Ny kampagne hylder kvinder: ”Kvinder er mere end bare udseendet”

Kvinder skal anerkendes for det, de kan, gør og er – og ikke kun reduceres til deres udseende. Det vil Nilens Jord slå fast med ny kampagne, der går i luften i morgen.

Uanset hvilke fantastiske bedrifter, kvinder kaster sig ud i, bliver de primært bedømt på deres udseende i stedet for deres handlinger. Det skal der gøres op med, er budskabet i den nye kampagne fra Nilens Jord, som lanceres d. 16. november. Foto: Nilens Jord.

15.11.2022

CSR.dk

”For dyb kavalergang”, ”for lårkort”, ”for tyk”, ”for køn” og sågar “husmoragtig”. Sådan bliver selv de mest magtfulde og entreprenante kvinder dagligt beskrevet i mediebilledet trods kølvandet fra MeToo, og hver eneste dag bliver kvinder verden over mødt med lignende, stereotype kommentarer.

Det vil Nilens Jord nu gøre op med i en helt ny kampage, som meget passende hedder Look Beyond Beauty.

“Look Beyond Beauty opfordrer alle til at overveje det absurde i udelukkende at bedømme kvinder ud fra deres udseende fremfor deres handlinger og erkende den ødelæggende effekt det har på kvinders potentiale,” fortæller Jakob Marum, som er adm. direktør hos Nilens Jord.

“Selvom kvindesynet de seneste år har rykket sig i takt med globale tendenser som for eksemepl kropspositivisme og ‘empowerment’, fokuseres der stadig primært på kvinders udseende frem for noget som helst andet. Så meget desto vigtigere er det nu at se ind i et nyt paradigme, der ikke handler om, hvordan den finske statsminister Sanna Marin går til fest eller Helle Thorning-Schmidts kjole, men snarere om deres kompetencer og bedrifter,” siger Jakob Marum.

I Nilens Jords kampagnefilm følger man ”Sara” – en fiktiv person, som oplever, at omverdenen kun har fokus på hendes udseende - uanset hvor hun befinder sig i livet – og hvilke bedrifter hun end formår at gennemføre.

Sara er skabt på baggrund af en lang række interviews med kvinder fra Skandinavien, Tyskland og England, som del af den grundlæggende research.

Læs også: Kritikken hagler ned over Arla efter lancering af ny kampagne

At alle de adspurgte kvinder har nikket genkendende til de evige, stereotype kommentarer om deres udseende, uanset om de er advokater, sygeplejersker eller politikere, har kun bekræftet Nilens Jord i, hvor vigtigt det er at udfordre de mange fordomme og reaktionsmønstre.

”En af interviewpersonerne sagde eksempelvis, at hendes liv ville blive lettere, hvis hun var 20 procent smukkere og 20 procent mindre intelligent. Hun er i øvrigt jurist. Det bekræfter, hvor vigtig debatten er, og hvor væsentligt det er at få den på dagsordenen,” mener Jakob Marum.

Derfor er det en større kulturændring, der i sidste er brug, fortsætter han og tilføjer han, at Nilens Jord ikke kun vil lave kampagner, men også ”følge op med forskellige tiltag, der honorerer og støtter de kvinder, der går forrest.”

”Skønhedsindustrien har selv været med til at skabe problemet med det ensidige kvindesyn. Derfor vil vi nu også være en del af løsningen,” afslutter han.

- KCP

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

08.10.2025MäRK

Sponseret

Fra logik til magi - Virksomhedernes bæredygtighedsfortællinger skal flytte ud af hjernen og ind i hjertet

24.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Fødevarebranchen

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

23.09.2025CSR.dk

Bureau lukker hjemmesider efter påtale: Solgte mærker uden substans til virksomheder

22.09.20253H Law

Sponseret

Grønne buzzwords under lup: Gennemgang af udbredte begreber og hvorfor de kan være problematiske.

18.09.2025BSR

Sponseret

From the Frontlines of Scope 3: Key Lessons from Supplier Engagement Initiatives

18.09.2025BSR

Sponseret

From the Frontlines of Scope 3: Key Lessons from Supplier Engagement Initiatives

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Training

Event Description

Dato

04.11.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

04.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Beierholm
Webinar
ESG to the point: EcoVadis - Sådan bliver I klar.

Arbejder din virksomhed med leverandører, kunder eller samarbejdspartnere, der stiller krav om bæredygtighedsdokumentation? – så er I muligvis blevet bedt om at gennemføre en vurdering via EcoVadis. EcoVadis er en af verdens mest anvendte platforme til vurdering af virksomheders bæredygtighedspræstationer – og bliver i stigende grad et krav i både offentlige og private udbud, partnerskaber og leverandørrelationer.

Dato

04.11.2025

Tid

08:15

Sted

Teams

Beierholm
Kursus
Sustainability Management i praksis - Aarhus november 2025

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

04.11.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
EU Sustainability Navigator Session 4: EU Deforestation Regulation (EUDR)

Are you struggling to keep up with the rapid evolution of EU sustainability regulations? The EU Sustainability Navigator leverages the extensive experience of the UN Global Compact to support companies in driving meaningful impact to help guide action and overall impact.

Dato

04.11.2025

Tid

15:00

Sted

Online