Nordiske forbrugere tror ikke på virksomheders bæredygtighedsbudskaber

Forbrugerne vil uddannes af virksomhederne og have globale standarder, hvis de skal tro på virksomhedernes budskaber om bæredygtighed. Dansk Industri genkender trenden.

Foto: 123rf.com

07.02.2024

CSR.dk

I en ny undersøgelse fra konsulenthuset Capgemini svarer næsten halvdelen (46 procent) af forbrugerne, at de ingen tillid har til virksomheder bæredygtighedsbudskaber. Samtidig svarer 52 procent, at de savner faktuel dokumentation, mens hver anden i undersøgelsen efterlyser ens standarder for virksomheders bæredygtighedskommunikation. Det viser en ny, international undersøgelse fra Capgemini Research Institute, der har spurgt 11.500 forbrugere i bl.a. Norden og Europa. 

Undersøgelsen viser samtidig, at forbrugere verden over bliver stadig mere bevidste om det aftryk deres egne indkøb har på klima, miljø og sociale forhold. Det vidner ifølge Maria Søndergaard, direktør for produktion og detail hos Capgemini Danmark, om en udbredt skepsis, når det kommer til virksomheders ”grønne” fortælling og markedsføring. 

Hos Dansk Industri oplever man på nærmeste hold de udfordringer og den balance, som danske virksomheder står over for i deres omstilling over mod en mere bæredygtig forretning.

“Det er helt afgørende, at virksomhederne kommunikerer om deres arbejde med bæredygtighed. Den store udfordring er, at investeringer i miljø, klima og bæredygtige værdikæder kræver tid, før der er konkrete og målbare resultater at kommunikere om. Derfor skal vi finde gode måder til at kommunikere med forbrugerne om processen og de aktiviteter, der er sat i værk – og også om de dilemmaer, der dukker op undervejs”, siger underdirektør Marie Gad.

Certificering og mærkningsordninger efterspørges

Ifølge Maria Søndergaard kan virksomheder med fordel skele til ønskerne hos de mere end 11.000 forbrugere i Capgeminis undersøgelse. Her svarer mere end halvdelen (56 procent), at de vil vælge produkter, der giver detaljeret information om klima- og miljøpåvirkning. Og seks ud af 10 ønsker at virksomheder og brands tager en mere aktiv rolle i at oplyse og uddanne dem om bæredygtige produkter. Samtidig svarer 50 procent i undersøgelsen, at de mener der mangler globale standarder for budskaber i forhold til produkter og varers bæredygtighed. 

Der findes i dag allerede en række internationale certificeringsordninger, hvoraf de mest kendte bl.a. er Fair Trade certificeringen, FSC-certificeringen, der gælder for produkter, der stammer fra bæredygtigt forvaltede skove, MSC-certificeringen, der gælder for fisk og skaldyr. Også EU har indført en mærkningsordning, EU Ecolabel, der svarer til det danske Ø-mærke. Alligevel svarer 50 procent af deltagerne i undersøgelsen, at de savner globale standarder og mærkningsordninger i forhold til produkter og varers bæredygtighed.

Stort konkurrencemæssigt potentiale

”Vi kan se i undersøgelsen, at nok er forbrugerne meget skeptiske, men de er samtidig også åbne over for reel og dokumenteret information om virksomheders bæredygtighedsinitiativer. Næsten halvdelen mener, at det er information, der bør være tilgængelig i indkøbssituationen i form af krav til detaljeret mærkning eller QR-koder, der nemt giver adgang til data om f.eks. varens CO2-aftryk, vandforbrug og genanvendelsesegenskaber,” forklarer Maria Søndergaard og tilføjer:

”Så på trods af, at virksomhederne i den grad har en stor opgave med at dokumentere og kommunikere deres bæredygtighedsinvesteringer og resultater klart og velunderbygget, så er der også et kæmpe potentiale for at skabe loyalitet og mersalg for dem, der nuanceret formår at oplyse og guide forbrugerne om deres bæredygtighedsindsats og ambitioner”. 

Den manglende tillid står i skarp kontrast til virksomhedernes billede af forbrugernes tillid til præcis deres bæredygtighedsinitiativer. En undersøgelse baseret på interviews med mere end 2.000 topledere i globale virksomheder fra december 2023* viste således, at kun 17 procent af toplederne vurderede, at forbrugerne kunne anse deres bæredygtighedstiltag som greenwashing. 

Mere om Capgeminis undersøgelse, se: https://prod.ucwe.capgemini.com/wp-content/uploads/2024/01/Final-Web-Version-Report-Consumer-Trends-2024.pdf

* CRI, ”A World in Balance” (2023), s. 41,- https://www.capgemini.com/gb-en/insights/research-library/sustainability-trends/

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Brainy Brunch: S’et i ESG: 3 stærke råd til at kommunikere om social ansvarlighed

Denne artikel er del af et tema:

Relateret indhold

26.07.2024CSR.dk

Landsdækkende klimasamarbejde tættere på EU-millioner

26.07.2024CSR.dk

Undersøgelse: otte ud af ti danskere holder fast i rejsevaner trods klimaforandringer

17.07.2024CSR.dk

Googles CO2-udledning eksploderer

26.06.2024Industriens Fond

Sponseret

Helt grøn på klimakommunikation? Sådan undgår du faldgruberne

25.06.2024CSR.dk

Lejetøj hitter

24.06.2024CSR.dk

Derfor skal ESG-folk gå op i kommunikation

24.06.2024CSR.dk

ESG-kommunikation står med fem kritiske opgaver

20.06.2024Kunde & Co A/S

Sponseret

Seks principper til at få styr på din positionering og kommunikation omkring bæredygtighed

Jobmarked

Se alle

Visma e-conomic A/S

Sustainability Manager

Har du erfaring med ESG, og vil du gøre en forskel i en virksomhed i rivende udvikling? Så er det måske dig, vi leder efter.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Roblon A/S

ESG-koordinator

Brænder du for at arbejde med bæredygtighed? Få et spændende job som ESG-koordinator hos Roblon A/S og bliv fagligt ansvarlig for ESG-rapportering i en international virksomhed i vækst

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

29.08.2024

Beierholm

ESG-Seniorkonsulent til Beierholm Bæredygtighed

Til vores nyopstartede afdeling for Bæredygtighed søger vi erfarne konsulenter, der kan være med til at sætte deres præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Andel

Sustainability Supply Chain Specialist – Skab en bæredygtig fremtid i vores indkøbsafdeling!

Vil du være med til at prioritere grønne indkøb og arbejde med ansvarlig leverandørstyring? Vær med til at sætte dit præg på bæredygtighedsrejsen i vores indkøb og leverandørkæde. Vi er en ny funktion i indkøbsafdelingen, det betyder at dit ansvarsområde og dine opgaver løbende tilføres og tilpasses, i forhold til din og forretningens udvikling.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

14.07.2024

SUSTAINX ApS

Vil du være med på et stærkt ESG-Hold? 🌱

Som Senior ESG Advisor hos SustainX bliver du en aktiv del af den grønne omstilling, og sammen leverer vi ESG løsninger, der omfatter alt fra strategi til direkte projektudførelse.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Anlægsgartner Gottlieb A/S

Anlægsgartner Gottlieb A/S privathave afdelingen søger formand

Anlægsgartner Gottlieb Søger formand til udførsel af anlægsopgaver

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Beierholm

Senior Manager til erklæringsafgivelse på bæredygtighedsområdet

Til vores nystartede afdeling for erklæringsafgivelse på bæredygtighedsrapporteringer søger vi en Senior Manager, der kan være med til at sætte sit præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Klimakampen ApS
Workshop
Klimakampen - Marts 2024

Er du kontorets klimahelt? Saml dit hold og dyst mod dine kollegaer i at udføre klimavenlige handlinger i 4 uger. Tilmeld jer Klimakampen nu!

Dato

04.03.2024

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - København

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

25.06.2024

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1530 København V

SUSTAINX ApS
Webinar
Webinar: Spørgetime om ESG

- Med CEO og Partner i SustainX, Line Amtorp

Dato

26.06.2024

Tid

11:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Åben tilmelding: ESG Sommerskole

Få viden og værktøjer til at forbedre din virksomheds bæredygtige forretningsindsats med sommersmagsprøver fra den praktiske Sustainable Business Change Manager uddannelse.

Dato

07.07.2024

Tid

09:00

Sted

Online

2030 Builders
Møde
Sustainability Engagement Consultative call

Participate in an open discussion hosted by Mia Negru, co-founder of 2030 Builders. Engage in a dynamic dialogue focusing on the unique challenges and best practices in sustainability engagement. This session aims to foster a collaborative environment where you can exchange insights with fellow professionals, explore innovative solutions, and learn how to leverage technology to enhance human interactions within your company.

Dato

02.08.2024

Tid

12:00

Sted

Google Meet

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Gratis Webinar - CSRD: Hvad skal der rapporteres på?

Bliv fortrolig med de nye CSRD-krav og forstå, hvad der er obligatorisk, og hvad der afhænger af dobbeltvæsentlighedsanalysen. I dette gratis webinar fra Sustainable Business Solutions vil vores seniorrådgivere give dig et detaljeret indblik i implementeringstidslinjen, ESRS-hierarkiet, og hvordan en CSRD-rapport ser ud. Webinaret er en del af vores "ESG to the point" webinarserie.

Dato

06.08.2024

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)