Klimavenlig kampagne skal få turister til Aarhus

VisitAarhus har i samarbejde med bureauet Dentsu X produceret en international kampagne med 72 procent lavere CO2-udledning end normale produktioner. Kampagnen er del af en samlet indsats for at tiltrække klimabevidste turister til Aarhusregionen.

Foto: 123rf.com

11.04.2025

CSR.dk

Med budskabet “So much to enjoy, So close to you” har VisitAarhus netop lanceret anden runde af en international turistkampagne, der sætter nye standarder for klimavenlig markedsføring. 

Ifølge VisitAarhus og Dentsu X har kampagnen udledt 72 procent mindre CO2 end en gennemsnitlig kampagneproduktion, hvilket blandt andet dokumenteres i en ny behind the scenes-film. Det svarer til 63.948 opladninger af en smartphone.

Målet med kampagnen har været at tiltrække klimabevidste turister fra Tyskland, Holland og Frankrig til Aarhus med tog uden for højsæsonen og få dem til at opleve lokal kultur og natur på en bæredygtig måde. Samtidig skulle den kreative kvalitet og kampagnens performance ikke lide under de klimamæssige hensyn.

“Vi ville undersøge, om vi kunne tage konkrete CO2-reducerende valg hele vejen igennem - uden at gå på kompromis med kampagnens kreative højde eller performance. Nu har vi svaret, og det har givet os et rigtig godt og vigtigt grundlag at bygge videre på,” siger Nanna Fangel-Henriksen, brand manager hos VisitAarhus, i en pressemeddelelse.

Bæredygtighed i alle led

For at opnå den markante reduktion i udledningen, blev produktionen strømlinet på alle niveauer. 

Optagelserne blev gennemført med et minimalt filmcrew, og teamet medbragte egne madpakker og drikkedunke med postevand. Derudover blev der skåret ned på rejseaktivitet og brugt bæredygtige medier til distributionen.

Ifølge Julie Daugaard, executive strategy & growth director i Dentsu, bør kampagnen ses som en ny målestok: 

“Fra ide til eksekvering. Kampagnen viser, at det er muligt at levere stærke kreativer og høj performance, samtidig med at vi har reduceret CO2-aftrykket med 72 procent,” siger hun i meddelelsen.

Initiativet er del af en helhedsstrategi fra VisitAarhus, hvor bæredygtighed ikke blot er en kommunikationsindsats, men et gennemgående princip i destinationsudviklingen. Målet er at tiltrække turister, der prioriterer klima og ansvarligt forbrug, og samtidig understøtte et lokalt turismeerhverv i balance med klimaet.

- lhs

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

23.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Casper skal til EM i elektrikerfaget: ”Jeg er mere end bare en elektriker”

16.04.2025CSR.dk

Der er meget mere at hente i ansvarlig markedsføring

16.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric anerkendt som nr. 1 inden for liquid cooling

11.04.2025CSR.dk

Klimavenlig kampagne skal få turister til Aarhus

09.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Studentermedhjælper med stærke evner inden for eventafvikling og -koordinering

09.04.2025Toms Gruppen A/S

Sponseret

Toms Gruppen viser fremskridt på alle strategiske bæredygtighedsområder

31.03.2025CSR.dk

ESG-kommunikation med nyt bagtæppe

31.03.2025Creative ZOO

Sponseret

Værdiskabende rapportering: Sådan sikrer I det gode samarbejde

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle