Man må godt gøre forskel på mænd og kvinder – men hvornår?

EU tillader, at adgangen til varer og tjenesteydelser undtagelsesvis kan variere i forhold til køn. Institut for Menneskerettigheder efterlyser klarere danske retningslinjer, så virksomheder og deres kunder ved, hvor grænsen går.

21.07.2015

CSR.dk

Fakta

Ifølge EU’s direktiv om ligebehandling af mænds og kvinders adgang til varer og tjenesteydelser kan der gøres undtagelser fra den lige adgang.

Det betyder fx, at det ene køn i særlige tilfælde kan købe ydelser, som det andet køn ikke har adgang til, eller at der ikke leveres fælles eller ens ydelser til begge køn.

 

En ny rapport fra EU-Kommissionen viser betydelige udfordringer, når det gælder medlemslandenes gennemførelse af lovlig forskelsbehandling, fordi landenes implementerer reglen meget forskelligt.

”Nogle lande accepterer en del forskelsbehandling, mens andre lande sjældent accepterer, at der gøres forskel på mænd og kvinder. I nogle lande afgøres det fra sag til sag, mens andre lande tilsyneladende har vedtaget en liste over tilladte områder at gøre forskel på,” fortæller Kirsten Precht, som er jurist og specialkonsulent ved Institut for Menneskerettigheder i en artikel på instituttets nyhedsside.

I Danmark afgør man om undtagelsen skal gælde fra sag til sag. F.eks. sagerne om forskel på prisen for at gå til frisør, og indretningen af en hoteletage med værelser kun til kvinder. Det er forvirrende for både virksomheder og kunder at der ingen retningsliner er for hvor grænsen går, mener Institut for Menneskerettigheder.

Læs også: Det skader karrieren at få børn

Ideen er, at undtagelser kan gøres, når der er det som kaldes ”et legitimt formål” og at forskelsbehandlingen skal gennemføres med midler der er ”hensigtsmæssige og nødvendige”. Det er de begreber, Institut for Menneskerettigheder gerne vil have forklaret bedre.

I instituttets seneste statusrapport på kønsområdet anbefales det blandt andet, at der bør ”foretages en opdatering af bekendtgørelser og vejledninger fra Ligestillingsministeriet og øvrige relevante ressortministerier så det fremgår, hvornår det er lovligt at forskelsbehandle, enten ud fra et lovligt formål eller som positiv særbehandling”, skriver de på deres hjemmeside.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

19.11.2025CSR.dk

Nye tal: Klima er stadig afgørende for, hvordan danskerne stemmer

17.11.2025CSR.dk

Folkekirkens Nødhjælp går ind i kampen for at sikre VM i fodbold mod klimakrisen

12.11.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Hjælp de grønne retter på vej – en dialogguide til mødesælgere

11.11.20253H Law

Sponseret

Store bøder og en aktiv Forbrugerombudsmand: Er compliance med markedsføringen virkelig så vigtig?

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

08.10.2025MäRK

Sponseret

Fra logik til magi - Virksomhedernes bæredygtighedsfortællinger skal flytte ud af hjernen og ind i hjertet

24.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Fødevarebranchen

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby