Onlinegigant kalder ikke længere produkter bæredygtige

Kommunikationen til forbrugere er fremover støvsuget for anprisninger og vurderinger af effekt i forhold til bæredygtighed. Et naturligt næste skridt i udviklingen, siger Zalando.

Zalando har ændret brugeroplevelsen, siger de, så kunderne ikke får misvisende oplysninger om bæreydgtighed. .

13.10.2022

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Siden 2019 har man som kunde på ehandelsplatformen Zalando kunnet vælge produkter med mærket "bæredygtighed", når man var på udkig efter sit næste køb til garderoben. Det er slut nu. 

Man kan stadig vælge "bæredygtighed som sorteringskriterie, men ingen produkter bliver kaldt bæredygtige. 

"Fremover vil vores kommunikation til kunder ikke indeholde udsagn om hvilken effekt et produkt har på miljøet. I stedet vil vi neutralt kommunikere om f.eks. produkters materialesammensætning baseret på tredjepartscertificeringer," forklarer Zalando på deres website. 

Ikke muligt med generiske udsagn
Zalando har da også fået hård kritik af deres brug af begrebet bæredygtighed indtil nu. For mindre end en måned siden blev virksomheden f.eks. første modtager af det norske forbrugerråds nye greenwashing-pris, og i Danmark anmeldte Forbrugerrådet Tænk i 2021 virksomheden til Forbrugerombudsmanden.

Zalando fremhæver EU-Kommissionens guideline om netop bæredygtighedskommunikation fra december 2021 som en afgørende faktor i deres beslutning om at ændre på måden, de taler om bæredygtighed på. Med basis i denne, har 25 teams med over 100 medarbejdere internt i Zalando arbejdet på at "opdatere kundeoplevelsen", som virksomheden kalder det. 

"Hvis man skal arbejde i overensstemmelse med gældende regler for markedskommunikation, så er det helt enkelt ikke længere muligt at arbejde med generiske udsagn og brugen af ord, der ikke umiddelbart kan understøttes af standarder/certificeringer fra tredjeparter. Det skridt, vi tager nu, er i overensstemmelse med det. Det er et stort skridt, men det er også vigtigt at understrege, at det ikke er det sidste, vi kommer til at tage. I takt med at vi får bedre adgang til data, kan vi fortsætte med at udvikle troværdig og autentisk kommunikation om produkterne på vores platform," siger Laura Coppen, som er chef for circularity hos Zalando. 

Mere regulering strammer kravene
Der ligger mere end gode viljer bag Zalandos fortsatte arbejde med at kommunikere om produkters bæredygtighedskarakteristika. Laura Coppen fremhæver, at bl.a. EU's stærkt udvidede ECO-designregler og harmonisering af beregning af produkters miljømæssige fodaftryk vil have stor indlfyldelse på, hvordan man kan kommunikere. 

"Næste fase kommer bl.a. til at handle om at ramme kravene fra EU's regulering, og vi afsøger i disse år, hvordan produktkommunikation mod kunderne kan se ud i fremtiden. Der hersker ingen tvivl om, at vores kommunikation skal overholde reglerne. I tillæg til det har vi også et andet hensyn at tage. Vores kommunikation skal engagere vores kunder, og vi vil gerne kunne opfordre dem til at vælge de produkter, som har en bedre track-record på materialer og design ift. bæredygtighed. Vi vil give kunderne magt og indsigt til at foretage bedre valg uden at det bliver tungt og svært tilgængeligt - hos os skal det helst være det modsatte, men stadig troværdigt og verificeret," siger Laura Coppen. 

Den nye brugeroplevelse gik i luften d. 13. oktober, og klikker man på små ikoner i billedet af et givent produkt får man et popupvindue med oplysninger om certificeringer, designvalg og meget andet. 

Merkur Andelskasse

Sponseret

Merkur deler ud af indtjeningen gennem andelskassens Værdipulje: Her er modtagerne

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

05.12.2024Atea Danmark A/S

Sponseret

Atea bliver en del af ny rangliste over verdens mest bæredygtige virksomheder

04.12.2024CSR.dk

Ny genbrugskampagne skal bekæmpe elektronikaffald

25.11.2024DreistStorgaard Advokater A/S

Sponseret

Governance på agendaen i ESG

22.11.2024Accura Advokatpartnerselskab

Sponseret

En transparent værdikæde er nøglen til en bæredygtig succes

22.11.2024DreistStorgaard Advokater A/S

Sponseret

Hvad må man - og hvad må man ikke - sige, om det man gør på det ”grønne” område?

19.11.2024SustainImpact ApS

Sponseret

CSRD integrerer bæredygtighed i strategien

12.11.2024SustainImpact ApS

Sponseret

Kærlighed og Kindhest

08.11.2024CSR.dk

Millionbøde til bilproducent for greenwashing i Danmark

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
FSR - danske revisorer
Uddannelse
Bæredygtighed for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med bæredygtighed og ESG - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og ny indsigt i de krav CSRD stiller til store selskabers rapportering om bæredygtighed ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser.

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

FSR - danske revisorer
Uddannelse
Nye roller og ESG kontroller for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med vurdering af risici og kontroller inden for bæredygtighed - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og indsigt i den måde I kan gribe arbejdet an på ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

MäRK
Kursus
Impact Manager

Join the Impact Manager program in Copenhagen to lead your company towards a sustainable future. Become an expert in B Corp tools and connect with a community of change-makers dedicated to helping businesses measure what matters and improve their impact.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Copenhagen

Bureau Veritas
Kursus
Intro til CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Bureau Veritas Business Academy, Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

04.12.2024

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

access2innovation
Morgenmøde
Vitual A2i Talk: Visions for improved trade relations with Africa

Boosting trade relations between Denmark and the African continent with a focus on value chains and sustainable transition.

Dato

06.12.2024

Tid

09:30

Sted

Virtualt