ØGO-sag udløser politianmeldelse: ’Grov overtrædelse af loven’

Ifølge Forbrugerombudsmanden fremstod Netto’s markedsføring af ØGO-mærket som mere bæredygtig end dokumentationen tilsiger. Salling Group beklager fejlen.

17.09.2025

CSR.dk

Forbrugerombudsmanden har meldt Salling Group til politiet for vildledende markedsføring i forbindelse med Netto’s omtale af produktserien ØGO.

Sagen drejer sig om en tilbudsmail fra Netto+ og opslag på sociale medier, hvor ØGO blev præsenteret som ’Danmarks fjerdemest bæredygtige brand’. Det udsagn bygger på en forbrugerundersøgelse foretaget af den private virksomhed SB Insight, som står bag Sustainable Brand Index.

Ifølge Forbrugerombudsmanden fremstod det i markedsføringen, som om ØGO var blevet objektivt vurderet til at være blandt de mest bæredygtige mærker. I virkeligheden afspejlede placeringen alene, hvordan forbrugerne opfatter mærket.

Forbrugerombudsmanden vurderer, at det kan have givet kunderne et forkert indtryk af produkternes klima- og miljøpåvirkning og dermed også påvirket deres valg.

”Sagen viser nok engang, at virksomheder skal være varsomme med de udsagn, de benytter i deres markedsføring. Hvis Salling Group skriver, at et mærke har en fjerdeplads i bæredygtighed, så skal det naturligvis være korrekt og kunne dokumenteres”, sagde Forbrugerombudsmand Torben Jensen i en pressemeddelelse.

Salling Group har tidligere fået både en skriftlig indskærpelse og en orientering fra Forbrugerombudsmanden om brugen af bæredygtighedsudsagn. Det skete i 2022 og igen i 2024.

Netto: Udsagnet var ikke præcist nok

Salling Group har i et skriftligt svar til DR erkendt fejlen og understreger, at markedsføringen ikke var tilsigtet vildledende.

I et skriftligt svar til DR, skriver koncernen, at udsagnet opstod i forbindelse med omtalen i Sustainable Brand Index, og at det i iveren over den positive omtale ikke blev præciseret, at der var tale om forbrugernes vurdering og altså ikke en dokumenteret bæredygtighedsvurdering.

”Dermed foranledigede vi læsere til at tro, at ØGO er et bæredygtigt brand. Havde det ene ord eller præciseringen indgået, må vi formode, at vi i dag ikke ville stå med en politianmeldelse og en potentiel bøde”, skriver Salling.

Forbrugerombudsmanden har de seneste år haft særligt fokus på greenwashing og har set en stigning i antallet af sager. I 2023 modtog myndigheden det hidtil højeste antal klager om grøn markedsføring.

- lhs

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

08.10.2025MäRK

Sponseret

Fra logik til magi - Virksomhedernes bæredygtighedsfortællinger skal flytte ud af hjernen og ind i hjertet

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

23.09.2025CSR.dk

Bureau lukker hjemmesider efter påtale: Solgte mærker uden substans til virksomheder

22.09.20253H Law

Sponseret

Grønne buzzwords under lup: Gennemgang af udbredte begreber og hvorfor de kan være problematiske.

18.09.2025BSR

Sponseret

From the Frontlines of Scope 3: Key Lessons from Supplier Engagement Initiatives

18.09.2025BSR

Sponseret

From the Frontlines of Scope 3: Key Lessons from Supplier Engagement Initiatives

17.09.2025CSR.dk

Fra benægtelse til forvirring: Moderne klimaskeptikere vil så tvivl frem for at benægte

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Folkekirkens Nødhjælp
Event
'Kæmp for alt, hvad du har kært' med generalsekretær Jonas Nøddekær

I november rejser Jonas Nøddekær, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, rundt i landet og fortæller om organisationens arbejde med billeder fra verdens brændpunkter herunder Ukraine, Palæstina, Zimbabwe og Cambodja.

Dato

28.10.2025

Sted

Odense, København, Aarhus, Haderslev, Aalborg

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
OHSMS Auditor/Lead Auditor course based on ISO 45001 | CQI IRCA Certified Course ID: 1877

This course is designed to develop a clear understanding of safety management in the modern era and provide those involved in audit conduct and management with the skills to fulfil their role.

Dato

03.11.2025

Sted

Odense

Klimakampen ApS
Event
Klimakampen - November 2025

Klimakampen er en interaktiv kampagne, hvor kollegaer konkurrerer om at udføre klimavenlige handlinger. Kampagnen skaber engagement, styrker fællesskabet og gør det let for jeres organisation at handle på klimaforandringer.

Dato

03.11.2025

Tid

00:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

03.11.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gavn

Dato

03.11.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus