The North Face-projekt holder forsyningskæden lokal

The North Face har produceret en hættetrøje, hvor næsten alle led i forsyningskæden befinder sig inden for en radius af 150 miles.

22.12.2014

CSR.dk

Det amerikanske tøjmærke The North Face har lanceret en hættetrøje, hvor man har bestræbt sig på, at alt lige fra råvareudvinding til syning sker inden for en kort afstand af hinanden. Projektet, med navnet Backyard Project, går ud på at skabe en lokal, bæredygtig produktion nær The North Face-hovedkvarteret i Californien. Det skriver fashion-forum.dk.

Læs også: Tøjgigant udbreder kemiprogram

”Vi har været interesserede i lokal produktion igennem et stykke tid, og målet med projektet var, at alle led skulle foregå inden for en radius af 150 miles (svarende til cirka 241 kilometer, red.) fra vores hovedkvarter”, siger Adam Mott, der er direktør for bæredygtighed hos The North Face. 

Han mener, at de personlige relationer til de forskellige led i forsyningskæden let går tabt, sådan som tøjbranchen hænger sammen i dag. Men det er anderledes i det nye projekt, fastslår direktøren. 

”Projektet er egentlig en gammeldags tilgang, som handler om at knytte sig tættere til farmerne og de lokale syersker. Det giver et unikt indblik i, hvordan forsyningskæden fungerede førhen”, siger Adam Mott.

Læs også: Apple forbyder kemikalier i forsyningskæden

Hættetrøjen er produceret i økologisk bomuld, der kommer fra en lokal californisk farmer. The North Face levede dog ikke helt op til sin målsætning om at holde alle led i forsyningskæden inden for en radius af 150 miles, da garnet blev spundet på den amerikanske østkyst. Alle andre led i forsyningskæden lever dog op til målsætningen.

-SSM

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

19.11.2025CSR.dk

Nye tal: Klima er stadig afgørende for, hvordan danskerne stemmer

17.11.2025CSR.dk

Folkekirkens Nødhjælp går ind i kampen for at sikre VM i fodbold mod klimakrisen

12.11.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Hjælp de grønne retter på vej – en dialogguide til mødesælgere

11.11.20253H Law

Sponseret

Store bøder og en aktiv Forbrugerombudsmand: Er compliance med markedsføringen virkelig så vigtig?

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

08.10.2025MäRK

Sponseret

Fra logik til magi - Virksomhedernes bæredygtighedsfortællinger skal flytte ud af hjernen og ind i hjertet

24.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Fødevarebranchen

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle