Komfort over klima: Virksomheder ignorerer klimaaftryk fra rejser
Ny undersøgelse viser, at under halvdelen af virksomheder i Europa, Mellemøsten og Afrika har planer om at reducere udledningen fra erhvervsrejser, selvom enkle greb kan gøre en stor forskel.
Det er ikke flyselskaberne, men virksomhederne selv, der har nøglen til at sænke klimaaftrykket fra erhvervsrejser. Alligevel har kun 38 procent af virksomheder i EMEA-regionen konkrete planer om at nedbringe udledningen i deres rejseprogram i det nuværende regnskabsår. Det viser en ny undersøgelse fra FCM Consulting, der bygger på svar fra over 550 virksomheder.
Samtidig har 32,4 procent slet ikke formuleret nogen målsætning på området, og næsten 30 procent angiver, at de er usikre. Det overrasker ikke rådgiverne bag analysen.
Ifølge FCM Consulting er der nemlig stadig stor tilbageholdenhed over for at gå på kompromis med komfort og vaner i forhold til rejser også selvom alternativerne ofte er både billigere og mere klimavenlige.
Mange lavthængende frugter
Juan Antonio Iglesias, der er Consulting Director for EMEA i FCM Consulting, peger på sædevalg som et eksempel på en enkel, men effektiv ændring.
Ifølge konsulentvirksomhedens beregninger reduceres CO2-udledningen med 66 procent ved at vælge economy frem for business class. Vælger man premium economy, er reduktionen 46 procent. Samtidig falder billetpriserne i gennemsnit med henholdsvis 67 og 55 procent.
"Selvom valget af sædeklasse har betydning for komforten, især på lange rejser, anbefaler vi, at virksomheder vurderer deres muligheder ud fra både pris, udledning, forbindelser og rejsetid," siger han til TravelNews og understreger samtidig, at det ikke nødvendigvis handler om færre eller dyrere rejser.
FCM Consulting oplever i stigende grad, at virksomheder tager kontakt for at få overblik over lavemissionsvalg og dokumentationskrav. Det bliver ifølge Iglesias kun mere aktuelt med nye krav til virksomheders klimaregnskaber.
- lhs