Ministeren ser stort klimapotentiale i dansk luftfart

CSR.dk har tidligere antydet, at den grønne indenrigsflyvning måske ikke var så relevant som klimapolitik. Nu har klimaminister Dan Jørgensen leveret sine svar.

Klimaminister Dan Jørgensen har svaret på nogle spørgsmål om grøn indenrigsluftfart. Han er afklaret men optimistisk. Foto: Ulrik Jantzen. .

14.01.2022

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Efter Statsministerens nytårstales løfte om grøn indenrigsflyvning i 2030 stod der mange ubesvarede spørgsmål hen. CSR.dk sendte nogle af dem til den ansvarlige minister, som nu har svaret. 

Klimaminister Dan Jørgensen mener ikke overraskende, at det er en vigtig. 

Hvorfor har regeringen valgt indenrigsflyvningen som flagskibsprojekt for grøn transport - som annonceret i Statsministerens nytårstale?

"Danmark udgør 0,1 pct. af de globale drivhusgasudledninger - og den danske indenrigsflyvning fylder kun en brøkdel af de danske udledninger. Alligevel har dansk luftfart potentiale til at blive et gennembrud for klimaet. Ikke kun i Danmark, men globalt. Når vi forpligter os på at udvikle nye teknologier, bidrager vi til den globale klimaomstilling, også når det handler om flytrafik. I 2009 steg 2,5 milliarder passagerer om bord på et fly et sted i verden. I 2019, før coronaens hærgen, var tallet 4,5 milliarder. Udviklingen går kun én vej. Den voksende globale middelklasse vil flyve - klimavenligt eller ej."

Læs også: Grøn indenrigsflyvning gør måske mere klimaskade end gavn

Dan Jørgensen mener også, at regeringens målsætning er svær, men mulig at nå. Hvis bare vi hjælpes ad. 

Har dansk erhvervsliv særlige forudsætninger for at bidrage til grønne løsninger for flytransport?

"Vi kender i dag de teknologier, der skal omdanne grøn elektricitet fra vind og sol til bæredygtige flybrændstoffer. Danmark og danske virksomheder har med vores gode adgang til havvind gode forudsætninger for såkaldt Power-to-X, hvor grøn strøm omdannes til brint ved hjælp af elektrolyse. Det er samme teknologi, som skal gøre skibsfarten grøn. Men der udestår et stort arbejde med at færdigudvikle teknologierne, få produktionen op og de grønne brændstoffer ned i pris. I modsætning til de store skibsmotorer på et containerskib, som kan anvende brændsel af varierende kvalitet, så kræver en flymotor brændstoffer af meget høj kvalitet. Det er derfor vanskeligere og dyrere at producere grønne flybrændstoffer end grønne brændstoffer til søfarten. Så vi skal i gang nu, og det bliver svært. Jeg tror på, at det er muligt, når vi som land sammen går målrettet til værks mod løsningerne."

Præcis hvordan arbejdet skal organiseres, er der ingen konkrete planer for endnu. Men nu går de i gang. Hele regeringen. 

Hvordan vil arbejdet mod målsætningen blive organiseret? Hvem ejer målet og skal drive arbejdet frem mod dette?

Det er hele regeringens ambitiøse mål. Nu går vi i gang med at se på, hvordan vi klogest kan organisere arbejdet med målsætningen om grøn indenrigsflyvning. Det er vigtigt, at vi får en god dialog med flyselskaber og lufthavne, forskere og relevante myndigheder. Det er en ambitiøs målsætning. Bæredygtigt flybrændstof er væsentligt dyrere end fossilt brændstof, og der er tekniske- og regulatoriske udfordringer. Regeringen vil nu sammen med de relevante parter se på, hvordan vi konkret får realiseret ambitionerne for en grøn luftfart.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

29.10.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Nyt EUDR-forslag i 11. time: EU varsler lettelser for virksomheder – men usikkerheden vokser

29.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh har skabt udendørspotter, der kan stå ude hele året rundt

29.10.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Mad & drikke som strategisk bæredygtighedsværktøj på møder og konferencer

28.10.2025Alexandra Instituttet

Sponseret

Ny platform forbedrer produktionslinjen, bundlinjen og CO2-regnskabet

28.10.2025CSR.dk

Plantebøfproducent får 300 millioner til ny fabrik og eksporteventyr

27.10.2025CSR.dk

Flere klimaskader og stigende bekymring men ingen samlet plan i sigte

27.10.2025CSRD+CO

Sponseret

Solceller er et effektivt ESG-greb

27.10.2025Klimaklar

Sponseret

Lær at bruge Klimakompasset med et gratis læringsforløb - og tag ejerskab over jeres CO2-data

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Folkekirkens Nødhjælp
Event
'Kæmp for alt, hvad du har kært' med generalsekretær Jonas Nøddekær

I november rejser Jonas Nøddekær, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, rundt i landet og fortæller om organisationens arbejde med billeder fra verdens brændpunkter herunder Ukraine, Palæstina, Zimbabwe og Cambodja.

Dato

28.10.2025

Sted

Odense, København, Aarhus, Haderslev, Aalborg

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Beierholm
Kursus
Introduktion til klimadata og klimaregnskaber i praksis - Oktober

Er du ny i arbejdet med klimaregnskaber, og mangler du en grundlæggende forståelse for, hvad arbejdet med klimadata og udarbejdelse af klimaregnskaber indebærer? Så er dette kursus for dig.

Dato

28.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

30.10.2025

Tid

08:30

Sted

Esbjerg

DTU
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

30.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

JUC SERVICE ApS
Kursus
ESG for fonde

JUC's kursus 'ESG for fonde' udruster dig med viden, værktøjer og indsigt til konkret at integrere ESG-hensyn og målsætninger i forvaltningen af fondsmidler, med fokus på at sikre fondens relevans og indvirkning på lang sigt.

Dato

30.10.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V