Ny tænketank vil have hjælp til at finde den grønne forbrugers DNA

Den nye tænketank om bæredygtigt forbrug og grønne forretningsmodeller har brug for viden. Giv din mening til kende om grønne indkøb og deltag i konkurrence.

31.01.2013

CSR.dk

Giv din mening til kende om grøn indkøbsadfærd og vind svanemærket vaskepulver. Sådan lokker en ny tænketank om bæredygtigt forbrug og grønne forretningsmodeller til dialog. Tænketanken, som Miljøstyrelsen har taget initiativ til, fremlægger netop nu torsdag 31. januar sin første rapport om nye veje til en bæredygtig fremtid. En af vejene er, at forbrugerne vælger at lægge flere grønne varer i indkøbskurven.

Vil i dialog med forbrugerne
Tænketanken har behov for at høre forbrugernes mening om nogle af de redskaber, der er på tegnebrættet? Kort og godt, hvad skal der til for at få os til at handle mere grønt ud over en lav pris?

Læs også: Virksomheder får hjælp til at drive grøn forretning

Tænketanken, der er en del af Green21-projektet, er bredt sammensat med repræsentanter fra erhvervslivet, myndigheder og NGO’er. En af deltagerne er forkvinde for miljømærkerne Nina Schiøtz. Hun udtaler sig om initiativet i en pressemeddelelse:
"Forbrugerne er hverken dumme eller ligeglade. Men vi ved i dag mere om samfundet end om, hvad der driver den menneskelige adfærd. Hver femte vaskepulver-pakke og to ud af tre varer til babyen er mærket med Svanen. Det er derimod sjældent, at vi vælger en miljømærket plæneklipper, måske fordi vi slet ikke ved, at det er muligt".

Læs mere om miljømærkerne Svanen og Blomsten her

Ideer til grønne initiativer
Så hvad ville hjælpe dig til at købe flere varer med for eksempel Svanemærket. Her præsenteres nogle af tænketankens forslag:

  • En app til din mobil, der viser, hvor den nærmeste butik er med den vare du søger.
  • En slags GPS til din mobil, der kan guide dig til den rigtige hylde i butikken.
  • En oversigt a la pricerunner, der viser, hvor du kan finde den billigste vare med mærket.
  • Rabatmærker for hver grøn vare, man køber.
  • Skønhedsaften med Andrea Elisabeth Rudolf som min belønnning for at købe en grøn vare

Deltag – og vind vaskepulver!
Man kan deltage i konkurrencen ved at gå ind på facebooksiden her.

facebook-side: http://www.facebook.com/svanemaerket inden torsdag den 14. februar.  

Artiklen er opdateret 1. februar.

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

23.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Casper skal til EM i elektrikerfaget: ”Jeg er mere end bare en elektriker”

16.04.2025CSR.dk

Der er meget mere at hente i ansvarlig markedsføring

16.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric anerkendt som nr. 1 inden for liquid cooling

11.04.2025CSR.dk

Klimavenlig kampagne skal få turister til Aarhus

09.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Studentermedhjælper med stærke evner inden for eventafvikling og -koordinering

09.04.2025Toms Gruppen A/S

Sponseret

Toms Gruppen viser fremskridt på alle strategiske bæredygtighedsområder

31.03.2025CSR.dk

ESG-kommunikation med nyt bagtæppe

31.03.2025Creative ZOO

Sponseret

Værdiskabende rapportering: Sådan sikrer I det gode samarbejde

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle