L’Oréal anerkendes for 7. år i træk som førende i bæredygtighed med 3 gange ’A’ for sin indsats imod klimaforandringer, for sikker vandforsyning og for beskyttelse af skove

L’Oréal er det eneste firma i verden, der får denne anerkendelse for 7. år i træk

23.01.2023

CSR.dk

L’Oréal anerkendes for sin gennemsigtighed og sine miljømæssige fremskridt af den globale miljøorganisation CDP og sikres dermed en placering på den eftertragtede ’A-Liste’ for sin indsats imod klimaforandringer og sit arbejde for at beskytte vandforsyning og skove – de tre miljøtemaer der dækkes af CDP.

L’Oréal er et af de bare 12 firmaer, der har fået en triple ’A’ bedømmelse. I år blev næsten 15.000 virksomheder vurderet, baseret på de data, de har indsendt via CDPs spørgeskemaer i 2022.

CDPs årlige bedømmelse af virksomhedernes indsats for klima og miljø anerkendes som den højeste standard på området. CDP vurderer virksomhederne ved brug af sin egen detaljerede og uafhængige metode og giver en vurdering fra A til D ud fra hvor forståelige data er, håndtering af miljørisici og bevis på ’best practice’ i forhold til lederskab inden for miljø, såsom at sætte sig ambitiøse og relevante mål. Virksomheder, som ikke besvarer spørgeskemaet eller som har givet utilstrækkelig information, har fået et ’F’.

Den samlede liste over virksomheder på CDPs A-Liste og anvendte metode til bedømmelse af virksomhederne kan ses her: https://www.cdp.net/en/companies/companies-scores

Nicolas Hieronimus, CEO for L’Oréal, gav følgende kommentar: ’Vi er meget beærede over at være det eneste firma, der får triple ’A’ af CDP for 7. år i træk. Det viser L’Oréals langsigtede engagement og ambition om at vores aktiviteter skal respektere de planetære grænser i 2030. Som verdens førende beauty virksomhed mener jeg, vi har pligt til at vise et godt eksempel. Vi vil udnytte vores størrelse til at blive en katalysator for forandring og mobilisere alle dele af vores økosystem for at bekæmpe de akutte klima- og miljømæssige udfordringer vi står overfor. Ved at arbejde sammen kan vi ’create the beauty that moves the world.’

L’Oréal koncernen har arbejdet med bæredygtighed i mange år og har sat sig ambitiøse mål pr 2030 som en del af sin strategi for bæredygtighed L’Oréal for the Future. Strategien omfatter tre hovedområder: vores egen transformation, engagement med vores samarbejdspartnere og bidrag til at løse verdens klimamæssige og sociale udfordringer.

Suzan Schlag, Direktør for L’Oréal Nordic, opsummerede således: ’Jeg er meget beæret over, at vi har fået hele tre ’A’ bedømmelser af CDP, der er højst anerkendt for rapportering inden for bæredygtighed. Dermed er vi det eneste firma i verden, der har fået tre gange ’A’ syv år i træk! CDPs bedømmelse er en anerkendelse af vores indsats for at bekæmpe klimaforandringer, bevare skove og sikre vandressourcer.

I 2022 var der 18.700 virksomheder - et rekord-stort antal – der indrapporterede deres miljødata til CDP, og vi er taknemmelige for, at flere og flere virksomheder kommer med!

Vi er klar over, at der fortsat er brug for en kæmpe indsats, og vi vil gøre vores for at kæmpe mod de voksende udfordringer, vi har på miljøområdet. Vi skal arbejde hurtigere for at nå længere, og vigtigst af alt: vi skal arbejde sammen for at bevare vores skønne planet!

I Norden har vi altid taget vand for givet, men vi skal passe på denne livsnødvendige ressource og arbejde på at reducere vores vandforbrug. Her i efteråret har vi haft en forbrugerkampagne #hverdråbetæller for at hjælpe vores forbrugere med at reducere deres vandforbrug.
Når man f.eks. ser på den miljømæssige påvirkning fra en shampoo i løbet af dens livscyklus, ved vi, at helt op til 60% af vandforbruget og 70% af CO2 emissionen hænger sammen med forbrugernes brug af produktet.

Vi har også stærkt fokus på at reducere emissioner forbundet med transporten af vores produkter i Norden, og det er lykkedes os at nedbringe emissionen for transporten med yderligere -25% i løbet af 2022 i forhold til året før. Desuden har vi indført emissions-fri levering på ’the last mile’ i 21 byer i Norden, fordi produkterne leveres med cykel eller el-køretøjer.

Maxfield Weiss, Executive Director, CDP Europa, sagde: ‘CDP har set næsten 20.000 virksomheder rapportere miljødata i år, inklusive 70% af europæiske virksomheder i markedsværdi. COP27 viste, at behovet for gennemgribende forandring er mere nødvendig end nogensinde, hvis vi skal begrænse den globale opvarmning til 1.5o C. Derfor er jeg glad for at se, at det er europæiske virksomhede,r der udgør næsen halvdelen af virksomhederne på ’A’.kusteb, inklusive 15 med to ’A’- vurderinger og 8 med tre ’A’ bedømmelser for bekæmpelse af klimaforandringer, beskyttelse af skove og vandforsyning. Vi skal halvere emissioner og afskaffe afskovning i 2030, samtidig med at vi skal sikre vandressourcer inden for samme tidsrum – der er ingen udvej mod 1,5o C uden natur.

Nu hvor EUs nye, epokegørende rapporteringsdirektiv, CSRD, er vedtaget, viser de virksomheder, der er på CDP’s ’A’-liste at de ligger forrest og tager konkret action for at reducere emissioner og håndtere deres miljøpåvirkning igennem hele deres supply chain. Det er den slags miljømæssige gennemsigtighed og action vi har behov for for at undgå et økologisk kollaps’.

Om CDP
CDP er en global non-profit organisation der styrer verdens miljø-rapporterings system for virksomheder, byer, stater og regioner. CDP blev grundlagt i 2000 og arbejder med mere end 680 investorer med midler på over $130 billioner. CDP var nyskabende ved at bruge kapitalmarkeder og virksomhedsindkøb til at motivere firmaer til at offentliggøre deres miljøpåvirkning og til at reducere udledning af klimagasser, sikre vandressourcer og beskytte skove. Næsten 20.000 organisationer verden over rapporterede data til CDP i 2022, inklusive mere end 18.700 virksomheder, der repræsenterer mere end halvdelen af den globale markedsværdi, og mere end 1.100 byer, stater og regioner. CDP er bl.a. grundlæggende medlem af ’the Science Based Targets initiative’.

Læs mere på cdp.net

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

29.04.2025Nilfisk

Sponseret

Nilfisk forpligter sig til Net-Zero-mål inden 2040

28.04.2025BSR

Sponseret

Climate and Nature Integration 101: In Conversation with Helen Crowley

24.04.2025Mind Energy

Sponseret

Energi Danmark konsoliderer sig på tværs af Norden

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

10.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Dit transportvalg har betydning for dit helbred og vores planet

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Introduktion til klimadata og klimaregnskaber i praksis - April

Er du ny i arbejdet med klimaregnskaber, og mangler du en grundlæggende forståelse for, hvad arbejdet med klimadata og udarbejdelse af klimaregnskaber indebærer? Så er dette kursus for dig.

Dato

28.04.2025

Tid

09:00

Sted

Live online (Zoom)

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Du får kommunikationsværktøjer, så du kan styrke din organisations bæredygtige profil. På den måde giver du din organisation en tydelig og troværdig stemme, der øger brandværdien og skaber en klar position over for kunder og samarbejdspartnere.

Dato

28.04.2025

Tid

10:00

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering: Fra krav til praksis

Få hands on erfaring med CSRD-bæredygtighedsrapportering

Dato

29.04.2025

Sted

Nyborg

Bureau Veritas
Kursus
Introduktion til ISO 20001: Minimering af Food Waste & Loss

Vidste du godt, at der er en ny ISO-standard på vej, som fokuserer på at minimere fødevareaffald og -tab på en systematisk måde? Denne standard, der forventes udgivet i 2026, har fået betegnelsen ISO 20001.

Dato

29.04.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Dansk Industri
Kursus
Kommunikér troværdigt om bæredygtighed

Er du klar til at styrke din kommunikation om bæredygtighed? Undgå både greenwashing og greenhushing, og bliv skarp på, hvordan du kan kommunikere om virksomhedens grønne indsatser på en troværdig, effektiv og lovlig måde.

Dato

30.04.2025

Sted

Aarhus & København

FSR - danske revisorer
Uddannelse
Nye roller og ESG kontroller for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med vurdering af risici og kontroller inden for bæredygtighed - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og indsigt i den måde I kan gribe arbejdet an på ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser

Dato

30.04.2025

Sted

Onlineundervisning selvstudie