Ny undersøgelse: Mærker guider forbrugerne mere end Facebook

Forbrugerne navigerer i højere grad efter produktmærkninger og certificeringer end efter deres sociale netværk, viser en ny undersøgelse, som præsenteres på CSR Awards 2013.

13.09.2013

CSR.dk

<p>"Vi vil meget gerne hjælpe virksomhederne med at blive endnu bedre til at arbejde med samfundsansvar – også med mærkninger og certificeringer".</p>

Victor Kjær, Vicedirektør i Erhvervsstyrelsen.

Forbrugerne vil have sikkerhed for, at produkter opfylder deres etiske forventninger, og derfor benytter de sig af mærkninger og certificceringer, når de handler. Det viser en ny undersøgelse, som er gennemført af Epinion for CSR Fonden og Radius Kommunikation i forbindelse med CSR Awards 2013, som afvikles i Holstebro i næste uge 16.-17. september.

Digitaliseringen og de sociale mediers indtog får ellers ofte eksperter til at erklære, at autoriteterne er under pres som vidensleverandør; men den nye undersøgelse, som præsenteres på CSR Awards i næste uge, viser noget andet.

Læs også: CSR-hjælp - også til små virksomheder

Undersøgelsens resultat
I undersøgelsen svarer 2/3 af danskerne, at de kigger efter mærkninger og certificeringer, når de vil vide, om et produkt er produceret ansvarligt. 22 procent leder efter informationen hos myndigheder og organisationer, og forbrugerne har appetit på endnu mere hjælp fra autoriteterne.

Antallet, der foretrækker dén slags kilder, er nemlig noget højere end det faktiske antal brugere. 76 pcrocent af danskerne foretrækker information fra mærker og certificeringer, mens 32 procent foretrækker information fra myndigheder og organisationer.

Læs også: Kofi Annan roser danske virksomheder

Erhvervsstyrelsen glæder sig
Victor Kjær, der er vicedirektør i Erhvervsstyrelsen, glæder sig over resultaterne og fremhæver styrelsens og Dansk Standards samarbejde med mindre og mellemstore danske virksomheder om ISO-standarden for samfundsansvar ”ISO 26000”: ”
Vi vil meget gerne hjælpe virksomhederne med at blive endnu bedre til at arbejde med samfundsansvar – også med mærkninger og certificeringer. Vi kan på denne måde hjælpe både virksomheder og i sidste ende også forbrugere med at tænke og handle samfundsansvarligt”, siger Victor Kjær i en pressemeddelelse.

Fakta om undersøgelsen

  • Undersøgelsen er foretaget af analyseinstituttet Epinion og er baseret på 1.014 webinterviews blandt et repræsentativt udsnit af danskerne.

Svanen og Blomsten er kendte mærker
I følge Dansk Standard understøtter undersøgelsens resultater en tendens, certificeringsvirksomheden også ser i øjeblikket:

”Vi oplever en stigende interesse for både miljømærker, certificeringer og standarder inden for CSR og bæredygtighed. Og jeg er sikker på, at det er en udvikling, der vil fortsætte. Svanen og Blomsten er kendte blandt danskerne som officielle miljømærker, der stiller skrappe miljøkrav, tager hensyn til sundhed og sikrer god kvalitet - akkurat ligesom anvendelse af de internationale standarder på området er et kvalitetsstempel, fordi de er baseret på international konsensus blandt de relevante interessenter,” siger Anne Hasløv Stæhr, adm. direktør i Dansk Standard.

Kun få lytter til netværk
Ligeså glade danskerne er for officielle kanaler, ligeså lidt begejstrede er forbrugerne for at lytte til etiske indkøbsråd fra deres sociale netværk. Otte procent af danskerne får informationen fra de sociale medier og 21 procent fra venner, men det er kun seks og 11 procent, der foretrækker sociale medier og venner som ansvarligheds-guider.

Om CSR Awards

  • CSR Awards er Danmarks nationale prisuddelingsshow og CSR-konference.
  • Omdrejningspunktet for konferencen er det nationale CSR prisuddelingsshow, der hylder årets bedste virksomhedscases inden for CSR i Danmark. Herudover byder den to dage lange konference 16.-17. september i Holstebro på forskellige side-events, hvor fokus er på best practice og nyeste viden om CSR.
  • På konferencen deltager erhvervsfolk, politikere, professorer, top-talere fra ind- og udland samt repræsentanter fra det danske kongehus.
  • Årets hovedtaler ved CSR AWARDS 2013 er forhenværende generelsekretær i FN og nobelprismodtager Kofi Annan.

Her får danskerne information om produkterne
Fakta: Her får danskerne information om, hvorvidt de produkter, de køber, er produceret ansvarligt
1. Via mærkning/certificering (67 pct.)
2. På internettet (40 pct.)
3. Via medierne (25 pct.)
4. Via myndigheder og/eller organisationer (22 pct.)
5. Hos venner/bekendte (21 pct.)
6. Hos en medarbejder, der hvor jeg køber produktet (16 pct.)
7. På sociale medier (8 pct.)

Her ville danskerne gerne hente information
Fakta: Her ville danskerne foretrække at få information, hvorvidt de produkter, de køber, er produceret ansvarligt
1. Via mærkning/certificering (76 pct.)
2. Via myndigheder og/eller organisationer (32 pct.)
3. Hos en medarbejder, der hvor jeg køber produktet (28 pct.)
4. På nettet (28 pct.)
5. Via medierne (20 pct.)
6. Hos venner/bekendte (11 pct.)
7. På sociale medier (6 pct.)

Ø-mærket er det mest populære
Fakta: Top 5 - Her er de mærker/certificeringer, danske forbrugere kigger mest efter
1. Ø-mærket (58 pct.)
2. FairTrade (48 pct.)
3. Blomsten (37 pct.)
4. Nordisk Miljømærkning (32 pct.)
5. EU’s energimærkning A-G (24 pct.)

Rambøll A/S

Sponseret

Bliv klogere på CER

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

17.09.2025CSR.dk

Fra benægtelse til forvirring: Moderne klimaskeptikere vil så tvivl frem for at benægte

17.09.2025CSR.dk

ØGO-sag udløser politianmeldelse: ’Grov overtrædelse af loven’

17.09.2025CSR.dk

ØGO-sag udløser politianmeldelse: ’Grov overtrædelse af loven’

16.09.2025MäRK

Sponseret

Vi får den verden, vi fortæller om

15.09.2025CSR.dk

Cirkulær økonomi vinder frem i klimakommunikationen

15.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Detailbranchen

10.09.2025CSR.dk

Slut med ekstra midler til greenwashing trods stort behov

09.09.2025Vugge til Vugge ApS

Sponseret

Green Claims Under Scrutiny: How to Communicate with Evidence

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dakofa
Seminar
Hybrid-Seminar: Hvordan kan den fremme den cirkulære omstilling i byggebranchen?

Den nye byggevareforordning trådte i kraft den 7. januar 2025 og vil få fuld anvendelse frem mod 8. januar 2026. Forordningen fastlægger harmoniserede EU-regler for byggevarer. Hensigten er, at den skal fremme byggevarers frie bevægelighed på markedet, reducere den administrative byrde (gennem digitale løsninger) og sikre, at byggevarer er i overensstemmelse med principperne for cirkulær økonomi og nye byggeteknologier.

Dato

17.09.2025

Tid

12:30

Sted

Online / Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Uddannelse
Kvalitetsleder

Kompetencegivende kvalitetslederuddannelse

Dato

18.09.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Seminar
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

MäRK
Morgenmøde
AT DRIVE FORRETNING ER IKKE EN RET – MEN ET ANSVAR

Vi lever i en tid, hvor compliance ikke er nok. Hvor ansvar ikke kan reduceres til regneark, dokumentation og business as usual. Verden har brug for virksomheder, der handler med etisk dømmekraft og menneskelig integritet. Som ikke kun spørger “Hvad må vi?”, men “Hvad er rigtigt – ikke bare her og nu, men også for kommende generationer?”

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Merkur Andelskasse, Vesterbrogade 40, 1. sal, 1620 København

Dakofa
Kursus
En god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning

Et nødvendigt gør-det-selv kursus for såvel udbydere som tilbudsgivere. På dette kursus sætter vi nemlig fokus på rammerne for og kommunernes værktøjer til at sikre en god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning i en tid, hvor udbud og kontrakter er et væsentligt link mellem udbydere og entreprenører. Grundet overvældende interesse er dette en gentagelse af kurset fra marts 2025.

Dato

18.09.2025

Tid

10:00