Ny pris går til Dong Energy

Det blev Dong Energy, som løb med sejren, da Røde Kors for første gang uddelte en ny førstehjælpspris for arbejdspladser.

Susse Krogh fra Dong modtager Røde Kors’ nye førstehjælpspris af Røde Kors’ vicepræsident Hanna Line Jakobsen. Foto: Peter Sørensen..

08.04.2013

CSR.dk

Dong Energy er et godt sted at komme galt af sted. Siden 2011 har virksomheden uddannet et frivilligt førstehjælperteam, som er klar til at rykke ud, hvis en ulykke rammer en kollega på kontorerne i Gentofte, Virum og Hørsholm. Den førstehjælpsindsats er årsagen til, at Røde Kors netop har kåret Dong Energy som vinderen af en ny førstehjælpspris for arbejdspladser.

”I skaber en øget tryghed og sikkerhed for jeres medarbejdere. I har taget førstehjælp et skridt videre. Det er meget systematiseret,” sagde direktør for privathospitalerne Aleris-Hamlet Nis Alstrup ved prisoverrækkelsen.

Ulykker kan ikke undgås
Sikkerhedschef i Dong Energy Susse Krogh, som fik ideen til at starte førstehjælperteamet, modtog prisen:

”Jeg startede teamet, fordi jeg synes, man skal passe på hinanden og vise omsorg. Med flere end 3.000 medarbejdere er vi som en hel lille landsby, så det kan ikke undgås, at der sker ulykker. Vi har for eksempel haft en kollega, der har fået et hjerteanfald og et par stykker, der fik et ildebefindende. Her rykkede førstehjælpsteamet ud,” fortæller hun.

Alle de frivillige i førstehjælpsteamet har været på et syvtimers førstehjælpskursus samt brandkursus. Kurset bliver opdateret mindst hvert andet år.

Alle danskere skal kunne førstehjælp
Det er en ambition om, at alle danskere skal kunne førstehjælp, der er årsag til, at Røde Kors nu indstifter den nye førstehjælpspris, fortæller chef for førstehjælp Tina Donnerborg.

”De arbejdspladser, der prioriterer at give medarbejderne et førstehjælpskursus, tager et særligt og vigtigt ansvar. Udover at skabe en mere tryg og sikker arbejdsplads, sikrer de også, at flere danskere lærer førstehjælp,” siger hun.

I dag vurderer hver fjerde dansker, at de ikke vil kunne yde førstehjælp, hvis ulykken rammer.

De øvrige nominerede arbejdspladser til førstehjælpsprisen var:

  • Vordingborg Ældrepleje, hvor det er obligatorisk for alle medarbejdere at tage et førstehjælpskursus på 12 timer.
  • Daginstitutionen Humlegården, Struer, hvor det er obligatorisk for alle pædagoger at tage et 12-timers førstehjælpskursus.

- UB

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

17.11.2025CSR.dk

Folkekirkens Nødhjælp går ind i kampen for at sikre VM i fodbold mod klimakrisen

12.11.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Hjælp de grønne retter på vej – en dialogguide til mødesælgere

11.11.20253H Law

Sponseret

Store bøder og en aktiv Forbrugerombudsmand: Er compliance med markedsføringen virkelig så vigtig?

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

08.10.2025MäRK

Sponseret

Fra logik til magi - Virksomhedernes bæredygtighedsfortællinger skal flytte ud af hjernen og ind i hjertet

24.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Fødevarebranchen

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

23.09.2025CSR.dk

Bureau lukker hjemmesider efter påtale: Solgte mærker uden substans til virksomheder

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

UN Global Compact Network Denmark
Workshop
Kom godt i gang med ESG og arbejdet med bæredygtighed i praksis - Århus

Dette arrangement har til formål at hjælpe små og mellemstore virksomheder, der gerne vil i gang med at lave en ESG-opgørelse eller allerede har taget de første skridt mod bæredygtighed, men har behov for konkrete værktøjer, viden og sparring for at komme videre i praksis.

Dato

19.11.2025

Tid

12:00

Sted

Rytoften 3, 8210 Aarhus, Danmark

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27002:2022 Foundation - Certificeret af PECB

Vores ISO/IEC 27002 Foundation giver dig det nødvendige overblik over de nye sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af informationer. Kurset afvikles som fysisk klasseundervisning og giver adgang til at tage online-eksamen og opnå den tilhørende ISO/IEC 27002 Foundation certificering hos PECB.

Dato

20.11.2025

Sted

København Ø

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001:2025 Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 9001:2015

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia