Ny undersøgelse afslører rejsebranchens fortsatte udfordringer inden for bæredygtige rejser

Booking.com udgiver nu en ny undersøgelse med data indsamlet fra mere end 31.000 rejsende fra 34 lande og områder, der udforsker forbrugernes seneste holdninger, prioriteter og indflydelser i forhold til bæredygtige rejser.

Foto: 123rf.com

29.04.2024

CSR.dk

Fakta om rapporten:

  • Nye data fra Booking.coms årlige undersøgelse af bæredygtighed indenfor rejser viser, at 53% af de danske adspurgte mener, at det er vigtigt at rejse mere bæredygtigt, men at det ikke er en af deres primære overvejelser, når de planlægger eller booker rejser
     
  • 16% er af den opfattelse, at der allerede er sket uoprettelig skade, og at de valg de foretager, ikke kommer til at ændre på dette, og 15% tror ikke, at klimaforandringerne er så alvorlige som folk siger
     
  • 45% mener, at regeringer og myndigheder har størst potentiale for at modvirke de økonomiske konsekvenser af rejser, og 47% mener, at rejseudbydere har nøglen til at modvirke den miljømæssige påvirkning. Disse nye data fremhæver behovet for øget samarbejde for at håndtere den følelse af magtesløshed, der begynder at indfinde sig blandt forbrugerne, og for at sikre, at en mere bæredygtig rejsebranche fortsat er en prioritet

København, 29. APRIL 2024 – I dag udgiver Booking.com en ny undersøgelse med data indsamlet fra mere end 31.000 rejsende fra 34 lande og områder, der udforsker forbrugernes seneste holdninger, prioriteter og indflydelser i forhold til bæredygtige rejser. Den årlige undersøgelse viser, at der forsat er motivation og bevidsthed, da 65% af de danske rejsende siger at bæredygtige rejser er vigtige for dem. Men de nye data viser også, at en global træthedsfølelse kan være ved at indfinde sig, forårsaget af de fortsatte udfordringer, som de rejsende oplever i forhold til at træffe mere bæredygtige rejsevalg. 

Den nye undersøgelse viser, at over halvdelen (53%) mener, at det er vigtigt at rejse mere bæredygtigt, men at det ikke er deres primære overvejelse, når de planlægger eller booker en rejse, og 31% af de rejsende siger endda, at de er trætte af konstant at høre om klimaforandringerne. Med dette for øje er muligheden for kollektiv handling mere relevant end nogensinde for at sikre, at det fortsat er en prioritet at arbejde henimod en mere bæredygtig rejsebranche.

Gode intentioner møder nye udfordringer

Hvis man ser fremad, så siger hele 56% af de danske rejsende, at de gerne vil rejse mere bæredygtigt i løbet af de næste 12 måneder. Deres begrundelser spænder fra at ville dette, fordi de mener, det er det rigtige at gøre (44%), til at føle skyld, når de foretager mindre bæredygtige valg (33%).

Disse intentioner kan dog blive modarbejdet af en følelse af afmagt i forhold til at foretage mere bæredygtige rejsevalg. Nye områder, der er blevet undersøgt for første gang i år, viser, at nogle rejsende ikke anerkender vigtigheden af at være mere bevidste om deres indvirkning: 16% mener, at den skade der allerede er sket, er uoprettelig, og at deres rejsevalg ikke kommer til at ændre på dette. Faktisk tror 15% ikke, at klimaforandringerne er så alvorlige som folk siger. Denne afvisning af problemet kan meget vel påvirke rejseplanerne. 

Desuden føler nogle, at den tid de bruger på at rejse, er for dyrebar til at sætte bæredygtighed øverst på deres prioriteringsliste, når de skal foretage deres valg (20%). Ikke at kunne se bæredygtighed i praksis bidrager også til følelsen af magtesløshed: Mere end en fjerdedel (26%) af de rejsende siger, at det i bund og grund føles meningsløst at være mere bæredygtig på et rejsemål, hvor der ikke er indført bæredygtige tiltag. 

Fælles ansvar og vigtigheden af handling på tværs af branchen

Den rolle de rejsende oplever de kan spille i forhold til at afhjælpe de negative konsekvenser af rejser, vidner også om deres forventninger til samarbejde. Hele 63% af de danske rejsende siger, at de gerne vil efterlade de steder, de besøger, i bedre stand, end da de ankom (en stigning i forhold til 54% sidste år). Dette års mere omfattende undersøgelse viser også, at 44% tror, at de selv har mulighed for at modvirke de sociale konsekvenser af rejser. På den anden side tror 45%, at regeringer og myndigheder har de største muligheder for at modvirke de økonomiske konsekvenser, og 47% tror at rejseudbydere har nøglen til at håndtere den miljømæssige påvirkning. Desuden mener 37% af de rejsende, at regeringer og myndigheder har ansvar for at oplyse folk om konsekvenserne af rejser og turisme. 

Det er vigtigt at tage ansvar for, at forbrugerne får støtte til at opfylde deres intentioner. At støde på et overnatningssted, der er markeret som mere bæredygtigt, er mere tiltalende for næsten en tredjedel af de danske rejsende (32%), og at konsistente certificeringsstandarder er afgørende for at kunne identificere disse muligheder. 65% mener, at alle rejsebookingsider bør bruge de samme bæredygtighedscertificeringer eller -mærkater. Antallet af rejsende, der er interesserede i at vide mere om hvorfor overnatningsstedet fik denne mærkat, er dog faldet med 21 procentpoint (til 38%) sammenlignet med sidste år. Dette indikerer, at der er behov for enkel og tydelig kommunikation, som gør det nemt at tage beslutninger uanset prioriteter.

Håb for bæredygtighed

På trods af de stigende frustrationer oplever rejsende, der siger, at de foretager mere bevidste valg, at de mere bæredygtige rejseoplevelser giver deres rejser ekstra værdi. Nye dele af årets rapport viste, at 46% af de danske rejsende oplever, at de er den bedste version af sig selv, når de rejser mere bæredygtigt, og de tager derfor denne positivitet med sig hjem. Samtidig siger 49%, at bare det at se bæredygtige tiltag på deres rejser, inspirerer dem til at være mere bæredygtige til hverdag. At være mere bæredygtig på rejsen oplevedes som en forbedring af de, 94%, som tog på udflugter eller foretog aktiviteter for at få autentiske, lokale eller kulturelle oplevelser. Næsten lige så mange 90% handlede i små, selvstændige butikker, og 85% planlagde deres rejser, så de kunne gå, cykle eller benytte offentlig transport.

"Mens mange rejsende har bevaret en følelse af optimisme og et ønske om at have en mere positiv indvirkning, er der en afgørende mulighed for branchen for at fremskynde indsatsen for at gøre disse valg nemmere for alle," siger Danielle D'Silva, Head of Sustainability hos Booking.com. "Det er vigtigt, at vi fortsat sørger for, at mere bæredygtige valgmuligheder ikke kun er let tilgængelige, men at de også er nemme at stole på og forstå. Det er her, vi mener, at yderligere uddannelse, tydelige og konsekvente standarder og troværdige tredjepartscertificeringer af legitime bæredygtige tiltag for hele rejseoplevelsen virkelig kan hjælpe. Selvom signalerne på forbrugernes frustration burde vække bekymring, er det også en påmindelse om at bevare fokus på det arbejde, vi ved kan gøre en forskel, ikke kun for rejsende, men også for lokalsamfund og rejsemål overalt."

- EHS

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

23.05.2025CSR.dk

International opfordring til flybranchen om at gennemgå grøn markedsføring

21.05.2025Schneider Electric

Sponseret

Offgrid strømstation til sommerhus og strømafbrydelser

05.05.2025TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Her bor den gode ESG-historie – og derfor skal du turde fortælle den

23.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Casper skal til EM i elektrikerfaget: ”Jeg er mere end bare en elektriker”

16.04.2025CSR.dk

Der er meget mere at hente i ansvarlig markedsføring

16.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric anerkendt som nr. 1 inden for liquid cooling

11.04.2025CSR.dk

Klimavenlig kampagne skal få turister til Aarhus

09.04.2025Toms Gruppen A/S

Sponseret

Toms Gruppen viser fremskridt på alle strategiske bæredygtighedsområder

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Aros Business Academy
Kursus
Fra CSRD til VSME – Skab overblik og struktur i din rapportering

Tag på kursus i EU’s nye rapporteringsdirektiv om bæredygtighed! Og kom godt i gang med CSRD-arbejdet allerede nu.

Dato

11.06.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København