Ny rapport stiller skarpt på værdien af partnerskaber

Partnerskaber er afgørende for indfrielsen af store målsætninger som SDG’erne. I en ny rapport leverer Carve Consulting sammen med Krydsfeldt og Isobro en stribe anbefalinger til, hvordan man får værdi ud af samarbejdet fra start. Flere bundlinjer og en prøveperiode er blandt værktøjerne.

Partnerskaber er afgørende for ikke mindst indfrielsen af FN’s 17 Verdensmål. En ny rapport har undersøgt, hvordan man bedst kan skabe værdi i samarbejdet fra første fløjt..

13.03.2019

CSR.dk

Hvis vi som samfund skal indfri nogle af de helt store målsætninger, vi sætter os, eksempelvis FN’s 17 Verdensmål (SDG’erne), så er partnerskaber uundværlige, ikke mindst mellem civilsamfundet og erhvervslivet, sådan som SDG17 da også handler om.

Læs også: Arla og Grundfos i partnerskaber, der får penge fra P4G

Deltagerne i undersøgelsen

  • Birgitte Strand, senior projektleder for partnerskaber, Kræftens Bekæmpelse
  • Bolette Christensen, fhv. CEO, BØRNEfonden
  • Camilla Erika Lerberg, fhv. chef for kommercielle partnerskaber og CSR, Red Barnet
  • Claes Amundsen, fhv. bl.a. fundraising- og kommunikationschef, Røde Kors
  • Espen Højlund, CEO, Advice
  • Jytte Svendsen, fhv. CEO, Børnehjælpsdagen
  • Mads Øvlisen, fhv. CEO, Novo Nordisk
  • Mette Hattens, kampagneansvarlig, Hjerteforeningen
  • Mikkel Klausen, CSR-chef, LB Forsikring
  • Ole Madsen, kommunikationschef, Spar Nord
  • Rya Lene Terney, afdelingschef, CSR & jobudvikling, ISS
  • Sara Krüger Falk, Executive Director, UN Global Compact Network Danmark
  • Susanne Stormer, Vice President, Corporate Sustainability, Novo Nordisk

Men samtidig er partnerskaber en kompliceret størrelse, som det tager tid at få på plads, og i særdeleshed også at få værdi ud af. For at kaste lys over den udfordring, har Carve Consulting sammen med konsulentbureauet Krydsfeldt og Isobro, der er de danske indsamlingsorganisationers brancheorganisation, undersøgt, hvordan det kan ske.

I rapporten ’Værdi fra dag 1 i partnerskaber – en indsamling af erfaringer fra krydsfeltet mellem civilsamfund og erhvervsliv’, der blev præsenteret for Isobros medlemmer i går, tirsdag d. 12. marts, har folkene bag interviewet 13 aktører fra diverse organisationer og virksomheder og talt om deres erfaringer med partnerskaber og det at skabe værdi så hurtigt, som muligt.

På den baggrund serverer rapporten ’12 anbefalinger og 12 konkrete aktivitetsforslag til dem, der vil skabe værdi fra dag 1’, som det hedder. På den måde er tanken, at den skal udgøre et redskab til at arbejde aktivt med Verdensmål 17.

Analysen præsenterer sine anbefalinger under fire overskrifter:

  1. Sæt mange bundlinjer i spil og øg værdiskabelsen
  2. Så frø med forsamarbejdsaktiviteter og skab værdi fra start
  3. En god, værdifuld dialog leder til et godt, værdifuldt samarbejde
  4. En prøveperiode kan skabe værdi samt grundlag for en god beslutning

De mange bundlinjer er noget, alle parter skal tage ansvar for, og gøre sig klart, hvilke bundlinjer man har at arbejde med, hvem der har ansvaret for dem og sørge for, at disse personer får mulighed for at tage del i dialogen.

Gode forsamarbejdsaktiviteter kan eksempelvis omfatte at man arbejder med smagsprøver, at man taler direkte til samarbejdspartnerens ildsjæle, og at man i stedet for at tænke oppefra-ned forsøger at skalere ildsjælsprojekter gennem partnerskaber.

Gennem de værdifulde dialoger er det vigtigt at registrere værdi skabt undervejs i dialogen, at skabe match på både ildsjæl-, projektleder- og direktionsniveau samt at gøre sig klart, hvordan man selv vil bidrage til en god dialog.

Ved præsentationen af rapporten for Isobros medlemmer delte folkene bag undersøgelsen spørgeskemaer ud til de 40 deltagere for at få feedback på anbefalingerne. Det gav Jesper Mørk fra Krydsfeldt mange gode tilbagemeldinger..

Endelig kan en prøveperiode give værdi for samarbejdet ved at arbejde med et såkaldt Minimum Viable Product - altså en form prototype, som man så kan arbejde videre med - ved tidligt at afprøve samarbejdets fortælling samt ved at sørge for at lukke det, der ikke virker og komme videre.

Læs også: SDG’er og bæredygtighed vinder frem hos danske virksomheder

Ved præsentationen uddelte undersøgelsens forfattere desuden spørgeskemaer til de fremmødte for at tage temperaturen værdien af anbefalingerne. Ifølge Jesper Mørk fra Krydsfeldt fik man mange gode tilbagemeldinger, og generelt var der også opbakning til de forskellige handlepunkter.

-AK

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

05.11.2025CSR.dk

Danmark udskældes for madspild: Tallene kan dog snyde

05.11.2025CSR.dk

EU’s klimaministre har vedtaget et 2040-klimamål

05.11.2025CSR.dk

Høje hæle, høje mål: roccamore vækster med erhvervsfremme

05.11.2025CSR.dk

Dansk kaffefirma bliver første europæiske virksomhed med Designated Evergreen-certificering

04.11.2025CSR.dk

Techgiganter satser grønt mens de rykker tættere på Trump

03.11.2025CSR.dk

Grøn kapital går nye veje: Investorer kræver nu mere end visioner

03.11.2025MäRK

Sponseret

Kompetenceudvikling skal ske i virksomheden

03.11.2025CSR.dk

Naturen skal give afkast: Ny dansk virksomhed vil gøre det muligt at investere i biodiversitet

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
CSRD - bæredygtighedsrapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG). I første omgang omfatter CSRD større virksomheder, men det forventes, at direktivet ligeså vil påvirke små- og mellemstore, idet de store virksomheder vil søge information i deres leverandørkæde.

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
Plastemballage og cirkulær økonomi

EU-regler og den nye (EU) 2025/40-forordning

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Addressing Emissions Through Business Model Adaptation

This webinar will explore how companies are utilising Scope 3 insights to justify more fundamental business model shifts and transformation. It will demonstrate how leading businesses are realising the deepest emissions reductions through reducing their impact on resource use and regenerating nature, as well as exploring how they first uncovered the potential of these strategies through their Scope 3 insights.

Dato

06.11.2025

Tid

15:00

Sted

Online via Zoom

DTU
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

Deltag i tre dages spændende kursus, hvor du får en hurtigt og bekvem introduktion til jernbaneteknologi og driftsstyring. Midt i kurset tager vi til Berlin, hvor vi besøger Tekniske Universitet Berlins signal- og driftsstyring laboratorium.

Dato

07.11.2025

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup