Lego sætter milliarder af til bæredygtighedsboost

Kongen af klodser er ikke helt tilfreds med, hvor hurtigt det går med at gøre virksomheden og dens aktiviteter bæredygtige. Breve fra børn har inspireret til nye tiltag.

Børn har testet de nye poser og var glade for, at de er lette at åbne. Foto: Lego Gruppen.

18.09.2020

CSR.dk

Mandag d. 15. september 2020 fortalte LEGO Gruppen i en pressemeddelelse, at de vil investere op til 2,5 milliard kroner over tre år i at få fart på deres aktiviteter inden for bæredygtighed og socialt ansvar. Pengene skal dække både langsigtede investeringer og løbende omkostninger.

“Vi må ikke glemme de fundamentale udfordringer, som de kommende generationer står overfor. Det er afgørende, at vi handler nu for at beskytte planeten og kommende generationer. Vores virksomhed har børn som vores rollemodeller, og vi er inspireret af de millioner af børn, der efterlyser handling nu i kampen mod klimaforandringer. De skal have adgang til at udvikle de færdigheder en bæredygtig fremtid kræver,” udtaler Niels B. Christiansen, adm. direktør i Lego-koncernen, i en pressemeddelelse.

Nye poser i papir
Har man købt et Lego-sæt de seneste 20 år, vil man kunne huske de knitrende plastikposer, klodserne er pakket i inde i æsken. Dem begynder Lego fra 2021 at erstatte med FSC-certificerede, genanvendelige papirposer.

De nuværende poser er engangsplast, og koncernen har ifølge Niels B. Christiansen har fået mange brev fra børn, som beder om at Lego fjerne netop denne type plast.

Lego har derfor testet forskellige prototyper sammen med forældre og børn, og den valgte papirpose var en favorit hos børnene, fordi den ifølge dem var miljøvenlig og nem at åbne.

Investerer også i børn
Børn er dog andet og mere for Lego end målgruppe og testpersoner. De 2,5 milliarder dollar vil derfor også blive investeret i en opskalering af virksomhedens arbejde med at nå børn i nød.

Målet er inden 2022 at nå ud til otte millioner børn med aktiviteter gennem Lego Fonden og dens samarbejder med Unicef, Red Barnet og lokale partnere om at give børn adgang til leg og muligheder for at udvikle deres evner udi problemløsning, samarbejde og kommunikation – ved hjælp af Lego. I 2019 var samme tal 1.8 millioner.

Samtidig vil 2 millioner forældre og andre omsorgspersoner bliver uddannet i legens fordele og vigtighed, og indsatsen for at børn kan færdes sikkert online fortsætter og udvides også.

Lego Fonden bruger 25 procent af overskuddet fra Lego Gruppen til at finansiere aktiviteter denne type aktiviteter.

En anden måde at give flere børn adgang til leg med Legoklodser er udrulningen af Lego Replay, som opfordrer folk til at donere deres brugte klodser til børn, der ellers ikke ville have adgang til leg med Lego. Konceptet er blevet testet i USA i 2019 og vil blive lanceret i to yderligere lande inden udgangen af 2022.

Resten af pengene til materialer og miljømål
Lego Gruppens største indsats for bæredygtighed har siden 2015 være målet om inden 2030 at udvikle bæredygtige materialer, som alternativ til det olie-baserede plast klodserne laves af i dag. Det arbejde vil også modtage nye midler over de næste tre år, så man kan komme længere end de 2 procent af produktionen, der i dag er baseret på bæredygtige materialer. 

Lego Gruppen har ligeledes angivet opdaterede målsætninger for reducerede CO2-udledninger, affaldsmængeder og -håndtering og vandforbrug.

Virksomheden havde i 2018 og 2019 et overskud efter skat på omkring otte milliarder kroner. 

- EHS

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: 15 mest læste i 2020

Læs eller genlæs de 15 mest læste artikler på CSR.dk i 2020. Vi har samlet dem her. 

Relateret indhold

17.10.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric fremhæver innovation inden for 800 VDC-strømsystemer til understøttelse af NVIDIAs næste generation af GPU'er

17.10.2025CSR.dk

Grøn strøm styrker både klimaet og forsyningssikkerheden

16.10.2025CSR.dk

Storinvestorer fastholder kursen: Grøn omstilling er stadig en langsigtet satsning

15.10.2025CSR.dk

Parisaftalen har sat rammerne: Nu handler klimakampen om at få dem til at virke

15.10.2025CSR.dk

Fødevarestyrelsen lader greenwashingsager samle støv

13.10.2025CSR.dk

God ledelse, medarbejdertrivsel og modet til at tænke nyt er oversete veje til vækst i dansk erhvervsliv

13.10.2025CSR.dk

Flere bruger apps til at styrke arbejdsmiljøet: Trods potentialer mangler der forskning

10.10.2025CSR.dk

ESG Barometer 2025: Det skal handle om forretningen

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
JUC SERVICE ApS
Kursus
Sorghåndtering på arbejdspladsen

Dette kursus giver dig konkrete værktøjer til at håndtere sorg i arbejdslivet – både som leder og kollega.

Dato

20.10.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

Dansk Standard
Kursus
Arbejdsmiljøledelse - ISO 45001 Diplomkursus

På dette to-dages kursus præsenteres du for indholdet i ISO 45001:2023 standarden og lærer samtidig, hvordan de enkelte krav tolkes og anvendes i praksis.

Dato

21.10.2025

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Bæredygtig forretningsforståelse

Få et 360 graders blik på bæredygtighedsverdenen. Opnå et stærkt fundament af viden, indsigter og værktøjer til at arbejde med den grønne omstilling i din virksomhed. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

DTU
Efteruddannelse
Bæredygtig virksomhedsudvikling

På dette kursus arbejder vi med integration af bæredygtighed i virksomheders strategi og målsætning, værdikæder og miljøledelsessystemer.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

PwC Danmark
Webinar
Product Carbon Footprints – Turning Data into a Market Advantage

Understanding the carbon footprint of individual products is essential for companies seeking to meet customer expectations, improve transparency, and make informed strategic choices.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Alexandra Instituttet
Kursus
Kursus: Det digitale produktpas og adfærdsdesign

Hvordan inviterer du dine kunder til mere bæredygtig adfærd, styrker din forretning og skaber bedre kundeoplevelser? Deltag i dette kursus, hvor du lærer at bruge metoder fra adfærdsdesign i arbejdet med EU's kommende digitale produktpas.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Alexandra Instituttet, Rued Langgaards Vej 7, 2300 København S