Ny bog giver tips til fair snak på fødevareemballage

”Fair snak på fødevareemballager” er navnet på en ny bog, som skal guide producenter i at undgå vildledning af forbrugerne.

Ifølge forskerne i FairSpeak-gruppen skal kommunikationen målrettes de situationer, hvor vi som forbrugere skal træffe de valg, vi mener er rigtige..

07.01.2015

CSR.dk

En række forskere fra det CBS-forankrede forskningsprojekt FairSpeak har skrevet bogen ”Fair snak på fødevareemballager”. Bogen er en guide til producenter, så de undgår at vildlede forbrugerne, skriver nyhedsbrevet CBS Research Reporter.

Bogen skal dog ikke kun hjælpe producenterne, den skal også hjælpe politikere og myndigheder til at få styr på kommunikationen på fødevareemballagerne, så forbrugerne i sidste ende har en chance for at træffe de rigtige valg foran køledisken.

Læs også: NGO: Fødevareproducenter skal have større fokus på etik

”Der er en regel, der siger, at man som fødevareproducent ikke må vildlede forbrugerne. Alligevel er der masser af eksempler på vildledende fødevareemballager. Myndighedernes problem er håndhævelsen af reglen. Den er baseret på, at jurister foretager en række skøn af, hvordan emballagen virker på forbrugerne. For at gøre de skøn mere kvalificerede, byder vi ind med en række analyseredskaber og metoder, så det bliver lettere at håndtere reglerne”, siger medforfatter Viktor Smith til CBS Research Reporter.

80 principper
Bogen byder blandt andet på 80 såkaldte fairness-principper, som klæder producenterne på til bedre at kommunikere til forbrugerne via fødevarernes emballage.

Et af eksemplerne på dette er varebetegnelserne. Viktor Smith nævner over for CBS Research Reporter, at vinen ”Primarone” er et eksempel på en varebetegnelse, som vildleder. ”Primarone”-vinen kan nemlig nemt forveksles med den noget dyrere ”Amarone”-vin.

Læs også: Dagligvarebutikker tager bæredygtigt ansvar

”Primarone-navnet er et eksempel på, at producenterne bør medtænke den enkelte forbrugers baggrundsviden, når et produkt navngives og en etiket designes. For forbrugere, der kun har et begrænset kendskab til italiensk vin, er der mulighed for, at forbrugeren vildledes”, lyder det fra Viktor Smith.

Bogen udkommer i januar, og FairSpeak-gruppen, som står bag, er finansieret af Programkomiteen for Fødevarer, Sundhed og Velfærd under Det Strategiske Forskningsråd.

-KLZ

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

08.10.2025MäRK

Sponseret

Fra logik til magi - Virksomhedernes bæredygtighedsfortællinger skal flytte ud af hjernen og ind i hjertet

24.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Fødevarebranchen

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

23.09.2025CSR.dk

Bureau lukker hjemmesider efter påtale: Solgte mærker uden substans til virksomheder

22.09.20253H Law

Sponseret

Grønne buzzwords under lup: Gennemgang af udbredte begreber og hvorfor de kan være problematiske.

18.09.2025BSR

Sponseret

From the Frontlines of Scope 3: Key Lessons from Supplier Engagement Initiatives

18.09.2025BSR

Sponseret

From the Frontlines of Scope 3: Key Lessons from Supplier Engagement Initiatives

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Intro til NIS2

- Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer vi i gang?

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Plastemballage og cirkulær økonomi

EU-regler og den nye (EU) 2025/40-forordning

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
CSRD - bæredygtighedsrapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG). I første omgang omfatter CSRD større virksomheder, men det forventes, at direktivet ligeså vil påvirke små- og mellemstore, idet de store virksomheder vil søge information i deres leverandørkæde.

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Addressing Emissions Through Business Model Adaptation

This webinar will explore how companies are utilising Scope 3 insights to justify more fundamental business model shifts and transformation. It will demonstrate how leading businesses are realising the deepest emissions reductions through reducing their impact on resource use and regenerating nature, as well as exploring how they first uncovered the potential of these strategies through their Scope 3 insights.

Dato

06.11.2025

Tid

15:00

Sted

Online via Zoom