Klimavenlig kampagne skal få turister til Aarhus

VisitAarhus har i samarbejde med bureauet Dentsu X produceret en international kampagne med 72 procent lavere CO2-udledning end normale produktioner. Kampagnen er del af en samlet indsats for at tiltrække klimabevidste turister til Aarhusregionen.

Foto: 123rf.com

11.04.2025

CSR.dk

Med budskabet “So much to enjoy, So close to you” har VisitAarhus netop lanceret anden runde af en international turistkampagne, der sætter nye standarder for klimavenlig markedsføring. 

Ifølge VisitAarhus og Dentsu X har kampagnen udledt 72 procent mindre CO2 end en gennemsnitlig kampagneproduktion, hvilket blandt andet dokumenteres i en ny behind the scenes-film. Det svarer til 63.948 opladninger af en smartphone.

Målet med kampagnen har været at tiltrække klimabevidste turister fra Tyskland, Holland og Frankrig til Aarhus med tog uden for højsæsonen og få dem til at opleve lokal kultur og natur på en bæredygtig måde. Samtidig skulle den kreative kvalitet og kampagnens performance ikke lide under de klimamæssige hensyn.

“Vi ville undersøge, om vi kunne tage konkrete CO2-reducerende valg hele vejen igennem - uden at gå på kompromis med kampagnens kreative højde eller performance. Nu har vi svaret, og det har givet os et rigtig godt og vigtigt grundlag at bygge videre på,” siger Nanna Fangel-Henriksen, brand manager hos VisitAarhus, i en pressemeddelelse.

Bæredygtighed i alle led

For at opnå den markante reduktion i udledningen, blev produktionen strømlinet på alle niveauer. 

Optagelserne blev gennemført med et minimalt filmcrew, og teamet medbragte egne madpakker og drikkedunke med postevand. Derudover blev der skåret ned på rejseaktivitet og brugt bæredygtige medier til distributionen.

Ifølge Julie Daugaard, executive strategy & growth director i Dentsu, bør kampagnen ses som en ny målestok: 

“Fra ide til eksekvering. Kampagnen viser, at det er muligt at levere stærke kreativer og høj performance, samtidig med at vi har reduceret CO2-aftrykket med 72 procent,” siger hun i meddelelsen.

Initiativet er del af en helhedsstrategi fra VisitAarhus, hvor bæredygtighed ikke blot er en kommunikationsindsats, men et gennemgående princip i destinationsudviklingen. Målet er at tiltrække turister, der prioriterer klima og ansvarligt forbrug, og samtidig understøtte et lokalt turismeerhverv i balance med klimaet.

- lhs

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

11.12.2025CSR.dk

Ny podcast om virksomheder som motor i omstilling

09.12.2025CSR.dk

Få det fulde overblik over bæredygtighed og ansvarlig forretning – direkte i din indbakke

08.12.2025CSR.dk

Usynlig skrift som protest: Bureauer finder vej uden om Meta-annonceforbud

04.12.20253H Law

Sponseret

Tre udbredte misforståelser om grøn markedsføring

19.11.2025CSR.dk

Nye tal: Klima er stadig afgørende for, hvordan danskerne stemmer

17.11.2025CSR.dk

Folkekirkens Nødhjælp går ind i kampen for at sikre VM i fodbold mod klimakrisen

12.11.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Hjælp de grønne retter på vej – en dialogguide til mødesælgere

11.11.20253H Law

Sponseret

Store bøder og en aktiv Forbrugerombudsmand: Er compliance med markedsføringen virkelig så vigtig?

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Webinar
Online morgenmøder: Få mere værdi ud af dine aktiver med et ledelsessystem

Hvordan kan organisationer systematisk og bæredygtigt få mere værdi ud af sine aktiver og samtidig sikre, at det sker i overensstemmelse med de strategiske mål og krav fra interessenter? Svaret kan ligge i et velfungerende asset management-ledelsessystem som du kan høre mere om på to kommende morgenmøder.

Dato

10.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online

SustainImpact ApS
Webinar
Drop-in webinar om National ESG undersøgelse - få hjælp

Har du et spørgsmål du har brug for at få afklaret om privatlivspolitik eller hvordan dine data bliver brugt, eller hvilke typer af svar undersøgelsen kan give så dropper du bare ind i det åbne webinar på fredag.

Dato

12.12.2025

Tid

11:30

Sted

Virtuelt Teams Møde

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 12. december: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

12.12.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Kursus
Fra strategi til handling - ESG Masterclass (2,5-dage) December 2025

Er din organisation klar til at tage de næste skridt mod større bæredygtighed? Med stigende krav fra kunder, medarbejdere og lovgivning bliver det stadig vigtigere at integrere bæredygtighed i hjertet af forretningen. På dette kursus lærer du, hvordan du kan skabe en konkret og målrettet bæredygtighedsstrategi, der omsætter ambitioner til handling.

Dato

15.12.2025

Tid

09:00

Sted

København

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Briefing on Regulatory Trends in the European Union and at the International Level

A joint initiative of the Global Compact Country Networks in Europe and the USA.

Dato

15.12.2025

Tid

14:00

Sted

Online via Zoom

Dansk Standard
Kursus
Intern audit af et miljø- og kvalitetsledelsessystem

Få redskaber til at planlægge og udføre intern audit af din organisations ledelsessystem indenfor kvalitet og/eller miljø! På kurset får du styrket din forståelse af audit som værktøj til evaluering og forbedring af ledelsessystemet samt trænet din grundlæggende værktøjskasse som auditor.

Dato

17.12.2025

Sted

Comwell H.C. Andersen Odense