Modegiganter går sammen i FN-klimaaftale

En stribe af verdens største modebrands, bl.a. H&M, Adidas, Puma og Hugo Boss samt aktører som Maersk og WWF har slået sig sammen i en aftale under FN, der stiler efter nuludledning i 2050. Aftalen blev præsenteret på COP24 mandag den 10. december.

Klimaaftalen blev præsenteret ved en session på COP24 mandag d. 10. december. Foto: UNCC/COP24.

12.12.2018

CSR.dk

Blandt de foreløbige underskrivere – FN understreger at charteret er åbent for andre virksomheder og organisationer – er modegiganter som H&M, Adidas, Puma, Gap, Inditex (der står bag Zara-kæden) og Hugo Boss, interesseorganisationer som Business for Social Responsibility og Sustainable Apparel Coalition, samt WWF Verdensnaturfonden, ligesom Maersk også er med.

Head of Corporate Sustainability for Puma, Stefan Seidel, var blandt talerne ved lanceringen af aftalen. Foto: UNCC/COP24.

Aftalen ’anerkender den centrale rolle, modebranchen spiller på begge sider af klimaligningen; som bidragyder til udledningen af drivhusgas, og som en sektor med en lang række muligheder for at reducere udledningerne og bidrage til bæredygtig udvikling’, som det hedder.

På den baggrund er visionen med aftalen at opnå netto nuludledning i 2050 – sådan som Maersk også selv har sat som mål – hvilket indebærer CO2-fri produktion, klimavenlige og bæredygtige materialer, low-carbon-transport, dialog med forbrugere, finanssektor og politikere, og en ’udforskning af cirkulære forretningsmodeller’.

Fat i de lange forsyningskæder
Som delmål har aftalens parter sat sig for at gruppens samlede drivhusgasudledning skal være reduceret med 30 procent i 2030, bl.a. gennem konkrete opgaver som udfasning af kul i både egne virksomheder og hos direkte leverandører senest i 2025.

”Modeindustrien er altid to skridt foran når det gælder om af definere verdenskulturen, så jeg er glad for at se, at den nu også viser vejen i forhold til klimaforandringerne. Ligesom verdens mest berømte catwalks sætter aftalen et eksempel, som jeg håber andre vil følge”, siger Executive Secretary for UN Climate Change Patricia Espinosa.

Aftalens parter

Adidas, Aquitex, Arcteryx, Burberry Limited, Esprit, Guess, Gap Inc., H&M Group, Hakro Gmbh., Hugo Boss, Inditex, Kering Group, Lenzing AG, Levi Strauss & Co., Mammut Sports Group AG, Mantis World, Maersk, Otto Group, Pidigi S.P.A, Puma SE, re:newcell, Schoeller Textiles AG, Peak Performance, PVH Corp., Salomon, Skunkfunk, SLN Textil, Stella McCartney, Sympatex Technologies, Target og Tropic Knits Group.

Støtteorganisationer:

Business for Social Responsibility (BSR), China National Textile and Apparel Council (CNTAC), China Textile Information Center (CTIC), Global Fashion Agenda (GFA), Global Organic Textile Standard (GOTS), International Finance Corporation (IFC), Outdoor Industry Association (OIA), Sustainable Apparel Coalition (SAC), Sustainable Fashion Academy (SFA), Textile Exchange, WWF International og ZDHC (Zero Discharge of Hazardous Chemicals Foundation).

Kilde: UNFCCC

Hos de mange modebrands er man klar på at tage fat i alle led i de lange forsyningskæder, der præger industrien.

”Vi er opmærksomme på, at 90 procent af Pumas CO2-aftryk kommer fra delte supply chains. Hvis vi vil reducere CO2-udslippet i vores forsyningskæder, er vi nødt arbejde sammen med vores kollegaer i industrien”, lyder det fra adm. direktør for Puma, Bjørn Gulden.

Hør også: CSR Agendaen #1: Modebranchens forandring

Rent praktisk er der som en del af aftalen blevet nedsat seks arbejdsgrupper, der skal se på implementeringen af målsætningerne og på den måde sikre konkret handling. Arbejdsgrupperne skal efter planen samles i regi af FN i starten af 2019.

-AK

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

17.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Hvad er definitionen på en gaveæske for dig?

17.10.2025CSR.dk

Får vi den første globale klimaskat i dag?

16.10.2025CSR.dk

Containerrederierne lover grønnere sejlads mens CO2-udledningerne slår rekord

14.10.2025CSR.dk

Forskere advarer om globale klimavendepunkter men ser også nye muligheder

14.10.2025CSR.dk

Tøjbjerge vokser: Ubrugt fast fashion fra Kina fylder danske genbrugspladser

14.10.2025Alexandra Instituttet

Sponseret

Fra grønne fingre til grønne strategier

13.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Vidensdeling på tværs af grænser

09.10.2025CSR.dk

Norwegian vinder udbud om grøn indenrigsrute: Skal flyve på mindst 40 procent bæredygtigt brændstof

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
JUC SERVICE ApS
Kursus
Sorghåndtering på arbejdspladsen

Dette kursus giver dig konkrete værktøjer til at håndtere sorg i arbejdslivet – både som leder og kollega.

Dato

20.10.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

Dansk Standard
Kursus
Arbejdsmiljøledelse - ISO 45001 Diplomkursus

På dette to-dages kursus præsenteres du for indholdet i ISO 45001:2023 standarden og lærer samtidig, hvordan de enkelte krav tolkes og anvendes i praksis.

Dato

21.10.2025

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Bæredygtig forretningsforståelse

Få et 360 graders blik på bæredygtighedsverdenen. Opnå et stærkt fundament af viden, indsigter og værktøjer til at arbejde med den grønne omstilling i din virksomhed. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

DTU
Efteruddannelse
Bæredygtig virksomhedsudvikling

På dette kursus arbejder vi med integration af bæredygtighed i virksomheders strategi og målsætning, værdikæder og miljøledelsessystemer.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

PwC Danmark
Webinar
Product Carbon Footprints – Turning Data into a Market Advantage

Understanding the carbon footprint of individual products is essential for companies seeking to meet customer expectations, improve transparency, and make informed strategic choices.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Alexandra Instituttet
Kursus
Kursus: Det digitale produktpas og adfærdsdesign

Hvordan inviterer du dine kunder til mere bæredygtig adfærd, styrker din forretning og skaber bedre kundeoplevelser? Deltag i dette kursus, hvor du lærer at bruge metoder fra adfærdsdesign i arbejdet med EU's kommende digitale produktpas.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Alexandra Instituttet, Rued Langgaards Vej 7, 2300 København S