ØGO-sag udløser politianmeldelse: ’Grov overtrædelse af loven’
Ifølge Forbrugerombudsmanden fremstod Netto’s markedsføring af ØGO-mærket som mere bæredygtig end dokumentationen tilsiger. Salling Group beklager fejlen.
Forbrugerombudsmanden har meldt Salling Group til politiet for vildledende markedsføring i forbindelse med Netto’s omtale af produktserien ØGO.
Sagen drejer sig om en tilbudsmail fra Netto+ og opslag på sociale medier, hvor ØGO blev præsenteret som ’Danmarks fjerdemest bæredygtige brand’. Det udsagn bygger på en forbrugerundersøgelse foretaget af den private virksomhed SB Insight, som står bag Sustainable Brand Index.
Ifølge Forbrugerombudsmanden fremstod det i markedsføringen, som om ØGO var blevet objektivt vurderet til at være blandt de mest bæredygtige mærker. I virkeligheden afspejlede placeringen alene, hvordan forbrugerne opfatter mærket.
Forbrugerombudsmanden vurderer, at det kan have givet kunderne et forkert indtryk af produkternes klima- og miljøpåvirkning og dermed også påvirket deres valg.
”Sagen viser nok engang, at virksomheder skal være varsomme med de udsagn, de benytter i deres markedsføring. Hvis Salling Group skriver, at et mærke har en fjerdeplads i bæredygtighed, så skal det naturligvis være korrekt og kunne dokumenteres”, sagde Forbrugerombudsmand Torben Jensen i en pressemeddelelse.
Salling Group har tidligere fået både en skriftlig indskærpelse og en orientering fra Forbrugerombudsmanden om brugen af bæredygtighedsudsagn. Det skete i 2022 og igen i 2024.
Netto: Udsagnet var ikke præcist nok
Salling Group har i et skriftligt svar til DR erkendt fejlen og understreger, at markedsføringen ikke var tilsigtet vildledende.
I et skriftligt svar til DR, skriver koncernen, at udsagnet opstod i forbindelse med omtalen i Sustainable Brand Index, og at det i iveren over den positive omtale ikke blev præciseret, at der var tale om forbrugernes vurdering og altså ikke en dokumenteret bæredygtighedsvurdering.
”Dermed foranledigede vi læsere til at tro, at ØGO er et bæredygtigt brand. Havde det ene ord eller præciseringen indgået, må vi formode, at vi i dag ikke ville stå med en politianmeldelse og en potentiel bøde”, skriver Salling.
Forbrugerombudsmanden har de seneste år haft særligt fokus på greenwashing og har set en stigning i antallet af sager. I 2023 modtog myndigheden det hidtil højeste antal klager om grøn markedsføring.
- lhs