Over 60 reklamebureauer kræver stop for fossilreklamer
Britiske bureauer vil have forbud mod reklamer og sponsorater fra olie- og gasselskaber, ligesom det tidligere er sket med tobak. De mener, frivillige tiltag ikke rækker, og at politikerne må gribe ind.
I en fælles udmelding opfordrer en lang række medie- og reklamebureauer den britiske regering til at indføre et forbud mod reklamer og sponsorater fra olie- og gasselskaber.
Bureauerne, alle med over 1.000 ansatte, har underskrevet et åbent brev med kravet om regulering. De ønsker, at fossilreklamer får samme status som tobaksreklamer: forbudt og klart begrænset ved lov.
Baggrunden er ønsket om at dæmme op for den påvirkning, som fossilreklamer har på både forbrugsvaner og offentlighedens opfattelse. Ifølge initiativtagerne bidrager markedsføringen til at legitimere produkter, der undergraver klimamål og folkesundhed.
Sammenhæng mellem reklame, greenwashing og forbrug
Det åbne brev blev udgivet op til en debat om emnet i det britiske underhus efter en underskriftsindsamling med over 110.000 borgere bag.
Under debatten pegede flere medlemmer af det britiske parlament på, at reklamer bruges strategisk til at opbygge tillid til fossilindustrien og forsinke politiske tiltag. Kritikere mener, at branchen trækker på velkendte metoder fra tobaksindustrien, hvor sponsorater og synlighed i sport og medier bruges til at skabe positiv opmærksomhed.
Der blev også fremlagt dokumentation for, hvordan olie- og gasselskaber målretter markedsføring mod beslutningstagere og nøglemiljøer. Samtidig peger flere rapporter på, at det meste af industrien fortsat investerer langt mere i fossile projekter end i vedvarende energi, til trods for grønne budskaber i deres annoncer.
Der blev også henvist til byer som Glasgow og Amsterdam samt ny fransk lovgivning, hvor fossilreklamer allerede er forbudt. Tilhængerne af et britisk forbud mener, at det er nødvendigt at begrænse fossilindustriens adgang til kulturel og kommerciel legitimitet, hvis Storbritannien skal nå sine klimamål.
- lhs