Klimamærke til dagligvarer skaber udfordringer

En ny ordning med klimamærkning skal gøre det nemmere for danskerne at tænke grønnere, når de handler. Desværre spænder forskellige udfordringer ben for projektet

En klimamærkning skal give danskerne mulighed for at gå efter de dagligvarer, der sætter de mindste klimaaftryk. Foto: Coop..

05.03.2020

CSR.dk

Mærket skal afsløre den enkelte vares CO2-aftryk og Salling Groups ejer, Salling Fondene, har doneret 1,7 millioner kroner til projektet.

Jo Ottow Svendsen, Salling Groups CSR-direktør, håber, at konkurrenter i branchen også vil gøre brug af klimamærket, når det er færdigudviklet:

”En fremtidig mærkning står stærkere, hvis vi danner fælles front, i stedet for at kæderne hver for sig satser på en unik mærkning. Det nytter ikke, at vi går enegang”, siger hun til Dansk Handelsblad.

Mærket skal baseres på en klimadatabase, der indeholder de 500 mest sælgende produkter i dansk dagligvarehandel. Databasen er først klar i slutningen af 2020, og klimamærket skal udarbejdes bagefter.

Og det er ikke den eneste årsag til, at klimamærket har lange udsigter. Der er flere udfordringer forbundet med udformningen af mærket.

Svært at sammenligne
Eksempelvis er det svært at nå til enighed om, hvor i produktionskæden man starter en CO2-registrering eller et areal- eller vandforbrug ved produktionen af et givent produkt.

Den nye fødevaredatabase er nødvendig, for det allerede eksisterende data er svært at sammenligne fra produkt til produkt.

”Opgaven lige nu er at lave en brugbar og sammenlignelig database, hvor målet i første omgang er de 500 mest solgte produkter på tværs af dagligvaremarkedet. Vi bevæger os i så mange varekategorier, at hvis vi ikke har samme grundlag for data, så vil databasen, og et eventuelt klimamærke, blive mere vildledende end vejledende for kunderne”, forklarer Jo Ottow Svendsen til Dansk Handelsblad.

Coop er også interesserede i et klimamærke, men er bekymrede for manglen på en fælles beregningsmetode.

”Det er rigtig, rigtig svært at kunne sætte en præcis CO2-angivelse på den konkrete vare, for den vare kan i sommerhalvåret komme fra en dansk producent og i vinterhalvåret fra en udenlandsk producent”, siger Signe Frese, CSR-direktør i Coop Danmark, til Dansk Handelsblad.

Også Arla har vist interesse for mærket, og kræver blot, at det er forskningsbaseret og gælder for alle.

Læs også: Salling Group vil have mere genbrug og mindre plast i emballagen

Som et resultat af udfordringerne ser klimamærket allertidligst dagens lys i 2021.

- SMF

Position Green

Sponseret

Sådan kan I navigere i udfordringerne ved køb af ESRS-software: De vigtigste overvejelser anno 2024

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Brainy Brunch: S’et i ESG: 3 stærke råd til at kommunikere om social ansvarlighed

Relateret indhold

20.09.2024CSR.dk

Endnu bedre råd om den dobbelte væsentlighedsvurdering

20.09.2024CSR.dk

Støtte til cirkulære værdikæder - for virksomheder i hele Danmark

09.09.2024Elis Danmark A/S

Sponseret

Det skal være lettere at vælge cirkulært - Derfor lancerer Elis Again

09.09.2024Schneider Electric

Sponseret

Elektrikere i finalen til at repræsentere Danmark ved EuroSkills

06.09.2024CSR.dk

Kan man lave klimaneutrale havregryn og rugbrød?

05.09.2024Sustainable Business Solutions ApS

Sponseret

Hvordan opgør man en virksomheds påvirkning af biodiversitet?

31.08.2024FSR - danske revisorer

Sponseret

Bæredygtighed for finansafdelingen - CSRD i Praksis

29.08.2024SustainBusiness

Sponseret

Krisekommunikation med Thomas Mandrup

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Aros Business Academy
Kursus
Klimaregnskabet i praksis – få styr på jeres CO2-beregninger!

Få tal på jeres bæredygtighedsindsats og CO2-udslip – helt simpelt og uden forkundskaber inden for regnskab. Og brug klimaregnskabet til at se, hvor I nemt og effektivt kan sætte ind for at mindske jeres CO2-udledning.

Dato

23.09.2024

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Aros Business Academy
Kursus
Få styr på CSRD-rapportering

Tag på kursus i EU’s nye rapporteringsdirektiv om bæredygtighed! Og kom godt i gang med CSRD-arbejdet allerede nu.

Dato

25.09.2024

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

DAKOFA
Konference
Bliv en del af den cirkulære omstilling på årets vigtigste konference!

Er du klar til at tage del i den store omstilling? Dakofa inviterer til årets vigtigste begivenhed for alle, der arbejder med cirkulær økonomi. Konferencen afholdes i Helsingør den 26.-27. september 2024.

Dato

26.09.2024

Tid

09:30

Sted

Hotel Marienlyst, Helsingør

SUSTAINX ApS
Webinar
Intro til GAP-analysen

Næste skridt mod CSRD-compliance

Dato

26.09.2024

Tid

11:05

Sted

Online

Dansk Industri
Webinar
ESG i værdikæder - Samarbejde med strategiske underleverandører i værdikæden

Dette webinar stiller skarpt på samarbejde med strategiske underleverandører om ESG og bæredygtighed, og dykker ned i, hvordan virksomheder kan gribe opgaven an.

Dato

30.09.2024

Tid

09:00

Sted

Online

Miljømærkning Danmark
Webinar
Webinar: Hvordan arbejder de grønne frontløbere med indkøb i den grønne omstilling?

Kom til webinar og paneldebat og hør hvordan nogle af landets førende virksomheder inden for mere bæredygtige indkøb bruger deres indkøbsmuskel i arbejdet med den grønne omstilling.

Dato

30.09.2024

Tid

09:30