’Man kan ikke kommunikere sig grøn’

Få gode råd om bæredygtighedskommunikation i en tid, hvor fokus på greenwashing aldrig har været større.

Foto: 123rf.com

15.12.2023

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Der er vedholdende rygter om, at virksomheder er holdt op med at tale om deres bæredygtighedsarbejde, af frygt for greenwashing. CSR.dk har spurgt Mette Gert Boldt, partner og rådgiver i Märk, hvad de oplever hos deres kunder, og hvilke gode råd de giver til dem, der trods alt taler endnu. 

Hvad oplever I hos jeres kunder ift. greenwashing? 

Det er noget, der optager virksomheder rigtig meget, især fordi de er bange for at blive hængt ud med beskyldninger om greenwashing. Samtidig har man også rigtig meget lyst til at fortælle om sin indsats. Bæredygtighed og ansvarlighed er jo hot topic og et emne, der optager både forbrugere, samarbejdspartnere, medarbejdere, osv. 

Foto: Märk

På de kurser vi afholder i kommunikation af bæredygtighed, mærker jeg også en større efterspørgsel efter redskaber til at kommunikere på en god og engagerende måde, hvor man ikke havner i problemer. Mange deltagere kommer med et opdrag, der hedder, at de skal sætte noget ‘grønt’ ind i deres kommunikation og markedsføring. Men måske er det slet ikke det, der er den bedste ansvarlighedshistorie for dem - måske ligger den gode historie i deres sociale forhold - altså i S’et i ESG. God impact-kommunikation behøver ikke altid handle om miljø og klima. Men den største udfordring for mange virksomheder er faktisk, at de endnu ikke har en ansvarlighedsstrategi - og det gør det svært at kommunikere noget relevant.

Hvilke greb bruger I så, når I rådgiver kunder?

Det handler ofte om, at man skal prøve at tænke lidt anderledes, når man overvejer, hvad man gerne vil kommunikere. Det kan jo være rigtig flot at skrive, at man er bæredygtig eller grøn. Det skal så bare dokumenteres rigtig, rigtig godt. Udfordringen er, at man ikke kan kommunikere sig grøn, der skal handlinger bag. Men spørgsmålet er jo også, hvad den slags udsagn bidrager med? Hvad er det, jeg som modtager skal få ud af, at du siger, du er bæredygtig. Ikke mindst fordi ordet efterhånden er så bredt, at det kan være alt og intet. 

Læs mere:  Tema om greenwashing

Bæredygtighedskommunikation er meget mere end at sige, at man er grøn eller bæredygtig. Det handler om, hvilket ansvar man som virksomhed vil tage for samfundet. Det handler om at fortælle, hvordan man vil være en del af løsningen og ikke en del af problemet. Mange virksomheder kæmper med at gøre ansvarlighed til en integreret del af deres kommunikation og branding - men det kan ikke ske, før man tager det med ind i sit dna og værdisæt. Faktisk anbefaler vi vores kunder at øve sig i at kommunikere uden at bruge ord som grøn og bæredygtig - det tvinger dem nemlig til at oversætte, hvad bæredygtighed specifikt betyder - og ikke mindst hvilken værdi det skaber for modtager. 

Hvad kan god bæredygtighedskommunikation f.eks. være? 

Jeg synes, at den dilemmakampagne Sinatur Hotel & Konference har lanceret, er et godt eksempel på, hvordan man kan tale om nogle af de problemstillinger, der kan være, når man er en ansvarlig virksomhed. Det er en meget troværdig og transparent kommunikation. Jeg synes, styrken er, at man kan mærke, at de mener det alvorligt og brænder for at finde løsninger. Ligesom det er kommunikation, der ikke har fokus på at fremhæve egne dyder, men tværtimod fokuserer på fælles problemstillinger og derfor også er meget mere relevant for modtageren. Vi har I Märk arbejdet med dem omkring kampagnen, må jeg hellere lige disclaime, men det kan kun lade sig gøre at lave sådan en kampagne fordi de er modige og har noget på hjerte. 

Sinatur Hotel & Konferences dilemmaer

Over de seneste år har Sinatur kommunikeret om dilemmaer, der er ved at arbejde med bæredygtighed og være en ansvarlig virksomhed. Det er f.eks.: 

At aflyse konkurrencen i branchen for at samarbejde om at ”…udvikle og forandre branchen, så vi forbliver relevante i fremtiden.”

Hvordan man håndterer konsekvenserne for andre af de beslutninger, man selv tager i ansvarlighedens navn. F.eks. serverer Sinatur ikke appelsinjuice, fordi man ikke kan dyrke appelsiner tæt nok på Danmark. Men hvad så med appelsinbønderne?

Hvordan man vælger mellem økologimærkede varer og lokale leverandører, hvis de to ikke går op?

Læs mere om dilemmaerne her: https://www.sinatur.dk/sinaturs-dilemmaer/

Hvad er dine bedste råd til at undgå greenwashing? 

Med forbehold for, at jeg ikke er jurist, vil jeg sige: 

Begynd altid med at se på, hvad I kan dokumentere – og så arbejd ud fra det.

Overvej om det er vigtigt at fortælle, at I er bæredygtige, eller er det mere vigtigt, at I fortæller mere konkret, hvad I arbejder med? Hvad er den vigtigste historie, som jeg som kunde har brug for at kende?

Læg den brede, grønne pensel væk og vær præcis i det, du skriver. Skriv konkret og klart og i et sprog, som modtageren forstår. Og nedton hellere end det modsatte. Her er stort ikke nødvendigvis godt.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

Relateret indhold

08.10.2025MäRK

Sponseret

Fra logik til magi - Virksomhedernes bæredygtighedsfortællinger skal flytte ud af hjernen og ind i hjertet

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

23.09.2025CSR.dk

Bureau lukker hjemmesider efter påtale: Solgte mærker uden substans til virksomheder

22.09.20253H Law

Sponseret

Grønne buzzwords under lup: Gennemgang af udbredte begreber og hvorfor de kan være problematiske.

18.09.2025BSR

Sponseret

From the Frontlines of Scope 3: Key Lessons from Supplier Engagement Initiatives

18.09.2025BSR

Sponseret

From the Frontlines of Scope 3: Key Lessons from Supplier Engagement Initiatives

17.09.2025CSR.dk

Fra benægtelse til forvirring: Moderne klimaskeptikere vil så tvivl frem for at benægte

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Folkekirkens Nødhjælp
Event
'Kæmp for alt, hvad du har kært' med generalsekretær Jonas Nøddekær

I november rejser Jonas Nøddekær, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, rundt i landet og fortæller om organisationens arbejde med billeder fra verdens brændpunkter herunder Ukraine, Palæstina, Zimbabwe og Cambodja.

Dato

28.10.2025

Sted

Odense, København, Aarhus, Haderslev, Aalborg

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
OHSMS Auditor/Lead Auditor course based on ISO 45001 | CQI IRCA Certified Course ID: 1877

This course is designed to develop a clear understanding of safety management in the modern era and provide those involved in audit conduct and management with the skills to fulfil their role.

Dato

03.11.2025

Sted

Odense

Klimakampen ApS
Event
Klimakampen - November 2025

Klimakampen er en interaktiv kampagne, hvor kollegaer konkurrerer om at udføre klimavenlige handlinger. Kampagnen skaber engagement, styrker fællesskabet og gør det let for jeres organisation at handle på klimaforandringer.

Dato

03.11.2025

Tid

00:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

03.11.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gavn

Dato

03.11.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus