Kliché-kommunikation om bæredygtighed florerer overalt

Ny rapport om bæredygtighedskommunikation udgivet af kommunikations-bureauet Radley Yeldar viser, at langt størstedelen af alle virksomheder benytter sig af standard-kommunikation.

09.03.2021

CSR.dk

”Words that work: effective language in sustainability communications” er navnet på en ny rapport om bæredygtighedskommunikation udgivet af kommunikations-bureauet Radley Yeldar.

”Tiden er ovre for ineffektiv, clichépræget bæredygtighedskommunikation. Vi har brug for et sprog der uddanner, overbeviser og inspirerer”, skriver Eileen Chen, bæredygtighedsrådgiver i Radley Yeldar, i et debatindlæg.

Standard-kommunikation om bæredygtighed florerer overalt fra emballage til kampagner og i generel virksomhedskommunikation.

Radley Yeldar har defineret otte typer af klichéer, der typisk findes i bæredygtighedskommunikation – floskler som f.eks. ”vi er engagerede”, og ”vores største udfordring”. ”Verbal Stock Bæredygtighed” kalder Radley Yeldar det.

Læs også: 'Greenwashing' lever i stor stil. Nu vil EU-Kommissionen lovgive på området

”Det overraskende er, at næsten alle større virksomheder bruger dette sprog. 98 procent af Forbes’ 50 mest værdifulde mærker brugte mindst en kliché på deres hjemmeside; og i gennemsnit brugte de fire ud af de otte klichéer. Vi fandt også, at de i gennemsnit brugte ordet 'bæredygtighed' ti gange - mens førende bæredygtige mærker, såsom Patagonia, Ben & Jerry's og Allbirds kun bruger ordet én gang”, fortæller Eileen Chen.

Resultatet er, at når det kommer til bæredygtighedskommunikation kan du ofte ikke se forskellen på, hvad de forskellige virksomheder skriver. Fastfood-kæder skriver det samme som banker, modevirksomheder og teknologivirksomheder.

”Vi har indtil 2030 at redde planeten", læser man ofte på diverse hjemmesider under fanen bæredygtighed.

Klichéerne alene er nok til at afskrække folk, men blandet med skræmmende udsagn, har du en garanteret opskrift på at slukke for ethvert publikum, afslutter Eileen Chen.

Læs den fulde rapport her

- MTN

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: Hvordan får vi kunderne med?

Kunder siger, at de er interesserede af bæredygtighed og villige til at betale mere for det. Men langt færre gør det. Hvorfor er det sådan? Hvad skal der til for at ændre det? Vi leder efter svarene og virksomheder, som har fundet dem.

Relateret indhold

17.11.2025CSR.dk

Folkekirkens Nødhjælp går ind i kampen for at sikre VM i fodbold mod klimakrisen

12.11.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Hjælp de grønne retter på vej – en dialogguide til mødesælgere

11.11.20253H Law

Sponseret

Store bøder og en aktiv Forbrugerombudsmand: Er compliance med markedsføringen virkelig så vigtig?

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

08.10.2025MäRK

Sponseret

Fra logik til magi - Virksomhedernes bæredygtighedsfortællinger skal flytte ud af hjernen og ind i hjertet

24.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Fødevarebranchen

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

23.09.2025CSR.dk

Bureau lukker hjemmesider efter påtale: Solgte mærker uden substans til virksomheder

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

UN Global Compact Network Denmark
Workshop
Kom godt i gang med ESG og arbejdet med bæredygtighed i praksis - Århus

Dette arrangement har til formål at hjælpe små og mellemstore virksomheder, der gerne vil i gang med at lave en ESG-opgørelse eller allerede har taget de første skridt mod bæredygtighed, men har behov for konkrete værktøjer, viden og sparring for at komme videre i praksis.

Dato

19.11.2025

Tid

12:00

Sted

Rytoften 3, 8210 Aarhus, Danmark

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27002:2022 Foundation - Certificeret af PECB

Vores ISO/IEC 27002 Foundation giver dig det nødvendige overblik over de nye sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af informationer. Kurset afvikles som fysisk klasseundervisning og giver adgang til at tage online-eksamen og opnå den tilhørende ISO/IEC 27002 Foundation certificering hos PECB.

Dato

20.11.2025

Sted

København Ø

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001:2025 Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 9001:2015

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia