Ny Arla Fond vil give gode madvaner til børn

Arla vil inspirere børn og unge til gode madvaner. Det er udgangspunktet for initiativet Arla Fonden, der skal styrke madhåndværket i den unge generation. Kernen i Arla Fondens arbejde er mad-camps for 4.-7. klasser.

21.11.2012

CSR.dk

Bestyrelsen i Arla Fonden

Direktør og daglig leder for fonden er Sanne Vinther, direktør i Arla Foods

I bestyrelsen for den nye fond sidder:
•Peter Giørtz-Carlsen, administrerende direktør for Arla Danmark og formand for Arla Fonden
•Ida Husby, ph.d. i folkesundhedsvidenskab med speciale i børn og unges madvaner
•Alfred Josefsen, tidligere adm. direktør for Irma, nu foredragsholder i bl.a. ledelse
•Nicolai Moltke-Leth, sociolog, foredragsholder og arbejder med børn og unges sociale kompetencer
•Jakob Bernhard Knudsen, marketingdirektør i Arla Danmark
•Hanne Søndergaard, global marketingdirektør, Arla Foods
•Maja Møller, senior CSR & Stakeholdermanager i Arla Danmark

Arla opretter nu en ny fond – Arla Fonden. Den skal ruste børn og unge med madviden og madglæde og imødegå den tendens, at mange unge i dag ikke har lært det madhåndværk, som deres forældre eller bedsteforældre kunne.

Hovedaktiviteten i Arla Fonden bliver mad-camps. Her vil Arla invitere skoleklasser fra 4.-7. klasse på ophold, hvor børnene gennem en uge får mulighed for at lære om sundhed, madlavning og være aktive i naturen.

Inspiration til sund livsstil
Målet med Arla Fonden er at udvikle børns madkompetencer i alderen 10 til 14 år og inspirere dem til en sundere og aktiv livsstil i naturen. Det fortæller administrerende direktør for Arla Danmark Peter Giørtz-Carlsen, der er formand for den nyetablerede fonds bestyrelse i en pressemeddelelse:

”Som Danmark største fødevarevirksomhed fylder både viden om fødevarer og glæden ved gode råvarer meget, og vi mener derfor, at vi har et særligt ansvar og forpligtelse til at bidrage til dansk madkultur og madhåndværket i de danske køkkener. Vi vil give børnene smag for et sundt og aktivt liv og vise dem, at madlavning ikke bare er sure pligter i køkkenet. Madlavning er derimod noget, vi samles om, og en kilde til glæde og oplevelser i hverdagen”.

Partnerskaber bag fonden
En hjørnesten i Arla Fondens arbejde bliver stærke partnerskaber, hvor Arla Fonden foreløbig har indgået et samarbejde med Fødevareministeriets initiativ Madkulturen. Samtidig har fonden allieret sig med en række fagkompetencer på området børn, unge og ernæring, og fondens bestyrelse tæller en række eksperter inden for disse områder.

Ida Husby, ph.d. i folkesundhedsvidenskab med speciale i børn og unges madvaner, er med i fonden:

”Ved at introducere børnene til sund mad og madkultur fra en tidlig alder er det vores håb, at vi kan skabe en generation af bevidste og kritiske forbrugere, der kan være ambassadører for en sund livsstil og et godt madhåndværk,” siger hun.

Arla Fonden er oprettet per 16/11 2012, og den første mad-camp slår ifølge planen dørene op i efteråret 2013.

-KH

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

23.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Casper skal til EM i elektrikerfaget: ”Jeg er mere end bare en elektriker”

16.04.2025CSR.dk

Der er meget mere at hente i ansvarlig markedsføring

16.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric anerkendt som nr. 1 inden for liquid cooling

11.04.2025CSR.dk

Klimavenlig kampagne skal få turister til Aarhus

09.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Studentermedhjælper med stærke evner inden for eventafvikling og -koordinering

09.04.2025Toms Gruppen A/S

Sponseret

Toms Gruppen viser fremskridt på alle strategiske bæredygtighedsområder

31.03.2025CSR.dk

ESG-kommunikation med nyt bagtæppe

31.03.2025Creative ZOO

Sponseret

Værdiskabende rapportering: Sådan sikrer I det gode samarbejde

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle