Modegiganter går sammen i FN-klimaaftale

En stribe af verdens største modebrands, bl.a. H&M, Adidas, Puma og Hugo Boss samt aktører som Maersk og WWF har slået sig sammen i en aftale under FN, der stiler efter nuludledning i 2050. Aftalen blev præsenteret på COP24 mandag den 10. december.

Klimaaftalen blev præsenteret ved en session på COP24 mandag d. 10. december. Foto: UNCC/COP24.

12.12.2018

CSR.dk

Blandt de foreløbige underskrivere – FN understreger at charteret er åbent for andre virksomheder og organisationer – er modegiganter som H&M, Adidas, Puma, Gap, Inditex (der står bag Zara-kæden) og Hugo Boss, interesseorganisationer som Business for Social Responsibility og Sustainable Apparel Coalition, samt WWF Verdensnaturfonden, ligesom Maersk også er med.

Head of Corporate Sustainability for Puma, Stefan Seidel, var blandt talerne ved lanceringen af aftalen. Foto: UNCC/COP24.

Aftalen ’anerkender den centrale rolle, modebranchen spiller på begge sider af klimaligningen; som bidragyder til udledningen af drivhusgas, og som en sektor med en lang række muligheder for at reducere udledningerne og bidrage til bæredygtig udvikling’, som det hedder.

På den baggrund er visionen med aftalen at opnå netto nuludledning i 2050 – sådan som Maersk også selv har sat som mål – hvilket indebærer CO2-fri produktion, klimavenlige og bæredygtige materialer, low-carbon-transport, dialog med forbrugere, finanssektor og politikere, og en ’udforskning af cirkulære forretningsmodeller’.

Fat i de lange forsyningskæder
Som delmål har aftalens parter sat sig for at gruppens samlede drivhusgasudledning skal være reduceret med 30 procent i 2030, bl.a. gennem konkrete opgaver som udfasning af kul i både egne virksomheder og hos direkte leverandører senest i 2025.

”Modeindustrien er altid to skridt foran når det gælder om af definere verdenskulturen, så jeg er glad for at se, at den nu også viser vejen i forhold til klimaforandringerne. Ligesom verdens mest berømte catwalks sætter aftalen et eksempel, som jeg håber andre vil følge”, siger Executive Secretary for UN Climate Change Patricia Espinosa.

Aftalens parter

Adidas, Aquitex, Arcteryx, Burberry Limited, Esprit, Guess, Gap Inc., H&M Group, Hakro Gmbh., Hugo Boss, Inditex, Kering Group, Lenzing AG, Levi Strauss & Co., Mammut Sports Group AG, Mantis World, Maersk, Otto Group, Pidigi S.P.A, Puma SE, re:newcell, Schoeller Textiles AG, Peak Performance, PVH Corp., Salomon, Skunkfunk, SLN Textil, Stella McCartney, Sympatex Technologies, Target og Tropic Knits Group.

Støtteorganisationer:

Business for Social Responsibility (BSR), China National Textile and Apparel Council (CNTAC), China Textile Information Center (CTIC), Global Fashion Agenda (GFA), Global Organic Textile Standard (GOTS), International Finance Corporation (IFC), Outdoor Industry Association (OIA), Sustainable Apparel Coalition (SAC), Sustainable Fashion Academy (SFA), Textile Exchange, WWF International og ZDHC (Zero Discharge of Hazardous Chemicals Foundation).

Kilde: UNFCCC

Hos de mange modebrands er man klar på at tage fat i alle led i de lange forsyningskæder, der præger industrien.

”Vi er opmærksomme på, at 90 procent af Pumas CO2-aftryk kommer fra delte supply chains. Hvis vi vil reducere CO2-udslippet i vores forsyningskæder, er vi nødt arbejde sammen med vores kollegaer i industrien”, lyder det fra adm. direktør for Puma, Bjørn Gulden.

Hør også: CSR Agendaen #1: Modebranchens forandring

Rent praktisk er der som en del af aftalen blevet nedsat seks arbejdsgrupper, der skal se på implementeringen af målsætningerne og på den måde sikre konkret handling. Arbejdsgrupperne skal efter planen samles i regi af FN i starten af 2019.

-AK

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

24.04.2025Mind Energy

Sponseret

Energi Danmark konsoliderer sig på tværs af Norden

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

10.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Dit transportvalg har betydning for dit helbred og vores planet

09.04.2025CSR.dk

93,6 millioner sikrer CONCITOs fortsatte indsats

09.04.2025CSR.dk

Vognmænd får mulighed for at søge om støtte til grønne lastbiler

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle