ØGO-sag udløser politianmeldelse: ’Grov overtrædelse af loven’

Ifølge Forbrugerombudsmanden fremstod Netto’s markedsføring af ØGO-mærket som mere bæredygtig end dokumentationen tilsiger. Salling Group beklager fejlen.

17.09.2025

CSR.dk

Forbrugerombudsmanden har meldt Salling Group til politiet for vildledende markedsføring i forbindelse med Netto’s omtale af produktserien ØGO.

Sagen drejer sig om en tilbudsmail fra Netto+ og opslag på sociale medier, hvor ØGO blev præsenteret som ’Danmarks fjerdemest bæredygtige brand’. Det udsagn bygger på en forbrugerundersøgelse foretaget af den private virksomhed SB Insight, som står bag Sustainable Brand Index.

Ifølge Forbrugerombudsmanden fremstod det i markedsføringen, som om ØGO var blevet objektivt vurderet til at være blandt de mest bæredygtige mærker. I virkeligheden afspejlede placeringen alene, hvordan forbrugerne opfatter mærket.

Forbrugerombudsmanden vurderer, at det kan have givet kunderne et forkert indtryk af produkternes klima- og miljøpåvirkning og dermed også påvirket deres valg.

”Sagen viser nok engang, at virksomheder skal være varsomme med de udsagn, de benytter i deres markedsføring. Hvis Salling Group skriver, at et mærke har en fjerdeplads i bæredygtighed, så skal det naturligvis være korrekt og kunne dokumenteres”, sagde Forbrugerombudsmand Torben Jensen i en pressemeddelelse.

Salling Group har tidligere fået både en skriftlig indskærpelse og en orientering fra Forbrugerombudsmanden om brugen af bæredygtighedsudsagn. Det skete i 2022 og igen i 2024.

Netto: Udsagnet var ikke præcist nok

Salling Group har i et skriftligt svar til DR erkendt fejlen og understreger, at markedsføringen ikke var tilsigtet vildledende.

I et skriftligt svar til DR, skriver koncernen, at udsagnet opstod i forbindelse med omtalen i Sustainable Brand Index, og at det i iveren over den positive omtale ikke blev præciseret, at der var tale om forbrugernes vurdering og altså ikke en dokumenteret bæredygtighedsvurdering.

”Dermed foranledigede vi læsere til at tro, at ØGO er et bæredygtigt brand. Havde det ene ord eller præciseringen indgået, må vi formode, at vi i dag ikke ville stå med en politianmeldelse og en potentiel bøde”, skriver Salling.

Forbrugerombudsmanden har de seneste år haft særligt fokus på greenwashing og har set en stigning i antallet af sager. I 2023 modtog myndigheden det hidtil højeste antal klager om grøn markedsføring.

- lhs

Rambøll A/S

Sponseret

Bliv klogere på CER

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

17.09.2025CSR.dk

ØGO-sag udløser politianmeldelse: ’Grov overtrædelse af loven’

17.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Transportbranchen

16.09.2025MäRK

Sponseret

Vi får den verden, vi fortæller om

15.09.2025CSR.dk

Cirkulær økonomi vinder frem i klimakommunikationen

15.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Detailbranchen

10.09.2025CSR.dk

Slut med ekstra midler til greenwashing trods stort behov

09.09.2025Vugge til Vugge ApS

Sponseret

Green Claims Under Scrutiny: How to Communicate with Evidence

08.09.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: B2B og ESG - Gælder markedsføringsloven?

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dakofa
Seminar
Hybrid-Seminar: Hvordan kan den fremme den cirkulære omstilling i byggebranchen?

Den nye byggevareforordning trådte i kraft den 7. januar 2025 og vil få fuld anvendelse frem mod 8. januar 2026. Forordningen fastlægger harmoniserede EU-regler for byggevarer. Hensigten er, at den skal fremme byggevarers frie bevægelighed på markedet, reducere den administrative byrde (gennem digitale løsninger) og sikre, at byggevarer er i overensstemmelse med principperne for cirkulær økonomi og nye byggeteknologier.

Dato

17.09.2025

Tid

12:30

Sted

Online / Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Uddannelse
Kvalitetsleder

Kompetencegivende kvalitetslederuddannelse

Dato

18.09.2025

Sted

Odense

MäRK
Morgenmøde
AT DRIVE FORRETNING ER IKKE EN RET – MEN ET ANSVAR

Vi lever i en tid, hvor compliance ikke er nok. Hvor ansvar ikke kan reduceres til regneark, dokumentation og business as usual. Verden har brug for virksomheder, der handler med etisk dømmekraft og menneskelig integritet. Som ikke kun spørger “Hvad må vi?”, men “Hvad er rigtigt – ikke bare her og nu, men også for kommende generationer?”

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Merkur Andelskasse, Vesterbrogade 40, 1. sal, 1620 København

Bureau Veritas
Seminar
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Dakofa
Kursus
En god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning

Et nødvendigt gør-det-selv kursus for såvel udbydere som tilbudsgivere. På dette kursus sætter vi nemlig fokus på rammerne for og kommunernes værktøjer til at sikre en god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning i en tid, hvor udbud og kontrakter er et væsentligt link mellem udbydere og entreprenører. Grundet overvældende interesse er dette en gentagelse af kurset fra marts 2025.

Dato

18.09.2025

Tid

10:00