Onlinegigant kalder ikke længere produkter bæredygtige

Kommunikationen til forbrugere er fremover støvsuget for anprisninger og vurderinger af effekt i forhold til bæredygtighed. Et naturligt næste skridt i udviklingen, siger Zalando.

Zalando har ændret brugeroplevelsen, siger de, så kunderne ikke får misvisende oplysninger om bæreydgtighed. .

13.10.2022

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Siden 2019 har man som kunde på ehandelsplatformen Zalando kunnet vælge produkter med mærket "bæredygtighed", når man var på udkig efter sit næste køb til garderoben. Det er slut nu. 

Man kan stadig vælge "bæredygtighed som sorteringskriterie, men ingen produkter bliver kaldt bæredygtige. 

"Fremover vil vores kommunikation til kunder ikke indeholde udsagn om hvilken effekt et produkt har på miljøet. I stedet vil vi neutralt kommunikere om f.eks. produkters materialesammensætning baseret på tredjepartscertificeringer," forklarer Zalando på deres website. 

Ikke muligt med generiske udsagn
Zalando har da også fået hård kritik af deres brug af begrebet bæredygtighed indtil nu. For mindre end en måned siden blev virksomheden f.eks. første modtager af det norske forbrugerråds nye greenwashing-pris, og i Danmark anmeldte Forbrugerrådet Tænk i 2021 virksomheden til Forbrugerombudsmanden.

Zalando fremhæver EU-Kommissionens guideline om netop bæredygtighedskommunikation fra december 2021 som en afgørende faktor i deres beslutning om at ændre på måden, de taler om bæredygtighed på. Med basis i denne, har 25 teams med over 100 medarbejdere internt i Zalando arbejdet på at "opdatere kundeoplevelsen", som virksomheden kalder det. 

"Hvis man skal arbejde i overensstemmelse med gældende regler for markedskommunikation, så er det helt enkelt ikke længere muligt at arbejde med generiske udsagn og brugen af ord, der ikke umiddelbart kan understøttes af standarder/certificeringer fra tredjeparter. Det skridt, vi tager nu, er i overensstemmelse med det. Det er et stort skridt, men det er også vigtigt at understrege, at det ikke er det sidste, vi kommer til at tage. I takt med at vi får bedre adgang til data, kan vi fortsætte med at udvikle troværdig og autentisk kommunikation om produkterne på vores platform," siger Laura Coppen, som er chef for circularity hos Zalando. 

Mere regulering strammer kravene
Der ligger mere end gode viljer bag Zalandos fortsatte arbejde med at kommunikere om produkters bæredygtighedskarakteristika. Laura Coppen fremhæver, at bl.a. EU's stærkt udvidede ECO-designregler og harmonisering af beregning af produkters miljømæssige fodaftryk vil have stor indlfyldelse på, hvordan man kan kommunikere. 

"Næste fase kommer bl.a. til at handle om at ramme kravene fra EU's regulering, og vi afsøger i disse år, hvordan produktkommunikation mod kunderne kan se ud i fremtiden. Der hersker ingen tvivl om, at vores kommunikation skal overholde reglerne. I tillæg til det har vi også et andet hensyn at tage. Vores kommunikation skal engagere vores kunder, og vi vil gerne kunne opfordre dem til at vælge de produkter, som har en bedre track-record på materialer og design ift. bæredygtighed. Vi vil give kunderne magt og indsigt til at foretage bedre valg uden at det bliver tungt og svært tilgængeligt - hos os skal det helst være det modsatte, men stadig troværdigt og verificeret," siger Laura Coppen. 

Den nye brugeroplevelse gik i luften d. 13. oktober, og klikker man på små ikoner i billedet af et givent produkt får man et popupvindue med oplysninger om certificeringer, designvalg og meget andet. 

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

19.11.2025CSR.dk

Nye tal: Klima er stadig afgørende for, hvordan danskerne stemmer

17.11.2025CSR.dk

Folkekirkens Nødhjælp går ind i kampen for at sikre VM i fodbold mod klimakrisen

12.11.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Hjælp de grønne retter på vej – en dialogguide til mødesælgere

11.11.20253H Law

Sponseret

Store bøder og en aktiv Forbrugerombudsmand: Er compliance med markedsføringen virkelig så vigtig?

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

08.10.2025MäRK

Sponseret

Fra logik til magi - Virksomhedernes bæredygtighedsfortællinger skal flytte ud af hjernen og ind i hjertet

24.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Fødevarebranchen

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

UN Global Compact Network Denmark
Seminar
Seminar: Building Sustainable Value Chains in South Asia

Would you like to get a better understanding of key sustainability challenges and opportunities in India and/or Bangladesh? Would you like to strengthen your work with ESG issues in South Asia? Or do you want to explore export of sustainable solutions to the South Asian industry? Then join this exciting seminar which brings together experts and advisors from India and Bangladesh to dive into the potential of both markets to advance ESG/sustainability issues, market sustainable solutions, and gain competitive advantages.

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

København

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online