Ministeren ser stort klimapotentiale i dansk luftfart

CSR.dk har tidligere antydet, at den grønne indenrigsflyvning måske ikke var så relevant som klimapolitik. Nu har klimaminister Dan Jørgensen leveret sine svar.

Klimaminister Dan Jørgensen har svaret på nogle spørgsmål om grøn indenrigsluftfart. Han er afklaret men optimistisk. Foto: Ulrik Jantzen. .

14.01.2022

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Efter Statsministerens nytårstales løfte om grøn indenrigsflyvning i 2030 stod der mange ubesvarede spørgsmål hen. CSR.dk sendte nogle af dem til den ansvarlige minister, som nu har svaret. 

Klimaminister Dan Jørgensen mener ikke overraskende, at det er en vigtig. 

Hvorfor har regeringen valgt indenrigsflyvningen som flagskibsprojekt for grøn transport - som annonceret i Statsministerens nytårstale?

"Danmark udgør 0,1 pct. af de globale drivhusgasudledninger - og den danske indenrigsflyvning fylder kun en brøkdel af de danske udledninger. Alligevel har dansk luftfart potentiale til at blive et gennembrud for klimaet. Ikke kun i Danmark, men globalt. Når vi forpligter os på at udvikle nye teknologier, bidrager vi til den globale klimaomstilling, også når det handler om flytrafik. I 2009 steg 2,5 milliarder passagerer om bord på et fly et sted i verden. I 2019, før coronaens hærgen, var tallet 4,5 milliarder. Udviklingen går kun én vej. Den voksende globale middelklasse vil flyve - klimavenligt eller ej."

Læs også: Grøn indenrigsflyvning gør måske mere klimaskade end gavn

Dan Jørgensen mener også, at regeringens målsætning er svær, men mulig at nå. Hvis bare vi hjælpes ad. 

Har dansk erhvervsliv særlige forudsætninger for at bidrage til grønne løsninger for flytransport?

"Vi kender i dag de teknologier, der skal omdanne grøn elektricitet fra vind og sol til bæredygtige flybrændstoffer. Danmark og danske virksomheder har med vores gode adgang til havvind gode forudsætninger for såkaldt Power-to-X, hvor grøn strøm omdannes til brint ved hjælp af elektrolyse. Det er samme teknologi, som skal gøre skibsfarten grøn. Men der udestår et stort arbejde med at færdigudvikle teknologierne, få produktionen op og de grønne brændstoffer ned i pris. I modsætning til de store skibsmotorer på et containerskib, som kan anvende brændsel af varierende kvalitet, så kræver en flymotor brændstoffer af meget høj kvalitet. Det er derfor vanskeligere og dyrere at producere grønne flybrændstoffer end grønne brændstoffer til søfarten. Så vi skal i gang nu, og det bliver svært. Jeg tror på, at det er muligt, når vi som land sammen går målrettet til værks mod løsningerne."

Præcis hvordan arbejdet skal organiseres, er der ingen konkrete planer for endnu. Men nu går de i gang. Hele regeringen. 

Hvordan vil arbejdet mod målsætningen blive organiseret? Hvem ejer målet og skal drive arbejdet frem mod dette?

Det er hele regeringens ambitiøse mål. Nu går vi i gang med at se på, hvordan vi klogest kan organisere arbejdet med målsætningen om grøn indenrigsflyvning. Det er vigtigt, at vi får en god dialog med flyselskaber og lufthavne, forskere og relevante myndigheder. Det er en ambitiøs målsætning. Bæredygtigt flybrændstof er væsentligt dyrere end fossilt brændstof, og der er tekniske- og regulatoriske udfordringer. Regeringen vil nu sammen med de relevante parter se på, hvordan vi konkret får realiseret ambitionerne for en grøn luftfart.

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

09.06.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Middelfart Erhverv inviterede til digital Klimakamp

06.06.2025Brdr. Dahl A/S

Sponseret

Brødrene Dahl sætter CO2-tal på 70.000 varer

05.06.2025CSR.dk

Regningen stiger: Klimaskader har allerede kostet samfundet milliarder

04.06.2025CSR.dk

Klimarådet i nyt notat om klimafremskrivningen: Regeringen skal følge implementeringen tæt

03.06.2025CSR.dk

Nyt partnerskab vil bygge grønne mikronet og øge elektrificeringen

03.06.2025NRGreen ApS

Sponseret

NRGreen bygger 11 MW solcellepark med 5 MW batteri i Sorø

02.06.2025CSR.dk

Frode Laursen skruer op for den grønne omstillingsfart

01.06.2025Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Aros Business Academy
Kursus
Fra CSRD til VSME – Skab overblik og struktur i din rapportering

Tag på kursus i EU’s nye rapporteringsdirektiv om bæredygtighed! Og kom godt i gang med CSRD-arbejdet allerede nu.

Dato

11.06.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København