Ministeren ser stort klimapotentiale i dansk luftfart

CSR.dk har tidligere antydet, at den grønne indenrigsflyvning måske ikke var så relevant som klimapolitik. Nu har klimaminister Dan Jørgensen leveret sine svar.

Klimaminister Dan Jørgensen har svaret på nogle spørgsmål om grøn indenrigsluftfart. Han er afklaret men optimistisk. Foto: Ulrik Jantzen. .

14.01.2022

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Efter Statsministerens nytårstales løfte om grøn indenrigsflyvning i 2030 stod der mange ubesvarede spørgsmål hen. CSR.dk sendte nogle af dem til den ansvarlige minister, som nu har svaret. 

Klimaminister Dan Jørgensen mener ikke overraskende, at det er en vigtig. 

Hvorfor har regeringen valgt indenrigsflyvningen som flagskibsprojekt for grøn transport - som annonceret i Statsministerens nytårstale?

"Danmark udgør 0,1 pct. af de globale drivhusgasudledninger - og den danske indenrigsflyvning fylder kun en brøkdel af de danske udledninger. Alligevel har dansk luftfart potentiale til at blive et gennembrud for klimaet. Ikke kun i Danmark, men globalt. Når vi forpligter os på at udvikle nye teknologier, bidrager vi til den globale klimaomstilling, også når det handler om flytrafik. I 2009 steg 2,5 milliarder passagerer om bord på et fly et sted i verden. I 2019, før coronaens hærgen, var tallet 4,5 milliarder. Udviklingen går kun én vej. Den voksende globale middelklasse vil flyve - klimavenligt eller ej."

Læs også: Grøn indenrigsflyvning gør måske mere klimaskade end gavn

Dan Jørgensen mener også, at regeringens målsætning er svær, men mulig at nå. Hvis bare vi hjælpes ad. 

Har dansk erhvervsliv særlige forudsætninger for at bidrage til grønne løsninger for flytransport?

"Vi kender i dag de teknologier, der skal omdanne grøn elektricitet fra vind og sol til bæredygtige flybrændstoffer. Danmark og danske virksomheder har med vores gode adgang til havvind gode forudsætninger for såkaldt Power-to-X, hvor grøn strøm omdannes til brint ved hjælp af elektrolyse. Det er samme teknologi, som skal gøre skibsfarten grøn. Men der udestår et stort arbejde med at færdigudvikle teknologierne, få produktionen op og de grønne brændstoffer ned i pris. I modsætning til de store skibsmotorer på et containerskib, som kan anvende brændsel af varierende kvalitet, så kræver en flymotor brændstoffer af meget høj kvalitet. Det er derfor vanskeligere og dyrere at producere grønne flybrændstoffer end grønne brændstoffer til søfarten. Så vi skal i gang nu, og det bliver svært. Jeg tror på, at det er muligt, når vi som land sammen går målrettet til værks mod løsningerne."

Præcis hvordan arbejdet skal organiseres, er der ingen konkrete planer for endnu. Men nu går de i gang. Hele regeringen. 

Hvordan vil arbejdet mod målsætningen blive organiseret? Hvem ejer målet og skal drive arbejdet frem mod dette?

Det er hele regeringens ambitiøse mål. Nu går vi i gang med at se på, hvordan vi klogest kan organisere arbejdet med målsætningen om grøn indenrigsflyvning. Det er vigtigt, at vi får en god dialog med flyselskaber og lufthavne, forskere og relevante myndigheder. Det er en ambitiøs målsætning. Bæredygtigt flybrændstof er væsentligt dyrere end fossilt brændstof, og der er tekniske- og regulatoriske udfordringer. Regeringen vil nu sammen med de relevante parter se på, hvordan vi konkret får realiseret ambitionerne for en grøn luftfart.

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

24.04.2025Mind Energy

Sponseret

Energi Danmark konsoliderer sig på tværs af Norden

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

10.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Dit transportvalg har betydning for dit helbred og vores planet

09.04.2025CSR.dk

93,6 millioner sikrer CONCITOs fortsatte indsats

09.04.2025CSR.dk

Vognmænd får mulighed for at søge om støtte til grønne lastbiler

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle