv-aktører går sammen om fælles grønne standarder

16.09.2025CSR.dk

Grønt kompromis i Bruxelles: Hybridbiler kan blive en del af bilindustriens grønne omstilling

16.09.2025Valified

Sponseret

Valified opruster: Ny CEO (interim) og ny retning skal styrke ESG som forretningsdriver

15.09.2025CSR.dk

EU udsætter klimamål: Uenigheder spænder ben for 2035- og 2040-mål

14.09.2025Rambøll A/S

Sponseret

Bliv klogere på CER

12.09.2025CSR.dk

Rock Flour Company får investering til at udnytte grønlandsk gletjsermel til CO2-fangst og gødning

12.09.2025CSR.dk

Oprustningen presser bæredygtighed i baggrunden hos rådgivende ingeniører

11.09.2025CSR.dk

Ny rapport: Klimapolitik kan mindske ulighed og øge sammenhængskraften

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dakofa
Seminar
Hybrid-Seminar: Hvordan kan den fremme den cirkulære omstilling i byggebranchen?

Den nye byggevareforordning trådte i kraft den 7. januar 2025 og vil få fuld anvendelse frem mod 8. januar 2026. Forordningen fastlægger harmoniserede EU-regler for byggevarer. Hensigten er, at den skal fremme byggevarers frie bevægelighed på markedet, reducere den administrative byrde (gennem digitale løsninger) og sikre, at byggevarer er i overensstemmelse med principperne for cirkulær økonomi og nye byggeteknologier.

Dato

17.09.2025

Tid

12:30

Sted

Online / Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Uddannelse
Kvalitetsleder

Kompetencegivende kvalitetslederuddannelse

Dato

18.09.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Seminar
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

MäRK
Morgenmøde
AT DRIVE FORRETNING ER IKKE EN RET – MEN ET ANSVAR

Vi lever i en tid, hvor compliance ikke er nok. Hvor ansvar ikke kan reduceres til regneark, dokumentation og business as usual. Verden har brug for virksomheder, der handler med etisk dømmekraft og menneskelig integritet. Som ikke kun spørger “Hvad må vi?”, men “Hvad er rigtigt – ikke bare her og nu, men også for kommende generationer?”

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Merkur Andelskasse, Vesterbrogade 40, 1. sal, 1620 København

Dakofa
Kursus
En god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning

Et nødvendigt gør-det-selv kursus for såvel udbydere som tilbudsgivere. På dette kursus sætter vi nemlig fokus på rammerne for og kommunernes værktøjer til at sikre en god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning i en tid, hvor udbud og kontrakter er et væsentligt link mellem udbydere og entreprenører. Grundet overvældende interesse er dette en gentagelse af kurset fra marts 2025.

Dato

18.09.2025

Tid

10:00