’Man kan ikke kommunikere sig grøn’

Få gode råd om bæredygtighedskommunikation i en tid, hvor fokus på greenwashing aldrig har været større.

Foto: 123rf.com

15.12.2023

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Der er vedholdende rygter om, at virksomheder er holdt op med at tale om deres bæredygtighedsarbejde, af frygt for greenwashing. CSR.dk har spurgt Mette Gert Boldt, partner og rådgiver i Märk, hvad de oplever hos deres kunder, og hvilke gode råd de giver til dem, der trods alt taler endnu. 

Hvad oplever I hos jeres kunder ift. greenwashing? 

Det er noget, der optager virksomheder rigtig meget, især fordi de er bange for at blive hængt ud med beskyldninger om greenwashing. Samtidig har man også rigtig meget lyst til at fortælle om sin indsats. Bæredygtighed og ansvarlighed er jo hot topic og et emne, der optager både forbrugere, samarbejdspartnere, medarbejdere, osv. 

Foto: Märk

På de kurser vi afholder i kommunikation af bæredygtighed, mærker jeg også en større efterspørgsel efter redskaber til at kommunikere på en god og engagerende måde, hvor man ikke havner i problemer. Mange deltagere kommer med et opdrag, der hedder, at de skal sætte noget ‘grønt’ ind i deres kommunikation og markedsføring. Men måske er det slet ikke det, der er den bedste ansvarlighedshistorie for dem - måske ligger den gode historie i deres sociale forhold - altså i S’et i ESG. God impact-kommunikation behøver ikke altid handle om miljø og klima. Men den største udfordring for mange virksomheder er faktisk, at de endnu ikke har en ansvarlighedsstrategi - og det gør det svært at kommunikere noget relevant.

Hvilke greb bruger I så, når I rådgiver kunder?

Det handler ofte om, at man skal prøve at tænke lidt anderledes, når man overvejer, hvad man gerne vil kommunikere. Det kan jo være rigtig flot at skrive, at man er bæredygtig eller grøn. Det skal så bare dokumenteres rigtig, rigtig godt. Udfordringen er, at man ikke kan kommunikere sig grøn, der skal handlinger bag. Men spørgsmålet er jo også, hvad den slags udsagn bidrager med? Hvad er det, jeg som modtager skal få ud af, at du siger, du er bæredygtig. Ikke mindst fordi ordet efterhånden er så bredt, at det kan være alt og intet. 

Læs mere:  Tema om greenwashing

Bæredygtighedskommunikation er meget mere end at sige, at man er grøn eller bæredygtig. Det handler om, hvilket ansvar man som virksomhed vil tage for samfundet. Det handler om at fortælle, hvordan man vil være en del af løsningen og ikke en del af problemet. Mange virksomheder kæmper med at gøre ansvarlighed til en integreret del af deres kommunikation og branding - men det kan ikke ske, før man tager det med ind i sit dna og værdisæt. Faktisk anbefaler vi vores kunder at øve sig i at kommunikere uden at bruge ord som grøn og bæredygtig - det tvinger dem nemlig til at oversætte, hvad bæredygtighed specifikt betyder - og ikke mindst hvilken værdi det skaber for modtager. 

Hvad kan god bæredygtighedskommunikation f.eks. være? 

Jeg synes, at den dilemmakampagne Sinatur Hotel & Konference har lanceret, er et godt eksempel på, hvordan man kan tale om nogle af de problemstillinger, der kan være, når man er en ansvarlig virksomhed. Det er en meget troværdig og transparent kommunikation. Jeg synes, styrken er, at man kan mærke, at de mener det alvorligt og brænder for at finde løsninger. Ligesom det er kommunikation, der ikke har fokus på at fremhæve egne dyder, men tværtimod fokuserer på fælles problemstillinger og derfor også er meget mere relevant for modtageren. Vi har I Märk arbejdet med dem omkring kampagnen, må jeg hellere lige disclaime, men det kan kun lade sig gøre at lave sådan en kampagne fordi de er modige og har noget på hjerte. 

Sinatur Hotel & Konferences dilemmaer

Over de seneste år har Sinatur kommunikeret om dilemmaer, der er ved at arbejde med bæredygtighed og være en ansvarlig virksomhed. Det er f.eks.: 

At aflyse konkurrencen i branchen for at samarbejde om at ”…udvikle og forandre branchen, så vi forbliver relevante i fremtiden.”

Hvordan man håndterer konsekvenserne for andre af de beslutninger, man selv tager i ansvarlighedens navn. F.eks. serverer Sinatur ikke appelsinjuice, fordi man ikke kan dyrke appelsiner tæt nok på Danmark. Men hvad så med appelsinbønderne?

Hvordan man vælger mellem økologimærkede varer og lokale leverandører, hvis de to ikke går op?

Læs mere om dilemmaerne her: https://www.sinatur.dk/sinaturs-dilemmaer/

Hvad er dine bedste råd til at undgå greenwashing? 

Med forbehold for, at jeg ikke er jurist, vil jeg sige: 

Begynd altid med at se på, hvad I kan dokumentere – og så arbejd ud fra det.

Overvej om det er vigtigt at fortælle, at I er bæredygtige, eller er det mere vigtigt, at I fortæller mere konkret, hvad I arbejder med? Hvad er den vigtigste historie, som jeg som kunde har brug for at kende?

Læg den brede, grønne pensel væk og vær præcis i det, du skriver. Skriv konkret og klart og i et sprog, som modtageren forstår. Og nedton hellere end det modsatte. Her er stort ikke nødvendigvis godt.

Merkur Andelskasse

Sponseret

Merkur deler ud af indtjeningen gennem andelskassens Værdipulje: Her er modtagerne

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Denne artikel er del af et tema:

Relateret indhold

29.11.2024CSR.dk

Grøn fremtid for tekstilbranchen

29.11.2024CSR.dk

Slut med flyers og debatindlæg: Klimabevægelsens afsked med den søde aktivisme

22.11.2024DreistStorgaard Advokater A/S

Sponseret

Hvad må man - og hvad må man ikke - sige, om det man gør på det ”grønne” område?

19.11.2024SustainImpact ApS

Sponseret

CSRD integrerer bæredygtighed i strategien

12.11.2024SustainImpact ApS

Sponseret

Kærlighed og Kindhest

08.11.2024CSR.dk

Millionbøde til bilproducent for greenwashing i Danmark

29.10.2024SustainImpact ApS

Sponseret

ESG skal både være målbart og mærkbart

22.10.2024SustainImpact ApS

Sponseret

Fra korslagte arme til gode kundedialoger

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
FSR - danske revisorer
Uddannelse
Bæredygtighed for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med bæredygtighed og ESG - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og ny indsigt i de krav CSRD stiller til store selskabers rapportering om bæredygtighed ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser.

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

FSR - danske revisorer
Uddannelse
Nye roller og ESG kontroller for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med vurdering af risici og kontroller inden for bæredygtighed - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og indsigt i den måde I kan gribe arbejdet an på ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

MäRK
Kursus
Impact Manager

Join the Impact Manager program in Copenhagen to lead your company towards a sustainable future. Become an expert in B Corp tools and connect with a community of change-makers dedicated to helping businesses measure what matters and improve their impact.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Copenhagen

Bureau Veritas
Kursus
Intro til CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Bureau Veritas Business Academy, Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Sustainability Management i praksis - Efterår 24 i København

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

12.11.2024

Tid

09:00

Sted

Tivoli Hotel og Congress Center, Arni Magnussons Gade 2 1577 København V

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Velkomstmøde for nye medlemmer

Deltag i vores online velkomstmøde og bliv klogere på dine muligheder som medlem af UN Global Compact Network Denmark

Dato

27.11.2024

Tid

13:00

Sted

Online via Zoom